Tretti.se har ingen telefonsupport - svarar inte

Permalänk

Tretti.se har ingen telefonsupport - svarar inte

Varan och problemet
-------------------------------
Köpte en AC från tretti.se för ca 2månader sedan, den kom efter ett par dar, kopplade in den och helt plötsligt gick sommarnätterna att uthärda i sovrummet igen, den kylde ner vårat sovrum från 27-16 på under en timma, jag hann använda den 9-10 gånger sen drog jag iväg på smekmånad en månad och när jag kom hem så hände det något med den efter andra dan, kylförmågan var kraftigt försämrad och det är ett rasslade missljud från kompressorn.

Den går igång och man känner att det blåser kall luft , Nu kunde tog det 5 timmar att få ner rummet från 25-21, ibland fungerar den bättre och får ner rummet i ~19 efter 4-5 tim men det är ju ljusår ifrån prestandan den hade tidigare så nått har ju hänt, och oftast får den bara ner rummet till 22-23 grader, vilket är oacceptabelt. (AC'n är specad för rum upp till 23kvm, sovrummet vi använder den i är 13kvm.)

kundtjänsten
---------------------

Nu till saken, tretti.se har slutat ge telefonsupport utan kör bara med kontaktformulär, som dom enligt telefonsvararen svarar på inom 24tim. Mailade dom för en vecka sedan och frågade om jag kunde lägga mellan till en dyrare modell istället för reparation, men det total ignorerade dom och svarade bara att dom skulle kontakta sin leverantör om reparation och återkomma.

Sen har jag mailat dom varje dag (jag vill ju ha en ny AC nu, det är ju nu man behöver den, inte om en månad när värmen är slut, och jag tycker att den är ju princip ny, knappt använd ju) men efter en vecka och 5 mail (uppdateringar i kontaktformuläret) har dom bara fortsatt att ignorera mig, inget svar alls.

Sjukt less på företag som tar bort all mänsklig kontakt och gömmer sig bakom kontaktformulär! Någon som har nått tips på vad jag ska göra? Tretti svarar ju inte och jag behöver somsagt AC nu, så det börjar kännas om att det bara är att bita i det sura äpplet och slänga den på soptippen , köpa en ny lokalt på elgiganten och aldrig mer handla på tretti.se? Helst av allt vill jag ju bara skicka tillbaka den o få tillbaka mina pengar, så jag kan köpa en ny lokalt direkt som sagt..

Hjälp uppskattas.. (Och varning för tretti.se, dom verkar inte bra att ha och göra med när saker går sönder, känns helt sjukt att dom inte svarat efter 1 vecka och 5 mail, och tiden tickar ju fortfarande..)

Permalänk
Geeks
SweClockers

*rubrik redigerad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Släng den iaf inte, du har reklamationsrätt. Om du verkligen behöver en AC får du väl köpa en til och sälja den du har när den har blivit reparerad?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av -d-himself-:

Varan och problemet
-------------------------------
Köpte en AC från tretti.se för ca 2månader sedan, den kom efter ett par dar, kopplade in den och helt plötsligt gick sommarnätterna att uthärda i sovrummet igen, den kylde ner vårat sovrum från 27-16 på under en timma, jag hann använda den 9-10 gånger sen drog jag iväg på smekmånad en månad och när jag kom hem så hände det något med den efter andra dan, kylförmågan var kraftigt försämrad och det är ett rasslade missljud från kompressorn.

Den går igång och man känner att det blåser kall luft , Nu kunde tog det 5 timmar att få ner rummet från 25-21, ibland fungerar den bättre och får ner rummet i ~19 efter 4-5 tim men det är ju ljusår ifrån prestandan den hade tidigare så nått har ju hänt, och oftast får den bara ner rummet till 22-23 grader, vilket är oacceptabelt. (AC'n är specad för rum upp till 23kvm, sovrummet vi använder den i är 13kvm.)

kundtjänsten
---------------------

Nu till saken, tretti.se har slutat ge telefonsupport utan kör bara med kontaktformulär, som dom enligt telefonsvararen svarar på inom 24tim. Mailade dom för en vecka sedan och frågade om jag kunde lägga mellan till en dyrare modell istället för reparation, men det total ignorerade dom och svarade bara att dom skulle kontakta sin leverantör om reparation och återkomma.

Sen har jag mailat dom varje dag (jag vill ju ha en ny AC nu, det är ju nu man behöver den, inte om en månad när värmen är slut, och jag tycker att den är ju princip ny, knappt använd ju) men efter en vecka och 5 mail (uppdateringar i kontaktformuläret) har dom bara fortsatt att ignorera mig, inget svar alls.

Sjukt less på företag som tar bort all mänsklig kontakt och gömmer sig bakom kontaktformulär! Någon som har nått tips på vad jag ska göra? Tretti svarar ju inte och jag behöver somsagt AC nu, så det börjar kännas om att det bara är att bita i det sura äpplet och slänga den på soptippen , köpa en ny lokalt på elgiganten och aldrig mer handla på tretti.se? Helst av allt vill jag ju bara skicka tillbaka den o få tillbaka mina pengar, så jag kan köpa en ny lokalt direkt som sagt..

Hjälp uppskattas.. (Och varning för tretti.se, dom verkar inte bra att ha och göra med när saker går sönder, känns helt sjukt att dom inte svarat efter 1 vecka och 5 mail, och tiden tickar ju fortfarande..)

Om du känner för det kan du ju ta ut en kyltekniker, låter som att det är läckage i systemet! så får man löda alternativt så fungerar fläkten dåligt.
Annars kan det även vara dåligt tömd på luft så det har bildats isproppar.
Känn om kompressorn är het.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Detta låter ju som AC' gått sönder och bör bytas ut/repareras.
När jag surfar in på deras sida under kundtjänst står följande:
Du når även vår kundtjänst genom att ringa nedanstående telefonnummer. Tänk dock på att vår kundtjänst inte har öppet under lördag och söndag eller allmänna helgdagar.
Postadress:
Tretti AB
Postbox 6092
102 32 Stockholm
Telefon: 0771-31 30 31
Fax: 08-736 02 31
E-post: kundservice@tretti.se
Webb: www.tretti.se
Besöksadress:
Norrbackagatan 47, Stockholm
Org.nr: 556665-7606
Vårt showroom har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 10.00–18.00
Vår kundtjänst har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 9.00–12:00

Menar du att dom inte uppdaterat sidan och bara kör mail nu? Annars prova ring numret där och se vad som sägs, annars kanske kontakta konsumentverket? http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

Stämmer bra, sidan är inte uppdaterad , om du ringer det numret som står där så blir du hänvisad till kontaktföruläret. telefonsupporten finns inte mer,

Testa efter någon dag ringa nummret igen och klicka mig till någon av dom andra valen som fanns och kom fram till en person som inte var otrevlig men som strikt hänvisade mig till kontaktformuläret igen..

Nästa sak som är tråkig är att dom gånger dom faktiskt svarar så är det alltid anonymt utan signatur, man vill ju gärna veta vilken person man varit i kontakt med för att underlätta för mig som kund.

/d

Skrivet av Orio:

Detta låter ju som AC' gått sönder och bör bytas ut/repareras.
När jag surfar in på deras sida under kundtjänst står följande:
Du når även vår kundtjänst genom att ringa nedanstående telefonnummer. Tänk dock på att vår kundtjänst inte har öppet under lördag och söndag eller allmänna helgdagar.
Postadress:
Tretti AB
Postbox 6092
102 32 Stockholm
Telefon: 0771-31 30 31
Fax: 08-736 02 31
E-post: kundservice@tretti.se
Webb: www.tretti.se
Besöksadress:
Norrbackagatan 47, Stockholm
Org.nr: 556665-7606
Vårt showroom har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 10.00–18.00
Vår kundtjänst har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 9.00–12:00

Menar du att dom inte uppdaterat sidan och bara kör mail nu? Annars prova ring numret där och se vad som sägs, annars kanske kontakta konsumentverket? http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Permalänk
Skrivet av Orio:

Detta låter ju som AC' gått sönder och bör bytas ut/repareras.
När jag surfar in på deras sida under kundtjänst står följande:
Du når även vår kundtjänst genom att ringa nedanstående telefonnummer. Tänk dock på att vår kundtjänst inte har öppet under lördag och söndag eller allmänna helgdagar.
Postadress:
Tretti AB
Postbox 6092
102 32 Stockholm
Telefon: 0771-31 30 31
Fax: 08-736 02 31
E-post: kundservice@tretti.se
Webb: www.tretti.se
Besöksadress:
Norrbackagatan 47, Stockholm
Org.nr: 556665-7606
Vårt showroom har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 10.00–18.00
Vår kundtjänst har följande öppettider:
Måndag–Fredag: 9.00–12:00

Menar du att dom inte uppdaterat sidan och bara kör mail nu? Annars prova ring numret där och se vad som sägs, annars kanske kontakta konsumentverket? http://www.konsumentverket.se/Anmalan/

Dom har kundsupport via telefon, men reklamationsärenden hanterar dom endast via mail. Jag köpte en vattenkokare hos dom som gick sönder efter tre användningar. Dom hanterade ärendet lysande, skickade en annan variant som jag ville ha istället och behövde inte ens returnera den trasiga kokaren.

edit: Det var ett par tre månader sedan, så dom kanske har slutat med telefonsupport helt, det vågar jag inte svara på, men redan då körde dom inte reklamationsärenden per telefon i alla fall.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Dom har kundsupport via telefon, men reklamationsärenden hanterar dom endast via mail. Jag köpte en vattenkokare hos dom som gick sönder efter tre användningar. Dom hanterade ärendet lysande, skickade en annan variant som jag ville ha istället och behövde inte ens returnera den trasiga kokaren.

Stämmer tyvärr inte, kundsupporten via telefon är borttagen nu.

Permalänk
Skrivet av -d-himself-:

Stämmer tyvärr inte, kundsupporten via telefon är borttagen nu.

Kom att tänka på att det kan ha ändrats, jag redigerade mitt inlägg innan jag såg din kommentar

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Ingen ursäkt enligt mig men kanske en trolig förklaring, det kan vara så att de är semestertider och därmed långa väntetiden?

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Ingen ursäkt enligt mig men kanske en trolig förklaring, det kan vara så att de är semestertider och därmed långa väntetiden?

Absolut, Så det kan det säkert vara , men som du säger det är ju ingen ursäkt, känns ju som att det är deras skyldighet att se till att det finns personal på plats, känns ju sjukt om dom ligger en vecka efter med mailen, det är ju inget litet företag vi pratar om...

Permalänk
Medlem

Cdon har väl avskaffat telefonen där med antagligen.

Permalänk

Fick svar från Tretti.se efter 8 dagar, där dom svarade:

"Hej,
Jag skickade som sagt påminnelse till leverantören igår då det är de som står för garantiåtgärder. Du kontaktar oss och i vår tur måste vi ta det med leverantören så att vi antingen får produkten lagad, ersatt eller krediterad"

Det känns ju helt orimligt att jag som slutkund ska bli drabbad över att dom inte får kontakt med sin leverantör, det har nästna gått 2 veckor nu, och jag får inte ens ett besked vad som ska hända, innan jag får en ny AC är ju säsongen över..

Man känner sig så maktlös..

Permalänk
Medlem
Skrivet av -d-himself-:

Fick svar från Tretti.se efter 8 dagar, där dom svarade:

"Hej,
Jag skickade som sagt påminnelse till leverantören igår då det är de som står för garantiåtgärder. Du kontaktar oss och i vår tur måste vi ta det med leverantören så att vi antingen får produkten lagad, ersatt eller krediterad"

Det känns ju helt orimligt att jag som slutkund ska bli drabbad över att dom inte får kontakt med sin leverantör, det har nästna gått 2 veckor nu, och jag får inte ens ett besked vad som ska hända, innan jag får en ny AC är ju säsongen över..

Man känner sig så maktlös..

Skönt att du fick svar iallafall, har varit med om att det tagit lång tid att få svar hos seriösa företag under semestertider förr. Letar själv AC, får man fråga vilken det var du köpte?

Permalänk
Skrivet av vacant:

Skönt att du fick svar iallafall, har varit med om att det tagit lång tid att få svar hos seriösa företag under semestertider förr. Letar själv AC, får man fråga vilken det var du köpte?

http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftkon...
Nu när man läser kommentarerna så ser man ju att man inte är den enda som haft problem med den, tappat förtroende för retro märket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

Taget ur konsumentköpslagen

Jag skulle säga att du kan kräva att köpet hävs eftersom detta inte är skälig tid* och det innebär definitivt extra besvär för dig att vara utan AC

*skälig tid är några dagar enligt konsumentverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Taget ur konsumentköpslagen

Jag skulle säga att du kan kräva att köpet hävs eftersom detta inte är skälig tid* och det innebär definitivt extra besvär för dig att vara utan AC

*skälig tid är några dagar enligt konsumentverket

Det tråkiga är ju att det kommer ta minst 8 dagar till innan de svarar och ev skickar en ny

Edit: Tröck på fel knapp ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Taget ur konsumentköpslagen

Jag skulle säga att du kan kräva att köpet hävs eftersom detta inte är skälig tid* och det innebär definitivt extra besvär för dig att vara utan AC

*skälig tid är några dagar enligt konsumentverket

Läs lagtexten istället:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Det står inget om några dagar utan "inom skälig tid".

Däremot tycker jag att TS borde trycka på "väsentlig olägenhet" då produkten är specifikt införskaffad för den värme som råder några veckor nu och därför kräva att Tretti företar en omleverans istället för reparation. Kruxet är väl att Tretti måste få möjlighet att konstatera att fel föreligger... Inte helt lätt situation.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Vad jag vet så gäller det att hantera kompressorn på rätt sätt. Man får tillexempel alldrig bara dra ut sladden utan den måste stänga av sig i sin takt. Har en polare som fick problem med det. Vet inte om det gäller din. Men kolla manualen. Om du nu har gjort så, det vill säga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad jag vet så gäller det att hantera kompressorn på rätt sätt. Man får tillexempel alldrig bara dra ut sladden utan den måste stänga av sig i sin takt. Har en polare som fick problem med det. Vet inte om det gäller din. Men kolla manualen. Om du nu har gjort så, det vill säga.

Läste manulen noga innan jag började använda den, så den är använd rätt och alla filter samt vattnet är kontrollerat.

Jag fick ett nytt svar från tretti.se där dom "snäsigt" sa åt mig att ett garantiärende normalt kan ta 21 dagar att dom inte kan skynda på det något mer, "var god invänta svar".. det har nu gått 12 dagar utan att ärendet ens är påbörjat, det är det som jag tycker är sjukt, det är en sak om man skickar in en dator på rep och det tar 3 veckor, men här har jag inte ens fått skicka iväg den än, jag har inte ens fått et besked vad som ska hända..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av '[SH:

;13761761']Läs lagtexten istället:

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Det står inget om några dagar utan "inom skälig tid".

Däremot tycker jag att TS borde trycka på "väsentlig olägenhet" då produkten är specifikt införskaffad för den värme som råder några veckor nu och därför kräva att Tretti företar en omleverans istället för reparation. Kruxet är väl att Tretti måste få möjlighet att konstatera att fel föreligger... Inte helt lätt situation.

Mycket riktigt så reglerar inte lagen vad som är skälig tid men det finns praxis som säger mellan två och tre veckor för reparationer. Sen tillkommer ju andra faktorer. Det är till exempel en av anledningarna att alla telefonbolag erbjuder lånetelefon. Det är inte för att de är snälla utan för att de ger dem mer tid att reparera. Att vara utan telefon anses ju som en olägenhet så för att kunderna inte ska kunna häva köpet direkt behöver de skicka ut en lånetelefon. Är det operatörerna själva som även sålt telefonen har de ju dessutom ett egenintresse av att du kan fortsätta använda deras tjänster och därmed generera vinst till dem. Just i det här fallet som rör ett distansköp är det ju helt orimligt att anta att den ska repareras på ett par dagar med tanke på att det är vad frakten tar.

Sen kan inte tretti skylla ifrån sig på andra. Avtalet står mellan trådskaparen och tretti.se och ingen annan. Köparen ska inte behöva bry sig om vem som gör vad med varan. Köparen ska få problemet löst.

För övrigt kan trådskaparen försöka kräva omleverans istället för reparation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Mycket riktigt så reglerar inte lagen vad som är skälig tid men det finns praxis som säger mellan två och tre veckor för reparationer. Sen tillkommer ju andra faktorer.

Jag vet, men i inlägget jag citerade länkades det till ett dokument som påstod att skälig tid "innebär oftast ett par dagar".

Skrivet av Zotamedu:

För övrigt kan trådskaparen försöka kräva omleverans istället för reparation.

Vilket var vad jag föreslog. I TS situation borde en reparation på ett par veckor kunna innebära en "väsentlig olägenhet" om ingen låne-AC erbjuds.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]