Permalänk
Medlem

4G modem -> Ethernet

Hej!

Jag bort tyvärr så att det inte finns möjlighet till fast internet. Jag har ett 4G-modem med ett fläskigt företagsabonnemang så det fungerar helt okej ändå. Jag skulle vilja dela anslutningen till flera enheter. Jag vill helst slippa använda en 4G-router så att jag kan sätta upp mitt egna nätverk med router, AP osv. Tänk ADSL innan dessa hemska allt-i-ett-routrar började komma. Då hade man ADSL-modem som man tryckte in i valfri router. Så vill jag ha det fast med 4G. Antingen trycker jag in mitt 4G-modem i nån pryl eller så är det ett modem med ethernet som tar simkort.

Någon som sett detta?

Permalänk
Medlem

jag har en dovado tiny som jag är väldigt nöjd med har fungerat oväntat bra. dock blir det inte riktigt så som du beskriver i mitt fall blir det: usb modem -> router (tiny) -> valfri switch

så kör jag på vinterhalvåret då jag jobbar på annan ort med personalboende utan internet.
Om man inte vill låta tiny'n routa trafiken kan man kanske koppla kabeln från tiny till wan på en annan router? (obs har ingen anin om det funkar men min förhoppning är att någon mer insatt än jag kan göra detta.)

tiny'n har även wifi kommer dock inte ihåg vilka standarder som stöds.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det en hel del router som har support för att köra 3g 4g modem i deras usb port

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Hej!

Jag bort tyvärr så att det inte finns möjlighet till fast internet. Jag har ett 4G-modem med ett fläskigt företagsabonnemang så det fungerar helt okej ändå. Jag skulle vilja dela anslutningen till flera enheter. Jag vill helst slippa använda en 4G-router så att jag kan sätta upp mitt egna nätverk med router, AP osv. Tänk ADSL innan dessa hemska allt-i-ett-routrar började komma. Då hade man ADSL-modem som man tryckte in i valfri router. Så vill jag ha det fast med 4G. Antingen trycker jag in mitt 4G-modem i nån pryl eller så är det ett modem med ethernet som tar simkort.

Någon som sett detta?

Som P-A säger så hade nog en Dovado Tiny fungerat bra. Om man inte vill använda Tinyn som router så kan du sätta den i bridge mode och koppla valfri router till Tinyn. Alternativt tittar du på en router med inbyggt modem typ Huawei B593.

Visa signatur

|| divine creator ||