Trasigt komponent intag på samsung LED TV, vad ska jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Aug 2010

Trasigt komponent intag på samsung LED TV, vad ska jag göra?

Hej, har en LED TV från Samsung som behöver en sån här adapter för komponent/komposit:

Den jag fick med köpet av TVn för snart 1,5 år sedan vad sönder, det blåa jacket var snett.

Fick såklart ingen ny av Samsungs support så lät det vara, men nu är jag i behov av ett komponent intag så köpte en ny adapter på ebay och den kom fram idag.
Det funkar inte nu heller, bara ljudet kom fram och bilden kom fram stundtals med mycket störningar. Kollade i TV:ns komponent intag och hålet för den större piggen (bilden) saknar ena "pinnen" som ska vara i kontakt med piggen. Inte den bäste på att förklara men hoppas ni förstår :).

Så det är inget som jag kan fixa själv. Var i kontakt med supporten som skulle skicka en besiktningsman men om felet är självförvållat åker jag på ca 1000kr..

Är det värt att låta han komma hit och kolla på det eller ska jag bara skita i det?

Main: Sapphire 290x | i5 6600k | Corsair RM750X | 16GB | MSI Mortar | Enthoo Evolv | Pure Rock | Samsung EVO 850 500GB

Htpc: MSI 1060 Gaming X 3GB | i5 6600k | Corsair SF 450 | 16GB | ASUS z170i Pro Gaming | SilverStone ML07 | Shadow Rock LP | Samsung EVO 850 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2013

Ett tydligt fall av reklamation, men det är verkstaden / besiktningsgubben som mer eller mindre avgör om det är ursprungligt fel eller inte. Ej ursprungligt = du betalar undersökning och reparation.

| ASUS Zenbook UX32VD-R4002H | Intel Core i7-3517U | 10GB 1600MHz RAM | GeForce GT 620M 1GB | Samsung 840 Pro SSD 256GB + 24GB iSSD | Win 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av johan.sallman:

Ett tydligt fall av reklamation, men det är verkstaden / besiktningsgubben som mer eller mindre avgör om det är ursprungligt fel eller inte. Ej ursprungligt = du betalar undersökning och reparation.

Det sket sig med reklamation/garanti för CDON har köpt in tvn från utlandet så ingen garanti gäller, vilket är mycket märkligt då det inte stod något om detta när jag köpte tvn.

Som tur är var det inget fel, jag kunde med lite våld trycka in adaptern en sista mm och då fungerade allt kanon!

Main: Sapphire 290x | i5 6600k | Corsair RM750X | 16GB | MSI Mortar | Enthoo Evolv | Pure Rock | Samsung EVO 850 500GB

Htpc: MSI 1060 Gaming X 3GB | i5 6600k | Corsair SF 450 | 16GB | ASUS z170i Pro Gaming | SilverStone ML07 | Shadow Rock LP | Samsung EVO 850 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2013

Du har reklamationsrätt mot CDON. Hur de tar in sina varor ät ointressant för dig. Förutsätter att du handlat från svenska sidan.
Samtliga butiker i Sverige är skyldiga att lämna tre år reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (ej att förväxla med garanti).
Ännu bättre är det om du har garanti kvar. Men den är också riktad mot CDON.

| ASUS Zenbook UX32VD-R4002H | Intel Core i7-3517U | 10GB 1600MHz RAM | GeForce GT 620M 1GB | Samsung 840 Pro SSD 256GB + 24GB iSSD | Win 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av johan.sallman:

Du har reklamationsrätt mot CDON. Hur de tar in sina varor ät ointressant för dig. Förutsätter att du handlat från svenska sidan.
Samtliga butiker i Sverige är skyldiga att lämna tre år reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (ej att förväxla med garanti).
Ännu bättre är det om du har garanti kvar. Men den är också riktad mot CDON.

Tog aldrig kontakt med CDON var Samsung som konstaterade att tvn var importerad och därför hade de inte "ansvaret" att laga den. Jag handlade självfallet från den svenska sidan. Garanti bör jag ha då den är ca 1 år och 5 månader men nu löste sig allt :).

EDIT: OT CDON borde skaffa telefonsupport så drygt att mejla med dem när ett svar tar +24 timmar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2013

Samsung har helt rätt i sin ställning eftersom alla krav ska riktas mot återförsäljaren, inte tillverkaren.

Bra det löste sig.