Köp hos webhallen. Vägrar byta ut mina hörlurar.
Hej!
Jo det är såhär att jag köpte i December förra året ett par hörlurar. Turtlebeach Earforce Z6a, som jag har varit väldigt
nöjd med tills för några veckor sen. Jag hade tagit på mig mina hörlurar som vanligt och skulle justera dem så att dem satt bättre på huvudet, och
då gick plasten av som håller själva hörluren i bågen.
Jag har varit i kontakt med Webhallen i frågan men den vägrar att byta ut eller ge tillgodokvitto då detta anses vara handhavande fel.
Här nedan kommer lite mailkorespondens samt en mer utförlig felbeskrivning i sagd korespondens, börja ifrån botten av mailen!
Hej,
Det stämmer bra att det är ett års garanti på dessa hörlurar. Men det handlar även om att en fysisk skada av detta slag ytterst sällan går på garanti, oavsett hur lång denna period är.
Är det undermålig kvalitet på produkten går den i regel sönder inom 6 månader, vilket fastställts av konsumentverket som den tidsperiod där ett fel bör anses vara ursprungligt och säljaren har bevisbördan för motsatsen.
Vi kan som sagt skicka in dessa till vår leverantör och be dem göra en slutgiltig bedömning om du önskar.
Men notera då att undersökningsavgiften som tillkommer om hörlurarna inte godkänns kommer att debiteras vid returen.
Du kan antingen hämta ut hörlurarna från posten så skickar vi en ny fraktsedel, eller så kan du strunta i att hämta ut paketet så returneras det automatiskt till oss.
--
Med vänlig hälsning / Best regards
Webhallen Sverige AB - RMA
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN
08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com
----------------------------------------------------------------------
Martin Lundberg skrev 2013-08-07 08:37:
Dock så är det ju så att jag bara justerade dem när dem satt på mitt huvud som jag har skrivit tidigare
och då är det såklart så att det blir fysisk påverkan. MEN dem skall inte gå sönder av att man justerar dem
det skall dem bara inte göra när dem ligger i den prisklassen.
Jag har inte gjort något fel i detta ärende och vill bara ha dem utbytta då dem inte alls är gamla och
inte har blivit dåligt behandlade av mig.
Ni har sålt en undermålig produkt till mig och jag kräver en ersättningsprodukt.
Här nedan följer lite länkar om produktens undermålighet:
http://www.amazon.com/Turtle-Beach-TBS-2214-Headset-Surround/...
(Gå in på feedback)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168265020...
Jag vill återigen påpeka att min vän som också köpte dessa fick sina utbytta utan problem, och dem
var trasiga på exakt samma ställe. Samt att plasten har gått rakt av på mina hörlurar, inga "vita veck" som
ofta uppstår i plast vid åverkan. Utan plasten har gått rakt av.
Turtlebeach skriver även på sitt forum att dem har ett års garanti på dessa hörlurar och att man skall skicka in dem
om dem är trasiga så man får dem utbytta. Dock så vill jag inte ha Turtlebeach igen då dessa är så undermåligt konstruerade.
Mvh / Martin
----------------------------------------------------------------------
Date: Wed, 7 Aug 2013 07:56:03 +0200
From: rma@webhallen.com
To: martin********@********.com
Subject: Re: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********
Hej Martin,
Vår reklamationsavdelning undersökte dina hörlurar och drog slutsatsen att det var fysisk åverkan/handhavande, vilket också medför att vi inte kan ta tillbaka dem på garanti.
Skador av denna typ uppstår inte naturligt så lång tid efter köpet.
Om du vill bestrida detta kan vi skicka dem till tillverkaren för ett utlåtande, men av erfarenhet vet vi att detta inte brukar hjälpa och då tillkommer även en undersökningskostnad vid retur.
--
Med vänlig hälsning / Best regards
Webhallen Sverige AB – RMA
Webhallen Sverige AB
Elsa Brändströms gata 52
129 52 Hägersten
SWEDEN
08-673 60 00
http://www.webhallen.com
rma@webhallen.com
----------------------------------------------------------------------
Martin skrev 2013-08-06 17:07:
Ja, jag har mailat till eran RMA-avdelning utan svar och fått höra att
dem jag har pratat med skall ringa upp igen om mitt ärende men ingen har ringt tillbaks
eller skickat ett mail tillbaks till mig med information.
Jag funderar på om det har blivit något missförstånd eftersom detta är ett garantiärende och jag har blivit hänvisad till retur.
Det är så att mitt garantiärende Turtlebeach hörlurarna har skickats tillbaks från er utan att
något åtgärdades och utan att jag fått reda på orsaken. Som det står i min felanmälan så gick dem sönder
när jag justerade dem när dem satt på mitt huvud. Jag använde inte våld och hörlurarna är inte äldre än åtta månader.
Dem kostade runt tusen kronor och då tycker jag att dem skall hålla för att sitta på huvudet.
Det tyckte även eran kundtjänst som sade åt mig att skicka in dem med felbeskrivning och att
det inte skulle vara några problem att få dessa utbytta. Senast igår när jag pratade med någon annan
på kundtjänst om mitt ärende sade han att det är så ni brukar göra med sådana ärenden.
Jag har läst många reviews om dessa hörlurar och plasten i dessa hörlurar är undermålig och
går väldigt lätt sönder.
Nu har jag även fått mail samt sms att dem kan hämtas ut hos mitt postombud.
Men jag vill ha dessa utbytta och vill därför inte hämta ut dem, eftersom detta skall garantin täcka.
Jag skulle uppskatta om jag kunde få ett tillgodokvitto på detta eller att jag kan välja ett annat par hörlurar
då jag inte vill ha dessa igen.
Mvh / Martin
----------------------------------------------------------------------
> Date: Tue, 6 Aug 2013 16:32:44 +0200
> From: rma@webhallen.com
> To: martin********@********.com
> Subject: Ang. Returnerad produkt, ordernummer: ********
>
> Hej, Martin
>
> Fick höra från kundtjänst att ni hade lite frågor kring varför er retur
> nekades. Vänligen återkom med eventuella frågor till oss om något är oklart.
>
> --
> Med vänlig hälsning / Best regards
> Webhallen Sverige AB – RMA
>
>
> Webhallen Sverige AB
> Elsa Brändströms gata 52
> 129 52 Hägersten
> SWEDEN
>
> 08-673 60 00
> http://www.webhallen.com
> rma@webhallen.com
>
----------------------------------------------------------------------
Jag har till och med varit i kontakt med mitt lokala konsumentombud och dem sade att jag skulle dra det vidare
till ARN. Detta gjordes idag och jag fick avslag eftersom hörlurarna kostade 990kr och lägsta kostnad på hårdvara/
kringutrustning skall vara minst 1000kr för att ärendet ens skall tas upp av ARN.
Då till min fråga, hur fasen skall jag göra nu? Jag vet inte mer vad jag kan göra än att tjata på dem och försöka skicka
in dem igen. Finns det inget mer jag kan göra som konsument? Och i sådana fall vad? Jag kan ju alltid gå till en fysisk webhallen-butik och se om det
kanske hjälper att prata med någon face-to-face istället.
Jag tycker det är riktigt tråkigt att det skall bli såhär. och som man klan läsa på recensioner av dessa lurar är att kvalitén på
konstruktionen är undermålig och har brister. Men det bryr dem sig inte om alls.
Tack på förhand!
MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670