Permalänk
Medlem

Koppla internet hemma (HJÄLP)

hej, jag har jävligt dåligt internet i rummet (wi-fi) pga avståndet till routern, och jag skulle behöva hjälp med att koppla ett schema med så lite internet kablar som möjligt. jag har ritat 2 bilder, den ena visar hur det ser ut nu den andra hur jag hade tänkt att göra.

Så här ser det ut just nu. (Bilden ovan)

Är det möjligt och koppla så här ifall man inte använder själva switchen mer än dom 2 portarna (jag vet att jävla switchen inte är skyddad eller vad det heter, men om man bara använder portar till varsin routern så borde det väl funka?), eller finns den någon annan lösning? typ en internet kabel som delar sig så kan man dra till två olika ställen eller en adapter typ, för själva väg uttaget bjuder bara på plats för en kabel.
Jag har knappt nå erfarenhet av det här så jag kan ha helt fel med allt jag säger.

nackdelen är att jag helst vill ha wi-fi på båda ställena.
det har jag har hemma till användning är 2 routers 1 switch, och internet kablar (som jag helst vill använda så lite av som möjligt)

Om jag glömt och skriva något fråga gärna!!

MVH Aki

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag nog gjort om det bara är WiFi du är ute efter.
Dragit nätverkskabel enl rött (kan ju göras snyggt med lister) och satt den bästa av de två routrar där, då lär det täcka alla rummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Såhär hade jag nog gjort om det bara är WiFi du är ute efter.
Dragit nätverkskabel enl rött (kan ju göras snyggt med lister) och satt den bästa av de två routrar där, då lär det täcka alla rummen.

http://i.imgur.com/QEFjGtX.jpg

Förlåt kom på det nu, vill ha en del saker på kabel. Router 1 vardagsrummet behöver wi-fi för en lapptopp, och sen behövs kabel där till tv-dator, så där behövs både och. i rummet skulle jag behöva kabel till en stationär dator, och wi-fi för en lapptopp till. sen så finns det lite konsoler utsprida vid båda ställena som skulle behöva kabel/wi-fi. så det viktigaste är att en dator i vardagsrummet har kabel (för den har ej trådlöst) och sen en spel dator i rummet -> (just nu har jag pci trådlöst men den suger verkligen, med kabel i rummet får jag 180mb/s och trådlöst ca 7mb/s) så jag börjar bli väldigt less på det.

Edit: Annars hade du en fin lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

Förlåt kom på det nu, vill ha en del saker på kabel. Router 1 vardagsrummet behöver wi-fi för en lapptopp, och sen behövs kabel där till tv-dator, så där behövs både och. i rummet skulle jag behöva kabel till en stationär dator, och wi-fi för en lapptopp till. sen så finns det lite konsoler utsprida vid båda ställena som skulle behöva kabel/wi-fi

I see. Men bäst hade nog varit om du fyllde på bilden med var du behöver WiFi och var du behöver kabel så det blir lättare.

Permalänk
Medlem

Vad är det för utrustning i övrigt som skall ha tillgång till nätverket samt vilken anslutningstyp (trådad/trådlös)?

Eftersom ni har routern i vardagsrummet antar jag att ni har någon mediaenhet där som har trådadanslutning till nätverket.

Har du provat att flytta routern för att få bättre mottagning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

I see. Men bäst hade nog varit om du fyllde på bilden med var du behöver WiFi och var du behöver kabel så det blir lättare.

Jag ska rita en bild som visar vad jag ska ha och behöver

Skrivet av LuminaL:

Vad är det för utrustning i övrigt som skall ha tillgång till nätverket samt vilken anslutningstyp (trådad/trådlös)?

Eftersom ni har routern i vardagsrummet antar jag att ni har någon mediaenhet där som har trådadanslutning till nätverket.

Har du provat att flytta routern för att få bättre mottagning?

har ej testat flytta den, om du läser min ändring i min föra kommentar så förstår du.
som den tidigare svaret, ska rita en till bild som visar exakt vad jag behöver i vilka rum.

Permalänk
Medlem

Bilden på alla enheter

Här har ni bilden som beskriver vilka enheter som ska va med kabel och trådlöst.

Permalänk
Medlem

Kabeln mellan väggen och routern hur har ni dragit den idag? Är det en nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Kabeln mellan väggen och routern hur har ni dragit den idag? Är det en nätverkskabel?

Jag vet inte om jag tolka dig rätt men i dags läget har vi det så här. och ja det är en nätverkskabel.

Permalänk
Entusiast

Alltså, du bor i en lägenhet och påstår att du har problem med wifi teckningen, när routern dessutom är typ mitt i lägenheten?

Säker på att det inte är din router som är värdelös?

Permalänk
Medlem

Prova med att sätta routern vid "internet vägguttaget" och switchen där routern är idag. Hur blir mottagningen iför alla trådlösa enheter då?

Koppla Vägg - router -switch.

Om mottagningen på det trådlösa blir dåligt i vardagsrummet så kan du byta switchen till den andra routern och göra ett andra trådlöst nät där (välj kanaler som inte överlappar varandra).

Koppla vägg - Router 1(med DHCP aktiverat) - Router 2 (Med DHCP avstängt).

Permalänk
Medlem

dra en TP-kabel till rum ett, sätt en switch där, dra därifrån en TP-kabel till rum två, sätt en trådlöst router där, dra en kabel till rum tre och sätt en switch även där.

i vardags rummet så sätter du dit en trådlös router på TP-kabeln som kommer dit..

så där skulle jag gjort iallafall..

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Alltså, du bor i en lägenhet och påstår att du har problem med wifi teckningen, när routern dessutom är typ mitt i lägenheten?

Säker på att det inte är din router som är värdelös?

routern är inte värdelös, funkar bra med andra enheter, det är mitt pci kort till gaming datorn som suger, och istället för att köpa en ny sådan när jag har 1 router och 1 switch liggandes så tänkte jag försöka koppla så jag får kabel till gaming datorn. och så som jag skrev det i början va mitt sätt och tänka. men om du har en lösning hur jag ska få kabel till rum 1 utan och dra en till kabel från vardagsrummet så tar jag gärna emot det tipset.

EDIT: för jag tycker det är onödigt att dra kabel till routern i vardags rummet och från routern sen tillbaka till rum 1. och då försökte jag kolla om den gick lösa med en switch i början eller något liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ackki:

routern är inte värdelös, funkar bra med andra enheter, det är mitt pci kort till gaming datorn som suger, och istället för att köpa en ny sådan när jag har 1 router och 1 switch liggandes så tänkte jag försöka koppla så jag får kabel till gaming datorn. och så som jag skrev det i början va mitt sätt och tänka. men om du har en lösning hur jag ska få kabel till rum 1 utan och dra en till kabel från vardagsrummet så tar jag gärna emot det tipset.

EDIT: för jag tycker det är onödigt att dra kabel till routern i vardags rummet och från routern sen tillbaka till rum 1. och då försökte jag kolla om den gick lösa med en switch i början eller något liknande.

Normalt sett får man bara en IP-adress från internetleverantören, därför måste routern sitta först, annars får du problem. Switchen först kommer alltså i de flesta fall inte fungera, men det beror som sagt på din ISP.

Det du kan göra är att ha en router först och sedan sätta en accesspunkt + switch i vardagsrummet (som väl redan sagts).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätverkskort till din dator. Det är nog den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Prova med att sätta routern vid "internet vägguttaget" och switchen där routern är idag. Hur blir mottagningen iför alla trådlösa enheter då?

Koppla Vägg - router -switch.

Om mottagningen på det trådlösa blir dåligt i vardagsrummet så kan du byta switchen till den andra routern och göra ett andra trådlöst nät där (välj kanaler som inte överlappar varandra).

Koppla vägg - Router 1(med DHCP aktiverat) - Router 2 (Med DHCP avstängt).

kan testa med den, men då får jag ju ändå inte kabel till gaming datorn.

Skrivet av etermos:

dra en TP-kabel till rum ett, sätt en switch där, dra därifrån en TP-kabel till rum två, sätt en trådlöst router där, dra en kabel till rum tre och sätt en switch även där.

i vardags rummet så sätter du dit en trådlös router på TP-kabeln som kommer dit..

så där skulle jag gjort iallafall..

//E

tyvär för mkt kabel dragning, hade tänkt och försöka få till så lite som möjligt av det.

Skrivet av MultiMan:

Normalt sett får man bara en IP-adress från internetleverantören, därför måste routern sitta först, annars får du problem. Switchen först kommer alltså i de flesta fall inte fungera, men det beror som sagt på din ISP.

Det du kan göra är att ha en router först och sedan sätta en accesspunkt + switch i vardagsrummet (som väl redan sagts).

okej, tack så mkt för den kommentaren!

Skrivet av dksomese:

Köp ett nytt nätverkskort till din dator. Det är nog den bästa lösningen.

Försökte och undvika det, + det funkar alltid bättre och spela på nätverkskabel

Permalänk
Entusiast

Det fin en kompromiss som ger dig bättre uppkoppling än wifi, men inte lika bra som en kabel. Det är nät via elnätet.

Har lanat 4 pers på en sån utan problem.

Tror dessutom inte skillnaden mellan det och vanlig kabel är märkbar ut mot internet, om du inte har tokhög hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

kan testa med den, men då får jag ju ändå inte kabel till gaming datorn.

Tanken var att se om du kunde få bättre fart på ditt trådlösa på spel datorn för att slippa kabeln. Att dra en nätverksabel från router1 till rum 1 ser enkelt ut på din bild om det trådlösa inte blir bra nog.

Permalänk
Medlem

Dra kabel är alltid bra, men som andra varit inne på byt router (eller ditt nätverkskort om det är problemet) är det enklaste, såg inget om hur stor lägenheten är men med en router mitt i borde du kunna komma upp i 50-100Mbit över hela beroende på vad det e för enhet om du har en bra router.

[edit]lägre för telefoner/surfplattor

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det fin en kompromiss som ger dig bättre uppkoppling än wifi, men inte lika bra som en kabel. Det är nät via elnätet.

Har lanat 4 pers på en sån utan problem.

Tror dessutom inte skillnaden mellan det och vanlig kabel är märkbar ut mot internet, om du inte har tokhög hastighet

aldrig hört tala som tidigare..

Skrivet av LuminaL:

Tanken var att se om du kunde få bättre fart på ditt trådlösa på spel datorn för att slippa kabeln. Att dra en nätverksabel från router1 till rum 1 ser enkelt ut på din bild om det trådlösa inte blir bra nog.

enda nackdelen är nog att det trådlösa blir säkert mkt sämre i vardagsrummen.

Skrivet av Json_81:

Dra kabel är alltid bra, men som andra varit inne på byt router (eller ditt nätverkskort om det är problemet) är det enklaste, såg inget om hur stor lägenheten är men med en router mitt i borde du kunna komma upp i 50-100Mbit över hela beroende på vad det e för enhet om du har en bra router.

[edit]lägre för telefoner/surfplattor

Routern är hel, får närmare 40mb/s med bärbara datorn jag har i rum 1 (och typ 6mb/s till spel datorn just nu, så jag vet att felet sitter i nätverkskortet). men som sagt försökte kom på en lösning så jag får kabel till spel datorn, då har jag närmare 180mb/s, och det hade inte vart helt fel.

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel,

om TS får fler än 1 ip-adress från sin leverantör borde han då inte kunna sätta switchen direkt efter väggutaget och behålla router 1 på befintlig plats och sedan dra från switchen till router 2 som placeras i rum 1?