Microsoft tvingas döpa om Skydrive

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingas döpa om Skydrive

British Sky Broadcasting Group uppskattar inte Microsofts användning av varumärket Skydrive och tvingar mjukvarujätten att döpa om molntjänsten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Order Sky borde skyddas, det borde inte kunna användas som ett enda varumärke, det är ju ett helt vanligt ord... Ungefär som Windows

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte logiken i att kunna kalla ett vanligt ord som finns i allas vokabulär för ett varumärke.

Ok om det är i kombination med en symbol.
Ok om det är en kombination av flera ord.
Ok om det är ett egenpåkommet ord.

Om ett decennie kommer alla vanliga ord vara paxade. Nya företag och tjänster kommer att tvingas kalla sig för namn i stil med "Mubbalgrubsel X" för att inte göra intrång på något inhemskt varumärke...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På något skumt sätt så skulle det vara intressant om ms då tog copyrigt i eu om att deras målntjäns är den ända som får använda vitt och blått. Men Men.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Permalänk
Medlem

När nu lagarna ser ut som de gör, och Microsofts jurister har den lön de har, så borde Microsoft helt klart ha bättre koll.

Personligen kan jag känna lite skadeglädje då jag inte gillar att hela jävla Windows 8 är en enda fet reklampelare för just skydrive, som de nu måste byta namn på. Det blir dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag ser inte logiken i att kunna kalla ett vanligt ord som finns i allas vokabulär för ett varumärke.

Ok om det är i kombination med en symbol.
Ok om det är en kombination av flera ord.
Ok om det är ett egenpåkommet ord.

Om ett decennie kommer alla vanliga ord vara paxade. Nya företag och tjänster kommer att tvingas kalla sig för namn i stil med "Mubbalgrubsel X" för att inte göra intrång på något inhemskt varumärke...

Håller med, så småningom tar det ju slut på vanliga ord att använda i varumärken, speciellt i IT-branschen där nya varumärken ploppar upp i rasande fart. Sen så bygger mycket inom IT på trender - just nu är "molnet" väldigt populärt, så alla vill heta nåt med moln och väderfenomen. Finns ju inte så mycket att välja på där. LowPreassureDrive eller CumulusBox låter inte lika bra...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Visar på hur sjuk världen är när vissa företag kan äga helt vanliga ord, patent och namnskydd har spårat ut totalt...

När den där australiensaren tog patent på hjulet för att visa att systemet är korrupt så missade väl de flesta budskapet i det hela och konstiga patent och namnskydd fortsätter att ges ut...

Kul om någon registrerar ett varumärke som heter And och sen tvingar tusentals företag att byta namn, fast då kanske Amd stämmer dom för att det liknar Amd...

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

HAHAHA! BAM!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

HAHAHA! BAM!

Ja, hahahahahahahhahahhahahahahahhahhahaaaa så sjuuuuuukt kul att man bara vill kissa på sig

._.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

En del privatägda, likväl statliga företag, drar sina varumärkesskydd sjukt långt..

Absolut (vodka) var väl bland de första som började med varumärkes skydd på vanliga namn. Det är svenska staten (vi) genom V&S som ägde detta från början. V&S är numera sålt till Pernod koncernen.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att världen är riktigt sjuk.
Säker på att liknande fall hade avskrivits i Sverige så det känns ändå lite betryggande att vi inte är lika irrationella.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Byt namn.
Tre bokstäver.
Beskrivande ord.
Lätt att komma ihåg.

NSA-drive

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

Tråkigt!

Vilka troll.
Microsoft inkräktar ju inte alls på Sky Broadcasting.

Det är ju inte så att brittiska Sky Broadcasting har någon molntjänst, då hade man förstått.

Det här är ju som om Apple skulle stämma frukthandlare för att deras företag heter "Johnny's Apples".

Det är ju helt olika branscher!

Tråkigt för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt!

Vilka troll.
Microsoft inkräktar ju inte alls på Sky Broadcasting.

Det är ju inte så att brittiska Sky Broadcasting har någon molntjänst, då hade man förstått.

Det här är ju som om Apple skulle stämma frukthandlare för att deras företag heter "Johnny's Apples".

Det är ju helt olika branscher!

Tråkigt för Microsoft.

De stämde väl någon frukthandlare för att de försökt registrera domänen a.pl och denne tvingades lämna ifrån sig domänen till apple, så allt går tydligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt!

Vilka troll.
Microsoft inkräktar ju inte alls på Sky Broadcasting.

Det är ju inte så att brittiska Sky Broadcasting har någon molntjänst, då hade man förstått.

Det här är ju som om Apple skulle stämma frukthandlare för att deras företag heter "Johnny's Apples".

Det är ju helt olika branscher!

Tråkigt för Microsoft.

Apple takes on German café over logo
Apple Sues Polish Grocery Store Over A.pl Name

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De stämde väl någon frukthandlare för att de försökt registrera domänen a.pl och denne tvingades lämna ifrån sig domänen till apple, så allt går tydligen.

Vilka orättvisor det finns att man kan tvinga andra att lämna över tillgångar eller sluta använda namn, etc.

Jag förstår om det är två företag inom samma bransch, men det är ju absurt när det är helt olika branscher, då finns det ingen risk för att folk blir förvirrade och växlar ihop dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

En del privatägda, likväl statliga företag, drar sina varumärkesskydd sjukt långt..

Absolut (vodka) var väl bland de första som började med varumärkes skydd på vanliga namn. Det är svenska staten (vi) genom V&S som ägde detta från början. V&S är numera sålt till Pernod koncernen.

//Lasse

Nu är ju Absolut inget bra exempel, eftersom de (Pernod Richard) själv är duktiga på att göra varumärkesintrång (Absolut Purity vs Purity Vodka)
Men håller med många av ovanstående, vanliga ord borde man INTE få kunna namnskydda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De stämde väl någon frukthandlare för att de försökt registrera domänen a.pl och denne tvingades lämna ifrån sig domänen till apple, så allt går tydligen.

a.pl tillhör en polsk firma, säljer mat (ja även frukt) och hushållsprodukter på nätet. Domänen har inte gått över til Apples ägor. Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Byt namn.
Tre bokstäver.
Beskrivande ord.
Lätt att komma ihåg.

NSA-drive

QFT

ot: förstår int varför de sku möjligtvis stämma för skydrive när SKYpe finns, silly britons

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Dom skulle byta från SkyDrive till "Underground Drive" och samtidigt lova användarna dyrt och heligt att inget myndighetsspionage någonsin skulle tillåtas där. Skulle nog vara populärt (även om ingen kanske skulle tro dom iaf, haha).

Permalänk
Medlem

gud va löjligt. Det är typ som att "Pro" vore ett reserverat ord.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Inaktiv

Löjligt. Sen vet ni redan vad jag tycker om molnbaserad lagring som rendering: fullständigt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

a.pl tillhör en polsk firma, säljer mat (ja även frukt) och hushållsprodukter på nätet. Domänen har inte gått över til Apples ägor. Rätt ska vara rätt.

Det är vad jag har läst, men det har i så fall hänt mer sedan jag senast uppdaterade mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har inte Microsoft koll på märkena de använder? Eller är de andra bara lite för petiga som Sky i detta fallet. Synd på namnet tyckte Skydrive var väldigt bra påkommet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Löjligt. Sen vet ni redan vad jag tycker om molnbaserad lagring som rendering: fullständigt meningslöst.

Jag som tydligen levt under en sten och inte känner till vad du gillar eller inte måste få fråga vad "molnbaserad lagring som rendering" innebär?

OnT: Ja, denna historia är riktigt löjligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scepticer:

Dom skulle byta från SkyDrive till "Underground Drive" och samtidigt lova användarna dyrt och heligt att inget myndighetsspionage någonsin skulle tillåtas där. Skulle nog vara populärt (även om ingen kanske skulle tro dom iaf, haha).

Med tanke på att NSA läser allt där inklusive skype så blir det svårt att övertyga någon. Speciellt med tanke på att MS har ganska mycket historia med kriminellt dålig säkerhet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att företag är så barnsliga.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Riktigt fjantigt. Man borde inte ens få lov att ha copyright på ord och namn. Hur kan domstolen godkänna en sån här stämning? Och att Microsoft ska betala pengar är det allra mest fjantiga av alltihop. Här på jorden kastar vi pengar på ologiska stämningar, när fattiga kunde få del av pengarna istället. Way to go British Sky Broadcasting Group!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt löjligt. Blir så trött på hela systemet.

Ballmer's Box låter ju mysigt annars. Det finns massor med plats i Ballmer's Box. Du kan dela Ballmer's Box mer dina vänner.