AUX(hane) till USB(hona) till bil, fungerar det? Vart köper man kabeln?

Permalänk

AUX(hane) till USB(hona) till bil, fungerar det? Vart köper man kabeln?

Hejsan, har ett aux uttag i armstödet i bilen(saab 9 3 06a vector sports kombi) och skulle vilja trycka dit en aux till usb kabel och koppla dit endast ett usb där(med musik på som jag bläddrar igenom med stereon sedan). Kollar runt lite online, de flesta affärer som säljer sån kablar är ebay osv. Finns det i sverige? Är det någon där ute som testat detta? Om någon vet vart jag kan hitta en sådan kabel i sverige, länka på så skulle jag vara väldigt tacksam. Vissa aux till usb kabel verkar endast vara laddare, men har hittat en som ska ge ljud(frågan är om den ger el till usb minnet med eller om den endast tar ljud). Men man tycker ju det borde finnas en kabel som ger el och tar ljud. Hehe inte helt 100 på hur detta funkar, så om någon vet lyssnar jag gärna.

Permalänk
Medlem

USB(t.ex. telefonen) till 3,5mm tele(bilen) finns inte och _går_ inte heller. USB har inga analoga signaler.

Permalänk

Helt säker på det? Sett flera videos där folk kört endast aux till usb kabel, med ett usb minne på youtube. Vad jag fattat det som krävs det bara en dekoder i stereon som gör jobbet, inte alla stereos som kan göra det.

Permalänk

Knappa runt i sources på stereon, finns det USB eller något liknande kan det gå att fixa. Inte säkert att det är så lätt som du tror men det finns iallafall en liten chans.

Skriv vad du hittar!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

SAAB originalstereo är mest skit, jag vet det av egen erfarenhet då jag har en 08'a 9-3 SC.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Hmm, får bli och köpa en från kina eller vad det är och testa, 40kr ink frakt med en månads leveranstid är ju inte hela världen.

Skrivet av 4everapple1:

Knappa runt i sources på stereon, finns det USB eller något liknande kan det gå att fixa. Inte säkert att det är så lätt som du tror men det finns iallafall en liten chans.

Skriv vad du hittar!

får testa

Skrivet av SiD:

SAAB originalstereo är mest skit, jag vet det av egen erfarenhet då jag har en 08'a 9-3 SC.

Brukar tyvärr vara så, ljudet i bilen är redigt dåligt till börja med, vilket med ska fixas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndenAnden:

Helt säker på det? Sett flera videos där folk kört endast aux till usb kabel, med ett usb minne på youtube. Vad jag fattat det som krävs det bara en dekoder i stereon som gör jobbet, inte alla stereos som kan göra det.

En del telefoner har en analog ljudsignal ut i USB-porten. Till exempel har HTC det och då skulle det kunna gå. Rent generellt går det inte för att USB inte har någon analog ljudsignal. Däremot skulle det gå med en DAC i mellan. Alltså en låda som konverterar den digitala signalen från USB till en analog signal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

En del telefoner har en analog ljudsignal ut i USB-porten. Till exempel har HTC det och då skulle det kunna gå. Rent generellt går det inte för att USB inte har någon analog ljudsignal. Däremot skulle det gå med en DAC i mellan. Alltså en låda som konverterar den digitala signalen från USB till en analog signal.

Det existerar apparater som använder en 3,5mm kontakt som USB interface, dock är det EXTREMT ovanligt och då menar jag verkligen extremt.

Dock så kan det även finnas möjlighet att radion är förberedd för USB (ipod, telefon etc.) men det är en annan historia om TS vill in bakom och dra i kablar.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Bra nyheter ändå, hmm ska kolla runt efter en DAC. Ska köpa kabeln först och se om det funkar, kan ha tur att det redan finns i steron. men annars kan det vara värt och köpa en sån DAC istället om det finns till bil och köra på det. Du vet ingen billig eller?

Hittade denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657810&cks=ASS&assoc=B99...
Men vet inte om det fungerar i bilen, eller om det ens är rätt. Vet dock inte hur man skulle kunna ladda den. på hemsidan står det: "Strömtillförsel Nätdel Strömadapter - extern" vad det nu menas. Kanske gå ge den ström via usb? hehe har ingen aning alltså.

Edit: Såg nu att den visst bara hade ett usb uttag

Permalänk

Med en DAC måste du fortfarande välja musiken via telefonen, var du inte ute efter att låta stereon sköta det så du kan köra via ratten eller misstog jag dig helt?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Har du inget hörlursjack på telefonen då ?

Jag har AUX i min A3a och kör en vanlig 3,5mm hane/hane från mobilens lurjack och kör musik på det viset.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.