Blocket, har jag blivit lurad? (Amd fx-8350)

Permalänk
Medlem

Blocket, har jag blivit lurad? (Amd fx-8350)

1 150:-
Det senaste och det bästa från AMD.

Endast upptagen ur lådan.

Annonsen tas bort när varan är sålt

1. Annonsen har inte tagits bort

2. Påstår att han skickar det när pengarna är på kontot. Två dagar senare smsa jag honom om han har skickat den, och då frågar han "Hur mycke betala du och vad har du köpt?" jag svarade på frågan och efter 2 timmar svarade han "Skickat". Vaddå? Skickat nu eller för 2 dagar sen? Det tar max 3 dagar för posten att leverara och nu har det gått 5 dagar.

3. Efter det ber han om mitt namn, vilket jag skrev 3 gånger på alla gångerna jag kontaktat honom. Vad ska han med mitt namn efter att han har skickat de? Skumt tycker jag.

4. Sökte på nätet och vad jag hittar är 3 olika adresser med samma namn, men med ett annat nummer.

Permalänk
Medlem

Vänta? Betalade du i förskott på blocket?!

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk
Medlem

Det senaste och bästa från AMD? Stod det inte var det var för nånting du köpte? Betala aldrig i förskott på blocket, använd payson eller liknande tjänster.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

1 150:-
Det senaste och det bästa från AMD.

Endast upptagen ur lådan.

Annonsen tas bort när varan är sålt

1. Annonsen har inte tagits bort

2. Påstår att han skickar det när pengarna är på kontot. Två dagar senare smsa jag honom om han har skickat den, och då frågar han "Hur mycke betala du och vad har du köpt?" jag svarade på frågan och efter 2 timmar svarade han "Skickat". Vaddå? Skickat nu eller för 2 dagar sen? Det tar max 3 dagar för posten att leverara och nu har det gått 5 dagar.

3. Efter det ber han om mitt namn, vilket jag skrev 3 gånger på alla gångerna jag kontaktat honom. Vad ska han med mitt namn efter att han har skickat de? Skumt tycker jag.

4. Sökte på nätet och vad jag hittar är 3 olika adresser med samma namn, men med ett annat nummer.

Men snälla någon. När ska ni lära er? Betala aldrig i förskott på blocket om det är en summa du bryr dig om och har råd att förlora. Använd antingen blocket-paketet eller ses mellan fyra ögon och utför affären.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kontaktat polisen? Kan inte dom göra någonting åt det skulle jag (om jag var du) leta upp säljaren och åka hem till honom för att ta ett snack med han.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

"har jag blivit lurad?"

Troligtvis, betala aldrig i förskott på blocket..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag vet, gjorde nånting väldigt dumt. Men gjort är gjort och nu måste jag ta tag i problemet.

Jag har hans adress och 2 av hans mobilnummer.

Dock tror jag inte det skulle lösa något problem med att knacka på hans dörr och rikta en pistal på hans ansikte eller komma med ett baseball trä och hota honom.

Jag har starka bevis på att jag har betalat honom (med bankgiro plus ett meddelande) och det enda som kvarstår är att vänta tills det gått en vecka. Han sa att packetet skulle komma "nåra dar" .

Tror inte det kommer bli något problem.

Men försäkerhets skull, finns det något annat jag bör veta eller något annat bevis jag måste ta fram för att sätta ditt honom med 100% säkerhet?

Permalänk
Legendarisk

*Tråd rensad*

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

Jag vet, gjorde nånting väldigt dumt. Men gjort är gjort och nu måste jag ta tag i problemet.

Jag har hans adress och 2 av hans mobilnummer.

Dock tror jag inte det skulle lösa något problem med att knacka på hans dörr och rikta en pistal på hans ansikte eller komma med ett baseball trä och hota honom.

Jag har starka bevis på att jag har betalat honom (med bankgiro plus ett meddelande) och det enda som kvarstår är att vänta tills det gått en vecka. Han sa att packetet skulle komma "nåra dar" .

Tror inte det kommer bli något problem.

Men försäkerhets skull, finns det något annat jag bör veta eller något annat bevis jag måste ta fram för att sätta ditt honom med 100% säkerhet?

1. Ta utdrag på översättning.
2. Spara all korrespondens.
3. Ta en kopia på annonsen om den finns kvar, kan ju t.ex. finnas en cachad version på google.
4. Ta reda på så mycket information om honom som möjligt, boende m.m. (underlättar polisens jobb och ökar chansen att de tar det pga "lätt lösning"), info kan du få från eniro m.m. även skatteverket och dylika instanser.

Utöver det är det inte så mycket du kan göra, bara samla så mycket info som möjligt så att polisen anser att det är en lätt sak att utreda och få klart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Man kan väl också ångra en överföring så att man får pengarna tillbaka?, ungefär som hon damen som hade typ tio mljarder på sitt saldo en dag?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Man kan väl också ångra en överföring så att man får pengarna tillbaka?, ungefär som hon damen som hade typ tio mljarder på sitt saldo en dag?

Sätter staten eller banken fel kan dom kräva det tillbaka eller så blir man betalningsskyldig. Råkar du själv sätta in fel fnissar dom lite i telefonen och sen lägger på.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du varit i kontalt med Blocket och fått användsren spårrad och fått ut hans uppgifter som han registrerade sig hos dem med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

Jag vet, gjorde nånting väldigt dumt. Men gjort är gjort och nu måste jag ta tag i problemet.

Jag har hans adress och 2 av hans mobilnummer.

Dock tror jag inte det skulle lösa något problem med att knacka på hans dörr och rikta en pistal på hans ansikte eller komma med ett baseball trä och hota honom.

Jag har starka bevis på att jag har betalat honom (med bankgiro plus ett meddelande) och det enda som kvarstår är att vänta tills det gått en vecka. Han sa att packetet skulle komma "nåra dar" .

Tror inte det kommer bli något problem.

Men försäkerhets skull, finns det något annat jag bör veta eller något annat bevis jag måste ta fram för att sätta ditt honom med 100% säkerhet?

Kan bara svara ur personlig synvinkel.. och det är att om jag personligen säljar något på blocket och skulle få pengar på mitt konto skulle jag skickat varan samma dag som pengarna kom in. (Max en dag efter om man har extremt mycket att göra dock medela köparen det samma dag pengarna har kommit).

Skulle gissa att dina pengar är borta tyvärr.. vänta någon dag till och sen anmäl säljaren till polis//blocket så att ingen annan blir lurad på samma vara..
Se det som läropengar, tror knappas att du kommer att betala i förskott igen på blocket dock ;D

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Har du varit i kontalt med Blocket och fått användsren spårrad och fått ut hans uppgifter som han registrerade sig hos dem med ?

Ja

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Fick Processorn dock var det några pins som var böjda vilket jag lätt böjde tillbaks. Inget fel på Cpu:n så jag låter honom gå.

Permalänk
Skrivet av shuhia:

Problemet är löst. Fick Processorn dock var det några pins som var böjda vilket jag lätt böjde tillbaks. Inget fel på Cpu:n så jag låter honom gå.

bra det! lycka till med Cpu'andet

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kajlie:

Sätter staten eller banken fel kan dom kräva det tillbaka eller så blir man betalningsskyldig. Råkar du själv sätta in fel fnissar dom lite i telefonen och sen lägger på.

Bara i extrema fall att mottagaren får behålla pengarna. Har mottagaren dessutom direkt blivit uppmärksammat på att det har blivit fel, finns det ingen chans att denna får behålla pengarna. Googla på condictio indebiti

Skrivet av azezl:

Kan bara svara ur personlig synvinkel.. och det är att om jag personligen säljar något på blocket och skulle få pengar på mitt konto skulle jag skickat varan samma dag som pengarna kom in. (Max en dag efter om man har extremt mycket att göra dock medela köparen det samma dag pengarna har kommit).

Har handlat en del på Tradera och där finns det folk som är sjukt tröga. Har som mest fått vänta 3 veckor (gjorde polisanmälan och fick Tradera att stänga ner kontot). Om jag säljer något gör jag som du, meddelar att jag har mottagit pengarna, bokar frakten och skickar kolli id. Sedan skickar jag varan så den hinner med dagens postgång.

Skrivet av shuhia:

Problemet är löst. Fick Processorn dock var det några pins som var böjda vilket jag lätt böjde tillbaks. Inget fel på Cpu:n så jag låter honom gå.

Bra att det "löste" sig även om säljaren visade sig vara en gris. Aldrig att jag hade accepterat en cpu med böjda pins.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

Problemet är löst. Fick Processorn dock var det några pins som var böjda vilket jag lätt böjde tillbaks. Inget fel på Cpu:n så jag låter honom gå.

Problemet är väl att du inte kommer få någon garanti från AMD med åverkan på pins ifall något annat händer med den

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer