Köpt datorskärm, ångra köpet?

Permalänk
Medlem

Köpt datorskärm, ångra köpet?

Hej.

Fick precis hem min nya 27" datorskärm från dustinhome. Men presterar inte som jag trodde och vart alldeles för stort på mitt skrivbord, avståndsmässigt.

Jag har tagit bort plasten som skyddar "piano" lacken, alltså ramen runt skärmen samt skyddsplasten runt foten. Detta går inte att sätta tillbaka, ni förstår nog vad jag menar. Men har jag rätt att ångra detta på nått vis? Skulle vilja beställa en mindre och av annat märke.

Tack

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Hej.

Fick precis hem min nya 27" datorskärm från dustinhome. Men presterar inte som jag trodde och vart alldeles för stort på mitt skrivbord, avståndsmässigt.

Jag har tagit bort plasten som skyddar "piano" lacken, alltså ramen runt skärmen samt skyddsplasten runt foten. Detta går inte att sätta tillbaka, ni förstår nog vad jag menar. Men har jag rätt att ångra detta på nått vis? Skulle vilja beställa en mindre och av annat märke.

Tack

14dagars ångerrätt enligt distansköplagen

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

14dagars ångerrätt enligt distansköplagen

Jag förstår att jag har rätt att ångra köpet, men formluerade mig en aning snett tror jag.

Får jag ångra mig om jag tagit bort skyddsplasten runt skärmen som på foten?
Det är såndär "prassel" tejp som inte går att montera tillbaka.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Jag förstår att jag har rätt att ångra köpet, men formluerade mig en aning snett tror jag.

Får jag ångra mig om jag tagit bort skyddsplasten runt skärmen som på foten?
Det är såndär "prassel" tejp som inte går att montera tillbaka.

det varierar från företag till företag. ring och be om att köpa en mindre variant av den istället och hoppas på godwill

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med att returnera varor trots att diverse skyddsplast varit borttagen... Vet inte om det är goodwill eller om det är så det ska vara

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

14dagars ångerrätt enligt distansköplagen

Det gäller alltid oöppnade produkter eller produkter som inte används. Den här produkten kan företaget inte sälja igen som en ny produkt. De kanske går med på att sälja den som en demoprodukt men det är ju upp till företaget.

@Ts Prata med företaget och se vad de säger, i vissa fall går de med på det men att du får inte alla pengar tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Taget från Konsumentverket.se ( http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... )

Citat:

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den, till exempel om du varit tvungen att montera den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan.

Det spelar ingen roll om du har tagit bort skyddsplasten, du har ändå rätt att ångra ditt köp.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Taget från Konsumentverket.se ( http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... )

Det spelar ingen roll om du har tagit bort skyddsplasten, du har ändå rätt att ångra ditt köp.

Va bra, då kan jag nog vara lugn. Får hålla tummarna, slår en pling imorgon bitti till dem.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Va bra, då kan jag nog vara lugn. Får hålla tummarna, slår en pling imorgon bitti till dem.

du har rätt att testa skärmen för att se om den uppfyller dina krav, och det kan du ju inte göra med en skyddsplast eller med den i kartong.

Permalänk

Hänvisa hela tiden till konsumentverket, ha sidan uppe framför dig så att du kan kan läsa innantill det som står.
Fick själv läsa det typ 4-5ggr innan dom gav med sig.

Var självsäker och trevlig tänk på att dom bara gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

du har rätt att testa skärmen för att se om den uppfyller dina krav, och det kan du ju inte göra med en skyddsplast eller med den i kartong.

Citat:

Jag har tagit bort plasten som skyddar "piano" lacken, alltså ramen runt skärmen samt skyddsplasten runt foten.

Nene, det går ju absolut inte att testa en skärm utan att ta bort plasten som sitter runt ramen eller foten, det är omöjligt...

Jag ber om ursäkt ifall jag låter som världens douch men grejen är den att vissa företag kan ge köparen precis samma poäng. Jag vill bara göra Ts uppmärksam om Dustin kan göra en sak av det hela och att Ts kanske inte får alla sina pengar tillbaka, det beror liksom på företaget.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin brukar faktiskt vara väldigt sjyssta när det gäller ångerrätten, lär inte bli nåt problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Var inte så nöjd med min chromebook från Dustin, så jag skrev till dem via hemsidan. Detta var den 25:e Juli men har inte fått något svar ännu.
Jag lär få slå en pling jag med.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Skrivet av hersses:

Nene, det går ju absolut inte att testa en skärm utan att ta bort plasten som sitter runt ramen eller foten, det är omöjligt...

Jag ber om ursäkt ifall jag låter som världens douch men grejen är den att vissa företag kan ge köparen precis samma poäng. Jag vill bara göra Ts uppmärksam om Dustin kan göra en sak av det hela och att Ts kanske inte får alla sina pengar tillbaka, det beror liksom på företaget.

Tänker precis samma sak. Skillnad om det är en plast som täcker själva bildytan, men att ta bort allt annat för att "prova den". Är man osäker så är man ju lite försiktig och öppnar enbart precis det som behövs...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

De större datorbutikerna brukar vara ganska så måna om detta, då de vet att såna här trådar cirkulerar på div forum så är det bra pr för dom att helt enkelt ta emot på goodwill. Men lite mer specifikt på din topic så ska det inte spela någon roll om du har tagit bort plasten.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nene, det går ju absolut inte att testa en skärm utan att ta bort plasten som sitter runt ramen eller foten, det är omöjligt...

Jag ber om ursäkt ifall jag låter som världens douch men grejen är den att vissa företag kan ge köparen precis samma poäng. Jag vill bara göra Ts uppmärksam om Dustin kan göra en sak av det hela och att Ts kanske inte får alla sina pengar tillbaka, det beror liksom på företaget.

fast det är inte godtagbart ifrån företaget.

Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den, till exempel om du varit tvungen att montera den. Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan.

oavsett vad företaget har för "poäng" så är lagen ganska tydlig.
är du missnöjd med varan efter att du provat den inom 14 dagar har du rätt att ångra ditt köp.
jag skulle ju inte känna mig nöjd med massa fula klistermärken på min skärm och inte kunna bedömma utifrån det. sen sitter ju vissa av dessa märken ganska olämpligt med, på en tv jag köpte satt det över bilden i ena hörnet, denna slet jag bort, och allt annat, men då jag sen insåg att jag inte va nöjd med bildkvaliten vilket fall så blev det att lämna tillbaka den.
och det va inget gnäll alls fastän jag tagit bort ALL skyddsplast ifrån alla delar och även kastat de.

Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning.

hittade jag med oxå så ja ganska tydligt...