Är Hallon en bra operatör?

Permalänk
Avstängd

Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny i exakt samma ämne.

Har precis blivit utsparkad av Telia och deras ADSL samt fasta telefon som jag haft sedan ca år 2000. Inte på något sätt för att jag "misskött" mig utan enbart för att Telia/Skanova inte vill underhålla det gamla kopparnätet och luftledningarna ut till mig. Kan dra hela historien i ett kommande inlägg om någon är intresserad. Men frågan för dagen är exakt som rubriken är - är Hallon en bra operatör?

Har inledningsvis köpt en router/modem vid namn TP-Link Archer MR200. Det var väl egentligen ett rent panikköp men jag måste ju börja någonstans. Kan noll om routrar/modem och det var väl slumpen att det just blev denna.

Men min fråga är just om någon har någon erfarenhet av Hallon? De kör väl via operatören 3's nät om jag inte är felinformerad. Snarare äger väl 3 Hallon.

Men som vissa andra suspekta leverantörer så saknar de telefon vilket gör åtminstone mig lite fundersam.

Permalänk
Medlem

Hallon är helt okej, om du har täckning i de områdena där du rör dig.

Permalänk
Medlem

Fick Tele 2 via jobbet och är väl inget jag kan rekommendera. Haft Hallon innan och det har funkat bra. Har även haft 3 (Tre) i flera år som också funkat bra. Men som sagt det kan bero på var man bor.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Fello i över två år nu och är supernöjd! Fello är samma typ av enklare "webbbaserad" mobilperatör som Hallon och Vimla men med skillnaden att de använder Telias nät. Konkurrenskraftiga abonnemang där man får spara sin data upp till 25 gb. Det vill säga mycket billigare och enklare än Haleop och Telia men lika bra täckning!

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Mattecoach

@vinylsamlaren: Har inte haft några som helst problem med Hallon, tycker snarare att de är smidigare att ha och göra med än många andra operatörer. Allt hänger dock på vilken täckning du har hos dig.
Vissa tycker att det kan vara ett stort problem att man är nedprioriterad i nätet (har aldrig uppmärksammat detta själv), men vet inte riktigt i vilket scenario det skulle vara viktigt. Kanske om man vill ringa en massa på julafton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny i exakt samma ämne.

Har precis blivit utsparkad av Telia och deras ADSL samt fasta telefon som jag haft sedan ca år 2000. Inte på något sätt för att jag "misskött" mig utan enbart för att Telia/Skanova inte vill underhålla det gamla kopparnätet och luftledningarna ut till mig. Kan dra hela historien i ett kommande inlägg om någon är intresserad. Men frågan för dagen är exakt som rubriken är - är Hallon en bra operatör?

Har inledningsvis köpt en router/modem vid namn TP-Link Archer MR200. Det var väl egentligen ett rent panikköp men jag måste ju börja någonstans. Kan noll om routrar/modem och det var väl slumpen att det just blev denna.

Men min fråga är just om någon har någon erfarenhet av Hallon? De kör väl via operatören 3's nät om jag inte är felinformerad. Snarare äger väl 3 Hallon.

Men som vissa andra suspekta leverantörer så saknar de telefon vilket gör åtminstone mig lite fundersam.

Jag har haft 3-4 abb från Hallon till familjen under flera år. Där vi rör oss har vi utmärkt täckning så hastigheten går inte att klaga på. Har Tele 2 företagsabb från jobbet, Hallon ligger konstant på dubbla hastigheten. Deras kundtjänst går visserligen inte att ringa till, men de andra kontaktvägarna fungerar fint, man får svar senast dagen efter. Då de inte erbjuder en massa kringtjänster finns det knappt något som kan strula, så länge du har pengar på kontot ditt bankkort är kopplat till när betalningen ska dras är det helt smärtfritt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar.

Om man bara går enl täckningskartan från Hallon ska jag ha mycket bra täckning där jag bor. Bor som sagt var ute på "landet" utanför ett mindre samhälle och jag vet var de (2) stora "huvudmasterna" står och dit är det bara ca 1 km fågelvägen och det är "platt som en pannkaka" där jag bor så det finns varken några berg eller större byggnader i vägen. Skulle det inte finnas massa vegetation mellan mig och masterna så skulle jag kunna se masterna med blotta ögat. Bor i södra Sverige kanske jag ska tillägga. Så jag lägger min beställning på måndag 100GB för 150 kronor/månad första 3 månaderna och sedan 250 kronor/månad.

Vi har varit i kontakt med chatten idag och de säger i vart fall att de inte har spärrat TPB vilket är viktigt för oss eftersom vi lägger upp mycket videofilmer där som vi själva filmar.

Däremot tycker jag att deras kontakt via email är dålig. Mailade dom några frågor förra måndagen (18 feb) och jag får ett mail var- och varannan dag där de beklagar att de inte hunnit svara ännu... ???

Men det viktigaste för mig är att täckningen är bra och att inte nätet ligger nere alltför ofta och alltför länge. Hoppas nu bara att min nyinköpta TP-Link Archer MR200 funkar med Hallon!??

Permalänk
Avstängd

Tänkte följa upp den här tråden eftersom jag ställde frågan hur Hallon var som internetleverantör. Har nu haft Hallon i 19 dagar dvs från ingången av Mars -19 och jag är hitintills nöjd. Jag får 100GB per månad för 149 kronor de första 3 månaderna sedan blir priset 249 kronor per månad. Hastigheten för mig som bor på landet är klart godkänd.