RMA som det ska gå till (Komplett)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

RMA som det ska gå till (Komplett)

Det finns många trådar där användare mer eller mindre välmotiverat spyr galla över olika Webbutiker.

Då jag själv precis haft en motsatt positiv upplevelse vid en reklamation till Komplett vill jag gärna passa på att delge min upplevelse när allt fungerar som det ska:

En onsdagseftermiddag 10/7 börjar en äldre WD Green 1,5 TB rasa, men jag hinner göra backup och ta screenshots på SMART-data.

På onsdag kväll 23:54 skickar jag in en RMA-ansökan och när jag vaknar på morgonen ser jag att jag redan fått svar.

Knatar således upp till lokala matbutiken och skickar disken före hämtning 16:00 och och på fredagen får jag ett mail om att disken kommit fram.

På måndagen efter helgen meddelas att reklamationen är godkänd och på tisdag 16/11 klockan 10:00 kommer SMS om att jag kan hämta ut en ny WD Green 2 TB vid deras Pick-up-point

När jag sedan skickar in kvitto med min fraktkostnad får jag svar och godkännande inom ett dygn.

Bra jobbat tycker jag! Sedan kan man ju alltid köpa en disk i en fysisk butik och oftas få en ersättning mycket snabbare istället.

| CPU : TR1950X | GPU : XFX R9 nano | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av ANDI:

Det finns många trådar där användare mer eller mindre välmotiverat spyr galla över olika Webbutiker.

Då jag själv precis haft en motsatt positiv upplevelse vid en reklamation till Komplett vill jag gärna passa på att delge min upplevelse när allt fungerar som det ska:

En onsdagseftermiddag 10/7 börjar en äldre WD Green 1,5 TB rasa, men jag hinner göra backup och ta screenshots på SMART-data.

På onsdag kväll 23:54 skickar jag in en RMA-ansökan och när jag vaknar på morgonen ser jag att jag redan fått svar.

Knatar således upp till lokala matbutiken och skickar disken före hämtning 16:00 och och på fredagen får jag ett mail om att disken kommit fram.

På måndagen efter helgen meddelas att reklamationen är godkänd och på tisdag 16/11 klockan 10:00 kommer SMS om att jag kan hämta ut en ny WD Green 2 TB vid deras Pick-up-point

När jag sedan skickar in kvitto med min fraktkostnad får jag svar och godkännande inom ett dygn.

Bra jobbat tycker jag! Sedan kan man ju alltid köpa en disk i en fysisk butik och oftas få en ersättning mycket snabbare istället.

Hm, reklamerade du hårddisken, du skickade inte den på garantiutbyte?....för reklamation och garanti är två mycket vitt skilda saker

MEN, det är roligt att läsa sådant här som omväxling, bra initiativ!

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Komplett brukar vara mycket bra, jag har själv gjort ett tiotal RMA helt utan problem.

Asus Geforce GTX 980Ti 6GB Strix OC @ 1500/8000Mhz - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid@4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W Gold - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av godspeed:

Hm, reklamerade du hårddisken, du skickade inte den på garantiutbyte?....för reklamation och garanti är två mycket vitt skilda saker

MEN, det är roligt att läsa sådant här som omväxling, bra initiativ!

Komplett verkar kalla allt RMA, men garantiutbyte var det väl då, om man ska vara noggrann(-:

| CPU : TR1950X | GPU : XFX R9 nano | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av ANDI:

Komplett verkar kalla allt RMA, men garantiutbyte var det väl då, om man ska vara noggrann(-:

mja, det var inte för att slå ner på dig eller så, utan var mer för att förtydliga, för det är så många här som tror att garanti och reklamation är samma sak:)

som sagt, glad att du skapade tråden, hade ett ärende med en seagate disk som gick precis lika bra som ditt, testrapport med till disken, så de testade den inte ens utan jag fick snabbt en ny:)

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av ANDI:

Det heter RMA oavsett om det är garanti eller reklamation eftersom det tekniskt är samma sak, enda skillnaden är eventuell skillnad i tidsperiod. RMA (Return Merchandize Authorization) är helt enkelt ett godkännande att tillverkare eller butik accepterar din retur av varan.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Att reklamera är helt enkelt att kräva åtgärdande av ett fel. Reklamationen kan sedan hanteras enligt konsumentköplagens direktiv för reklamation eller enligt garanti (vilken ej får ge sämre villkor för konsumenten än nämnda lag).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

endast goda erfarenheter av några rma-ärende hos komplett även från min sida

i5-3570K @ 4,5GHz - ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Gigabyte Radeon HD 7970 3GB Windforce - Asus Xonar DX - Corsair HX 750W - Fractal Design Define R4 - Corsair Hydro H100i - SSD 80GB, 2x2TB, 2x1TB, 1x500GB - Optoma HD200x, 100"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vintern
Registrerad
Aug 2004

Jag har också god erfarenhet av RMA hos Komplett. Skickade in en Intel 320 SSD med bad context-fel. Fick ny disk utan tvekan, hela turen tog tre dagar.

Silvertejp, silvertejp!