gjuta i plast, lite tips, vill göra eget vattenblock topp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

gjuta i plast, lite tips, vill göra eget vattenblock topp

hej

jag har lyckats komma över lite kopparplåt och har redan ett vattenblock men vill göra egna toppar till dem för att kunna använda dem igen

men tjockplexi t kostar ju mycketoch spricker lät och jag undrar om man nu kan gjuta egna plastblockar hemma, några ideer tips?

jag har nipplar, borr och gängtap och koppar det enda som saknas är plast

tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

jag hade tänkt mej använda pet flaskor eller plasten från blandadsafts flaskan
sån alltså

nån som har gjort det för ut? eller kommer jag vara först?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Okt 2006

Tillför kanske inte så mycket men många plastsorter avger farliga ångor vid upphettning så var försiktigt och se till att ha bra ventilerat!

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Ring ABIC Kemi, berätta vad du ska göra så har de säkert något åt dig.
Haft mycket med dem att göra, så lär de peta dig åt rätt håll för rätt resin/epoxy att använda dig av.
PET är inte att rekommendera, du kommer inte få det stabilt nog och dessutom kommer du göra av med en halv pall pantflaskor innan du har en tjock klump till det du tänkt.

Nä, ska du gjuta så använd epoxy. Skulle tro du klarar dig undan på vanlig lamineringsepoxy, men det är inget jag skulle lägga någon större spänning på i form av bultar som du drar fast saker i.
Sen ska du lyckas gjuta det rakt också, så någon form av metallform lär du behöva för att slippa fräsa botten sen (vilket du skulle gjort likförbannat).

Nä, lämna bort jobbet till någon som kan planfräsa en plexibit åt dig. Du kommer göra av med mer pengar på att göra det själv än att bara köpa en plexiklump från t.ex. plexiglasshop.co.uk (om jag minns url rätt).
Vill du ändå testa, fråga på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Att gjuta termoplaster hemma på ett meningsfullt sätt kan du lägga ner direkt, det är dömt att misslyckas.

När man bearbetar termoplast till olika plastdetaljer som används i produkter så kallas det formsprutning, då sprutas plastmassan in i ett formverktyg under mycket högt tryck, runt 300-2000kg per kvadratcentimeter (detta kräver att formen stängs med stor kraft, från några tiotals ton till flera hundra ton för en större detalj, finns maskiner som kan låsa med flera tusen ton för mycket stora bitar, ett lock till ett vattenblock skulle kräva någonstans 75-120ton gissningsvis om man t ex gjorde det i POM), under hög hastighet och med höga temperaturer, formverktygets temperatur är kritisk såväl som plastmassans temperatur, plastmassa smälts också under tryck för att pressa ut gaser och få en homogen smälta. Många plaster är också mycket känsliga för fukt och måste förtorkas innan bearbetning vid specifika temperaturer och med låg daggpunkt, nedåt -50C i daggpunkt och vid kanske 80-150 graders temperatur.
/Karaff: professionell formsprutare.

Däremot kanske du kan göra en form och gjuta någon form av härdplast som epoxy eller liknande.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kan du inte köpa ett lite större ark med 6mm akryl och sedan fräsa och laminera ihop skivor tills du får höjden du vill ha, sedan fräser du ut formen!.

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

jag såg detta och tyckte att det var intressant

kanske nåt annars blir det eproxy, men löser inte vatten eproxy?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Ska du göra det själv så ska du köpa plastpellets som kräver en låg temperatur, kan inte ge exempel på sorter som gör detta men det finns.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Anledningen att man använder Akrylglas eller POM är för att det är styvt nog att du kan applicera en bra mängd tryck över hela vattenblocket över fixeringspunkterna. Den dämpande effekten ska o-ringen ge, inte toppen.

Det finns många bra användningsområden för att återvinna vanlig plast, men just vattenblock tror jag inte är ett av dessa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, Åstorp
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ska du göra det själv så ska du köpa plastpellets som kräver en låg temperatur, kan inte ge exempel på sorter som gör detta men det finns.

Kanske det här du tänkte på?
http://www.ebay.co.uk/itm/170766494186?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

TS: Köpte 1kg pellets och gjorde en egen dockningsstation till MacBooken. Vet inte hur varmt blocket blir, men är det under 80-90 grader är det inget problem. Lätt att forma och har man lite spatlar/knivar så kan man få det ganska rakt. Koll filmen i annonsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av karlzon:

Kanske det här du tänkte på?
http://www.ebay.co.uk/itm/170766494186?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

TS: Köpte 1kg pellets och gjorde en egen dockningsstation till MacBooken. Vet inte hur varmt blocket blir, men är det under 80-90 grader är det inget problem. Lätt att forma och har man lite spatlar/knivar så kan man få det ganska rakt. Koll filmen i annonsen.

dude vet inte hur jag ska tacka dej^^ ska beställas!!

jag kommer att ha ett fx8150 och med stor radiator men tänkte göra NB vattenblock då jag har liten koppar hemma men så höga temperaturer jag inte att få

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Inte polymorph för vattenkylning!
Redan vid 55-60 grader kommer den ta konsistensen av banan och ev. spänningar du dragit fast den med i kopparen kommer hållas kvar lika bra som att du bultat fast en banan där

Nu kan det förvisso vara skillnad mellan olika blandningar som säljs under namnet Polymorph Thermoplastics, men den jag har börjar segna runt 60. Vid 95-100 är den helt mjuk igen, men mycket skörare än när du värmde den första gången.
Så den magiska hållbarhetströskeln sker inte vid exakt 100 grader, den börjar sega mycket mycket tidigare.
(Det finns vissa som påstår sig härda, d.v.s. förbli i stelt tillstånd trots uppvärmning, men de har jag inte provat och jag tror inte heller på det nämnvärt)

Edit:
I ebay-annonsen står följande upptäckte jag.

Citat:

Properties
Melting point- 60°C

After being heated to over 60°C this material begins to melt and becomes mouldable by hand, it is re-usable over and over again so it lasts for ages.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Marin epoxy som du förstärker med en fibermatta, alternativt gjutresin men även det påverkas av värme, tror dock att du kommer högre än 60 grader. islutändan blir det dock billigare att låta någon fräsa ut det istället... men om du verkligen VILL göra det själv så går det. kolla modellbyggar forum/RCflyg forum