köpråd TV max 10000 gärna runt 6-8

Permalänk
Medlem

köpråd TV max 10000 gärna runt 6-8

Ska köpa ny tv och behöver lite tips. Ska se på tv, film och spel via dator och tv-spel. Gärna tre hdmi. Är inte säker på storlek men jag tror 42". Finns det någon "sweetspot" där man får mycket för pengarna? Budget max 10k gärna 6-8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antalgligen den bästa du kan få för pengarna

Permalänk
Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Nackdelen med ST60Y är att du får en rätt så hög input lag då du gamar. 60/70ms

UT50Y har 39ms i input lag och passar för "casual gamer" och räknas som det billigaste alternativet om man vill maxa bildkvaliten och spela som casual (ibland och inte så fett med online FPS etc).

Vad ska du spela egentligen och vad är viktigast för dig, snabb svarstid för hardcore gamern, eller enbart casual gamer som tål lite eftersläp, men vill ha bästa bild för filmvisning.?

Den bästa TV´n för gamern är en Led/Lcd från Sony för 9990kr i 47 tum (16.7ms, gamla mätmetoden 6ms). Men då får du inte samma bildkvalite på svärtan i mörklagt rum som Panasonics plasmor ger.

Det beror helt på dig var du vill ligga, för bästa av båda får du betala 19 tusen för en 47 tums Sony w905. Som närmar sig ST60Y i bildkvalite i mörklagt rum, även om de med rättvisa inte kan jämföras.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Både http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251 såg nice ut. Nu ska jag bara bestämma mej om den dyrare är värd 3000kr mer. Om någon har något att säga om det så vore det nice.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Nackdelen med ST60Y är att du får en rätt så hög input lag då du gamar. 60/70ms

UT50Y har 39ms i input lag och passar för "casual gamer" och räknas som det billigaste alternativet om man vill maxa bildkvaliten och spela som casual (ibland och inte så fett med online FPS etc).

Vad ska du spela egentligen och vad är viktigast för dig, snabb svarstid för hardcore gamern, eller enbart casual gamer som tål lite eftersläp, men vill ha bästa bild för filmvisning.?

Den bästa TV´n för gamern är en Led/Lcd från Sony för 9990kr i 47 tum (16.7ms, gamla mätmetoden 6ms). Men då får du inte samma bildkvalite på svärtan i mörklagt rum som Panasonics plasmor ger.

Det beror helt på dig var du vill ligga, för bästa av båda får du betala 19 tusen för en 47 tums Sony w905. Som närmar sig ST60Y i bildkvalite i mörklagt rum, även om de med rättvisa inte kan jämföras.

Kommer inte spela något "hardcore" spel. Snarare spel som skyrim, gta och emulatorspel. Casualspel som man kan spela med kontroll helt enkelt. Annars kör jag på min vanliga skärm och tangentbord. Jag har hört att det är möjligt att stänga av förbättringar som tvn gör för att få lägre inputlag i vissa tvs. Är det möjligt på sonyn eller någon av panasonicarna?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kommer inte spela något "hardcore" spel. Snarare spel som skyrim, gta och emulatorspel. Casualspel som man kan spela med kontroll helt enkelt. Annars kör jag på min vanliga skärm och tangentbord. Jag har hört att det är möjligt att stänga av förbättringar som tvn gör för att få lägre inputlag i vissa tvs.

Den lite dyrare är bättre med bättre bildkvalitet. Kör på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kommer inte spela något "hardcore" spel. Snarare spel som skyrim, gta och emulatorspel. Casualspel som man kan spela med kontroll helt enkelt. Annars kör jag på min vanliga skärm och tangentbord. Jag har hört att det är möjligt att stänga av förbättringar som tvn gör för att få lägre inputlag i vissa tvs.

De mätningar jag visar är alla i "game mode".

Då är nog UT50Y den bättre TV´n för dig. eftersläpet är inte så pass kännbart för de som är vana casual spelare och bildkvaliten i mörklagt rum "efter finkalibrering" är riktigt riktigt vass.

ST60 är helt enkelt en TV för den riktige filmälskaren. Dock kan en extrem casual spelare klara sig med den som spelskärm.

Nedan för exempel på 60/70 ms mot en datorskärm på ST60, samt en s60(modell som inte säljs i Sverige/EU) som ligger på runt 35ms mot en datorskärm.

för mig är 35ms för mycket som spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

De mätningar jag visar är alla i "game mode".

Då är nog UT50Y den bättre TV´n för dig. eftersläpet är inte så pass kännbart för de som är vana casual spelare och bildkvaliten i mörklagt rum "efter finkalibrering" är riktigt riktigt vass.

ST60 är helt enkelt en TV för den riktige filmälskaren. Dock kan en extrem casual spelare klara sig med den som spelskärm.

Nedan för exempel på 60/70 ms mot en datorskärm på ST60, samt en s60(modell som inte säljs i Sverige/EU) som ligger på runt 35ms mot en datorskärm.

http://www.youtube.com/watch?v=VXMsmQqV6zs

http://www.youtube.com/watch?v=bSF9972uVTI&feature=c4-overvie...

för mig är 35ms för mycket som spelskärm.

Tack för klippen! Jo man såg ju stor skillnad. Lutar åt UT50 just nu. Ska sticka till någon butik och kolla runt lite i helgen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Tack för klippen! Jo man såg ju stor skillnad. Lutar åt UT50 just nu. Ska sticka till någon butik och kolla runt lite i helgen.

Lycka till även om en butik aldrig kan visa dig styrkan hos plasman

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Lycka till även om en butik aldrig kan visa dig styrkan hos plasman

Blev en lg 47la667v i stället. Panasonic fanns inte i någon butik i stan och sonyn fanns bara i större storlekar vilket var utanför min budget. Inputlaget märks inte. Jag gjorde "windowstestet" och då såg man en liten fördröjning men det märktes inte i spel. Jag läste att den har ca 30ms i gaming mode och över 100ms i standard. Det kostade lite mer än jag tänkt men jag är väldigt nöjd. Fjärren är väldigt smidig och smartfunktionerna duger. Lite segt ibland men bara i vissa appar. Men oj vad okunniga personalen verkade vara. Pratade med två olika säljare och de sa olika saker. Tack för hjälpen! Även fast jag inte köpte något av dina förslag.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Blev en lg 47la667v i stället. Panasonic fanns inte i någon butik i stan och sonyn fanns bara i större storlekar vilket var utanför min budget. Inputlaget märks inte. Jag gjorde "windowstestet" och då såg man en liten fördröjning men det märktes inte i spel. Jag läste att den har ca 30ms i gaming mode och över 100ms i standard. Det kostade lite mer än jag tänkt men jag är väldigt nöjd. Fjärren är väldigt smidig och smartfunktionerna duger. Lite segt ibland men bara i vissa appar. Men oj vad okunniga personalen verkade vara. Pratade med två olika säljare och de sa olika saker. Tack för hjälpen! Även fast jag inte köpte något av dina förslag.

Inga problem så länge du är nöjd. De förslag jag ger är bara en guide över de toppmodeller som finns för ditt ändamål. Sen är det upp till dig att se efter och hitta en modell som du känner att du är helt nöjd med. De modeller som ligger mellan toppen, varierar i olika grader mellan film och spel, men är helt klart godkända om man är casual åt båda hållen. Gratulerar och önskar dig lycka till med ditt val

*Edit* "

Du kan gärna köra ett eget test med den gamla mätmetoden för att se din input lag om du har en datorskärm som är gjort för en gamer eller en crt och en kamera att fota båda skärmar med. 667v är endast en EU modell som jag förstår (LA660v säljs ej i USA). Den saknar tester på input lagt från riktiga källor av vad jag kan hitta. De enda riktmärkerna är från förra årets 660t (6700 USA modell) som ger en ganska missvisande mätning i input lag då 667 saknar mätning. 660t har 47-52ms med HDMI kopplingen omdöpt. Leo Bodnar lag tester avforum inputlagdatabase"6700 US-model

Testprogram - guide för att göra en egen mätning.

Inget du behöver göra, bara om du vill, har tid och utrustning"

För andra som undrar mer om just din modell kan det hjälpa om vi får ett någorlunda ok test, som kan ge en liten fingervisning

Hade jag själv Leo Bodnar Lag Tester skulle jag gått igenom de TV´s som finns på marknaden här i Sverige. För en tillförlitlig lista.