Permalänk
Medlem

Köpa kylare för Haswell i7-4770k

Hej,
Jag ska bygga en dator för ca 14k och vill ha lite hjälp vad gäller Intels nya Haswell processorer.
På inköpslistan har jag lagt till ett "CoolerMaster Storm Stryker" chassi som jag planerat ska rymma alla komponenter, men nu är jag osäker vad jag ska ha för processor kylare till en i7 4770k.

Jag har kollat på bl.a.:
Corsair H100i
NZXT Kraken X60
Noctua NH-D14

Jag har alltså plats för:
Top: 200mm fan x 1, 1000 RPM, 23 dBA (converted to 120/140mm fan x 2)
CPU cooler height: 186.0 mm

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa för kylare som även ska fungera med överklockning, ange gärna om ni har andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Tycker H100i låter som ett suveränt val om du inte vill bygga eget vattensystem

Permalänk
Proffsmoddare

Köp samma som mig! Presterar jämnbra med H100 men typ 17 decibel tystare och är avsevärt mycket billigare. Eller så tar du extremmodellen som är lika högljudd men kyler mycket bättre...

Permalänk
Medlem

Om du kommer va bra luftflöde i chassit kan du lika gärna köra på en sjysst luftkylare istället för sluten vattenkylning.
Du får bra/tysta fläktar medföljande vid köp av t ex noctua nh-d14

Permalänk

Jag går från D14 till riktig vattenkylning pga att 4770k är het som lava. Jag har funderat på slutet system men kör istället med redig vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*** bumpning ***

Jag har raderat ett inlägg eftersom det bryter mot forumregeln om bumpning. Alla ska få lika möjligheter att synas i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Kör med den till min 4770K. Kommer upp i ca. 87C med Aida64 FPU-tested. 4.3 GHz / 1.218V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Hej,
Jag ska bygga en dator för ca 14k och vill ha lite hjälp vad gäller Intels nya Haswell processorer.
På inköpslistan har jag lagt till ett "CoolerMaster Storm Stryker" chassi som jag planerat ska rymma alla komponenter, men nu är jag osäker vad jag ska ha för processor kylare till en i7 4770k.

Jag har kollat på bl.a.:
Corsair H100i
NZXT Kraken X60
Noctua NH-D14

Jag har alltså plats för:
Top: 200mm fan x 1, 1000 RPM, 23 dBA (converted to 120/140mm fan x 2)
CPU cooler height: 186.0 mm

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa för kylare som även ska fungera med överklockning, ange gärna om ni har andra alternativ?

Om du är intresserad av corsair h100 och kraken x60 så borde du även ta en kik på
SilverStone Tundra TD02 240mm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kan också lägga till att detta är min blivande rig (fortfarande osäker på kylaren):
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126130...

Eenligt många kommentarer på t.ex. prisjakt verkar det som att h100i har bringat mer skada än nytta....

HUR ska jag göra? D:

Permalänk
Medlem

Jag kan också lägga till att detta är min blivande rig (fortfarande osäker på kylaren):
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126130...

Eenligt många kommentarer på t.ex. prisjakt verkar det som att h100i har bringat mer skada än nytta....

HUR ska jag göra? D:

Ska du övercklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Ska du övercklocka?

Troligtvis ja, men inte i år...kan nh-d14 räcka då tills den dag jag ska överklocka?

Permalänk
Medlem

Troligtvis ja, men inte i år...kan nh-d14 räcka då tills den dag jag ska överklocka?

Ja absolut, funkar nog bra med övercklock också Men vet inte vilka temps som är "normala" på haswell cpu. Jag har en ivy 3570k och maxar på runt 85 grader, 75 bf3 max. Vet inte jättemycket om övercklock men antar det är ok temps för mig