Permalänk
Medlem

Byta ut Thomson gateway 799 v2 mot?

Hej!

Är riktigt less på min Telia-router och vill byta den mot en annan. Vad är det bästa sett till signalstyrka? Det kanske är ganska lätt att ta reda på, men grejen är också den att jag har funderat på en Airport Express eftersom jag vill kunna streama musik trådlöst från min iPhone (Spotify) till förstärkaren som i sin tur skickar ut det i högtalarna. Vad är det bästa här? Kombinera en Asus-router med en AE eller något annat? Är lite rädd att de ska hamna i konflikt med varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara är bättre wifi du vill ha så skaffa accesspunkt/er och ska du anvbända en router som accesspunkt så får du se till att det går att stänga av DHCP servern och NAT i den annars kan det bli problem med adresseringen av enheterna i nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det bara är bättre wifi du vill ha så skaffa accesspunkt/er och ska du anvbända en router som accesspunkt så får du se till att det går att stänga av DHCP servern och NAT i den annars kan det bli problem med adresseringen av enheterna i nätet.

Nja får problem vid online-spel med nuvarande router också. Jag är nog ganska på det klara med att köra typ en Asus-router och sedan köpa en Airport express. Kommer det att funka utan att det blir konflikter eller liknande? Tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218 i mediacentralen på nedervåningen samt två st Airport Express http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1287021 för att kunna streama musik trådlöst via förstärkare på neder- och övervåning. Och om Asusen inte klarar att täcka övervåningen med wifi-signal använda Airport express till detta.

Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Inaktiv

Ok du kör med Appleprodukter så då är inte kvalitet ett måste. Vill du ha kvalitet så köp Asus RT-n eller ASUS RT-ac router och förslagsvis går du på något med USB3 och två processorer dvs en för var band.
Vill du inte ha kvalitet så köp det billigaste du hittar. Du får säkert vad du betalar för.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är nog om du bryggar Thomsonen och har en egen router vid den och sedan drar en kabel till övervåningen och monterar en accesspunkt där Airporten går bra att köra som AP om du vill ha en sån.
Det största problemet med olika våningar brukar vara antenenrnas spridningsmönster, de sprider i diskform så därför brukar det vara vara bra med minst en AP per våning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är nog om du bryggar Thomsonen och har en egen router vid den och sedan drar en kabel till övervåningen och monterar en accesspunkt där Airporten går bra att köra som AP om du vill ha en sån.
Det största problemet med olika våningar brukar vara antenenrnas spridningsmönster, de sprider i diskform så därför brukar det vara vara bra med minst en AP per våning.

Ok, har telia fiber. Detta gjorde att jag helt kunde plocka bort Thomson enligt supporten så det var ju bra. Jag har nätverksuttag i varje rum. Styr från mediacentralen vilka jag vill "aktivera" genom att dra en kabel mellan centralen och i det här fallet Asus router. Så jag antar att det kommer att funka att byta till Asus Router och sedan koppla in Airport express i ett nätverksuttag upp och ett nere. Då har jag Airplay-möjligheten samtidigt som jag har en bra router och om denna inte skulle klara övervåningen kan jag använda Airport express som AP. Däruppe har jag egentligen bara krav att det ska vara mottagning. Allt spelande och TV-tittande kommer ändå att ske trådat.

Tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Hade du tänkt ha 2 Airportar och en Asus ?
Asusen har troligen wifi så du kan väl prova med bara en airport först, fast har du pengar så är det väl inte fel med 2 heller, men det kanske inte behövs för att få täckning och skulle det behövas kan man skaffa en till i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade du tänkt ha 2 Airportar och en Asus ?
Asusen har troligen wifi så du kan väl prova med bara en airport först, fast har du pengar så är det väl inte fel med 2 heller, men det kanske inte behövs för att få täckning och skulle det behövas kan man skaffa en till i så fall.

Anledningen till två Airport är för att koppla en till förstärkaren nere och en till förstärkaren uppe. Har inbyggnadshögtalare (tak) som jag vill kunna driva trådlöst direkt från iPhone. Tror att airport express är det billigaste alternativet då. Vill att det ska gå via nätverket, inte BT. Asus kommer kanske täcka hela huset, vad vet jag, men den ger väl inte möjligheterna med ljudet som Airport express ger?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså tänkt att ha dem som klienter och bara använda en accesspunkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thella:

Nja får problem vid online-spel med nuvarande router också. Jag är nog ganska på det klara med att köra typ en Asus-router och sedan köpa en Airport express. Kommer det att funka utan att det blir konflikter eller liknande? Tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218 i mediacentralen på nedervåningen samt två st Airport Express http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1287021 för att kunna streama musik trådlöst via förstärkare på neder- och övervåning. Och om Asusen inte klarar att täcka övervåningen med wifi-signal använda Airport express till detta.

Är jag ute och cyklar?

kör exakt denna lösn fast med en ariport express. funkar perfekt. förutom att airporten trilskas lite vid installationen ibland.