Permalänk

Swec sommardator. cpu-fläkt maxad

Har precis byggt ihop http://www.webhallen.com/179483 och allt är lungt förutom att SilverStone Argon CPU cooler SST-AR01 går konstant 100%.
Enligt Speedfan så ligger processorn på 43c då jag spelar WoW. Har testat ändra fläktinställningar i bios men gör ingen skillnad. Vad kan felet vara?

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhlundh:

Har precis byggt ihop http://www.webhallen.com/179483 och allt är lungt förutom att SilverStone Argon CPU cooler SST-AR01 går konstant 100%.
Enligt Speedfan så ligger processorn på 43c då jag spelar WoW. Har testat ändra fläktinställningar i bios men gör ingen skillnad. Vad kan felet vara?

Kollade i manualen på moderkortet och såg att CPU_FAN1 och CHA_FAN1 anslutningarna ligger precis intill varandra. Du har inte råkat förväxla dessa och anslutit en chassifläkt till CPU_FAN1 och tvärtom?

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen moderkort till min dator och stötte på exakt samma problem. Jag fixade de senaste drivrutinerna och gjorde några omstarter och helt plötsligt försvann det och fläkten gick ned till normal hastighet igen. Vet inte exakt om det var uppgraderad bios eller om det var att kylaren "satte sig" efter en stund som gjorde susen.

Permalänk
Skrivet av Krisse:

Du har inte råkat förväxla dessa och anslutit en chassifläkt till CPU_FAN1 och tvärtom?

"Tyvärr" så har jag kopplat rätt. processorfläkt på CPU_FAN1

Skrivet av Knarra:

Jag bytte nyligen moderkort till min dator och stötte på exakt samma problem. Jag fixade de senaste drivrutinerna och gjorde några omstarter och helt plötsligt försvann det och fläkten gick ned till normal hastighet igen. Vet inte exakt om det var uppgraderad bios eller om det var att kylaren "satte sig" efter en stund som gjorde susen.

Har även testat att uppdatera UEFI samt startat om flera gånger utan att det har hjälpt. Fläkten går på lågvarv till windows startar och sedan går den aldrig ner i varv.

EDIT: Öppnade datorn och lade den på sidan och testade röra några kablar för att se om någon hängde över fläkten eller något liknande då den plötsligt gick ner i varv. Kanske var något litet glapp eller bara lite mänsklig kontakt som gjorde att det fixades. Konstigt

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundhlundh:

"Tyvärr" så har jag kopplat rätt. processorfläkt på CPU_FAN1

Har även testat att uppdatera UEFI samt startat om flera gånger utan att det har hjälpt. Fläkten går på lågvarv till windows startar och sedan går den aldrig ner i varv.

Okej. Läser om något som heter "FAN-Tastic Tuning" som är en feature till detta moderkort. Är det en mjukvara som körs i Windows eller är det inne i UEFI? I vilket fall så skulle jag kolla närmare på det. Känns som det kanske kan vara något som krånglar med den mjukvaran eftersom fläkten går upp i max när Windows har laddats som du beskrev det.