Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

Inför lanseringen av Xbox One trissar Microsoft upp klockfrekvensen på den integrerade grafikkretsen, men avståndet till Playstation 4 är fortsatt stort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inom en kort framtid: skyhöga temperaturer och högljuda fläktar som går på högvarv?

Permalänk
Medlem

Var det inte Microsoft som tidigare sa att hårdvaran inte hade någon betydelse? ^_^
Sedan känns det som att deras konsol inte är skapt för dessa ökade hastigheterna och kommer därav gå lite varmare än vad de tänkt.

Stavfel
Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv

Klart de gör. Hur ska de annars lyckas lika väl med RROD som med förra generationen.

Permalänk
Medlem

Kommer dem göra nåt åt fläktarna dem satt i dem förra PS och Xbox? lät ju som flygplan med 34 propellrar på!
Kommer ihåg mitt PS2 det fick jag stoppa i en låda medans jag hade det igång ju...

Skulle vara gött att veta om dem är tystare än föregångarna så att man kan köpa sig en konsol igen.

Permalänk
Medlem

De är ändå tillräckligt bra för att PC-spelen ska bli betydligt mer krävande. Jag vill ha en anledning att köpa ny hårdvara.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Räknas inte det här som fabriksöverklockning då? AMD har skickat grafikkretsar till Microsft med en viss klockhastighet på dessa som Microsoft sedan höjt. Är det inte även så att en komponents livslängd förkortas om den överklockas?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Wow, dom ökar integrerade gpu frekvensen liten grann, nu får vi en halv fps mer i spel! Zzz...
Och nej, skulle Sony göra det hade jag inte skuttat glatt som en hare.
Fattar inte poängen bakom detta, förmodligen kommer det bara göra så att den blir varmare.
Då man äger en 360 slim (2010) vet man att MS failar stort på kylning.
Fläkten brummar riktigt ordentligt och konsolen blir så varm att du kan steka ägg på den.
Tycker inte att namnet "slim" passar den precis. Kanske stekpanns-propeller edition hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

Intressant. De förstod att x1 inte hade en chans mot ps4 hårdvarumässigt så de använder andra knep för att locka köpare, nämligen möjligheten att använda burken som element och att skrämma bort alla grannar med oväsen.

liten överdrift men det är ändå patetiskt

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Något de kommer använda som försäljnings argument.
"XBOX 1, fler Mega Hertz grafik hastighet än PS4"
"Mer minne änn Ps4"

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Förutom konspirationsteorier så kan det här tyda på bra yields och ett gott självförtroende hos MS ur värme- och ljudsynpunkt, och något som i sin tur må indikera fulla lager vid lansering (även för Sony). Den blir väl snäppet mer framtidssäker också.

Mm, ja... Tiden får visa hur det blir.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Så PS4 slår kryssbox i alla punkter när det gäller hårvaran. Det tråkiga är att det i princip inte kommer synas någon skillnad mellan dom ändå, precis som nuvarande generationen.

Vart tog Steambox vägen?

Permalänk
Medlem

Man vill ju inte ha nåt som står och brummar och flåsar svinhögt när man spelar eller ser på film genom konsolen i tv-rummet! det är ju så förbaskat irriterande.

Tänkte köpa PS4 faktiskt men det beror ju på ljudnivån! är det samma oljud som tidigare finns det inte en chans att jag köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Räknas inte det här som fabriksöverklockning då? AMD har skickat grafikkretsar till Microsft med en viss klockhastighet på dessa som Microsoft sedan höjt. Är det inte även så att en komponents livslängd förkortas om den överklockas?

Det finns ingen "original" frekvens.
Det är en övervägning mellan stabilitet, livslängd, värme/strömförbrukning kontra prestanda.

Inte så att man stämplar ut ett chip och kan fråga chippet "vilken frekvens vill du ticka i, vad har du för orginal frekvens?"
man testar helt enkelt hur hög frekvens de klarar av.

Frekvensen i sig tär inte särskilt mycket på hårdvaran dessutom, det är när man börjar pilla på spänningen som livslängden kan minska markant.

Konsolerna utvecklas i samband diverse hårdvarutillverkare, AMD är antagligen med och ser till att det inte blir några konstigheter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

känns som de kommer att "lura" folk med den högre klockfrekvensen

en vanlig svensson/ p12 kommer att tro att xbox är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

känns som de kommer att "lura" folk med den högre klockfrekvensen

Ingen vanlig människa kommer veta om eller läsa sig till hårdvaruspecifikationerna, den enda siffran som kommer stå i butik är lagringsutrymmet, om ens det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

känns som de kommer att "lura" folk med den högre klockfrekvensen

en vanlig svensson/ p12 kommer att tro att xbox är bättre

Ja, det är ju Microsoft vi pratar om.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Inom en kort framtid: skyhöga temperaturer och högljuda fläktar som går på högvarv?

Finns väl en anledning varför Xbox One chassit är större än PS4? För att ha bättre luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Inom en kort framtid: skyhöga temperaturer och högljuda fläktar som går på högvarv?

Ser man bilderna hur xb1 ser ut på insidan så är det nog ganska lungt. Den har större låda och en kylare som faktiskt ser fullt rimlig ut.
Den mycket mindre ps4-konsolen oroar mig mer avseende höga temperaturer och ljudnivå. Har inte sett någon bild på hur de löst det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Något de kommer använda som försäljnings argument.
"XBOX 1, fler Mega Hertz grafik hastighet än PS4"
"Mer minne änn Ps4"

Ja, ok? Räcker med att läsa Sweclockers egna forum. Mer är ALLTID bättre.
Mer megapixlar till kameran
Mer Mhz på monitorn
Fler punkter på bildskärmen

Ofta så räcker det med att En eller Två del(ar) av en produkt är högre än konkurrent för att den är bättre.
Hur många reklamblad stoltserar inte med 8GB och 1Tb Hårddisk "Bästa köp!!"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Lär väll låta som ett sågverk då, precis som föregångaren!

Finns ingen anledning att köpa denna 'hårdvaru-spyware'.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ojoj, verkar vara många på swec som jobbar med utveckling av Xbox one. Nu har jag fått reda på att MS har en konsoll som inte är skapt för denna hastigheten och kommer ha skyhöga temperaturer. MS kommer även storsatsa på att marknadsföra vilken hertz deras gpu jobbar i. Men hastighetshöjningen kommer tydligen vara helt onödigt me. Dom gör det bara för skojs skulle tydligen.

Eller.... kan det vara så att utvecklingsavdelningen på MS har testat konsollen och märkt av att det finns utrymme för en höjning av hertzen och sedan höjt den? jag vet inte, jag jobbar inte med utvecklingen av Xbox one

Permalänk

Förlitar mig på denna video som förklarar konsol-hårdvara:

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

På lanseringsdagen lär rummen bli varma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Något de kommer använda som försäljnings argument.
"XBOX 1, fler Mega Hertz grafik hastighet än PS4"
"Mer minne änn Ps4"

Jag ser det framför mig...

MICROSOFT XBOX ONE VS SONY PLAYSTATION 4 CPU Memory HDMI (in) Xbox One Faster More Yes Playstation 4 Slower Less No

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Förlitar mig på denna video som förklarar konsol-hårdvara:
http://www.youtube.com/watch?v=Y5Wp6T6XR90

Med andra ord så kommer Wii U bli en jätte succé, eller? Känns lite osannolikt men den som lever får se.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

De är ändå tillräckligt bra för att PC-spelen ska bli betydligt mer krävande. Jag vill ha en anledning att köpa ny hårdvara.

Vill ha en anledning till att utnyttja min hårdvara... istället för återigen en massa dåligt optimerade spel.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Att höja klockfrekvensen med ynkliga 53 MHz känns som riktig noob-nivå. Höjningen kommer inte göra ett skit för prestandan. Med lite tur så kanske dom får ut 2-3 FPS, vilket inte är många extra polygoner.

Nu har dom justerat minnet och GPUn, och den är fortfarande inte mer kraftfull än PS4. Om ni frågar mig börjar Xbox One känns mer och mer som en riktig Snål-Werner maskin ala von Anka. Dom har på efterhand förbättrat både minnet och GPU:n. Dom hade med andra ord tänkt sälja underdimensionerad hårdvara till oss. Förmodligen så dom kan spara in pengar på kylning. Och spara in vet vi ju redan att dom gör när dom inte ens kan skicka med ett headset. För 700kr mer än vad PS4 kostar så förväntar jag mig 700kr mer i värde.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det i praktiken? Kommer det ha någon skillnad i spel? Förmodar spel som finns till båda konsolerna kommer vara anpassat till att fungera till båda, dvs den med sämst prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av LemonIllusion:

Intressant. De förstod att x1 inte hade en chans mot ps4 hårdvarumässigt så de använder andra knep för att locka köpare, nämligen möjligheten att använda burken som element och att skrämma bort alla grannar med oväsen.

liten överdrift men det är ändå patetiskt

Dold text

Jag tror inte det är hela anledningen.... Jag tror det handlar mer om att de inte vill att deras kunder ska bli förvirrade.

Tänk att gå från en 360 till en 180, från jetplan till ett dovt sus....

Kunderna skulle kunna drabbas av panikångest och depression, någon som skulle kunna sänka microsofts försäjning, jag tror att det är därför de valt att göra såhär.

Skrivet av thexps:

Hur fungerar det i praktiken? Kommer det ha någon skillnad i spel? Förmodar spel som finns till båda konsolerna kommer vara anpassat till att fungera till båda, dvs den med sämst prestanda?

Har de som ska köpa PS4 tur så betyder det lite högre framerates jämfört med 180... någon som skulle vara starkt välkommet.

Jag försöker gå över från dator till konsoll, men att få från 60 fps till 18-30 är fan inte enkelt.
Vissa titlar är bara att totalglömma för mig på konsol :/