Frågor om att lämna in ett defekt grafikkort

Permalänk
Medlem

Frågor om att lämna in ett defekt grafikkort

Jag har haft problem med datorn de senaste månaderna och har läst en massa om detta och även testat byta minnen, nätaggregat m.m.

Under de senaste veckorna har jag insett att grafikkortet är problemet. Problemet är att spel och andra tunga applikationer (t.ex. benchmarks) gör att datorn kraschar hela tiden. Antingen slutar programmet att svara eller så startar datorn om.

Det verkar också som att jag får artefakter och FPS drops.

En sak som är värt att notera är att jag inte fått några krascher när jag sänkt minnesklocken (Memory Clock) med runt 150 MHz. Är det något jag kan säga till butiken eller kan de på något sätt påstå att underklocken är förklaringen till att problemet? Det hade varit konstigt då problemet kom långt innan jag läste på olika forum att underklockning kan lösa problemet.

Det hade varit tråkigt om de vägrade byta ut grafikkortet och så kommer jag ju också i så fall också behöva betala en felsökningsavgift. Jag har spelat in flera videoklipp på mina problem så jag hoppas det räcker som bevisning ifall butiken inte skulle anse att det är ett garantiärende.

Dessutom undrar jag hur det är när man lämnar in grafikkortet över disk. Jag antar att de öppnar upp paketet med grafikkortet och noterar eventuell fysisk åverkan o.s.v. men de använder väl ESD-armband eller liknande då? Jag vill ju inte riskera att grafikkortet förstörs.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara börja med att lämna in kortet och se vad de säger. Du kan ju också innan du lämnar in prova att köra ett annat grafikkort som du t.ex. lånar av en kompis och sedan nämna till de i butiken att datorn fungerar med ett annat grafikkort.

Jag har personligen aldrig lämnat in över disk, men du kan ju säkert be dem att använda ESD-band om de ska pilla på det redan vid disken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Jag skulle bara börja med att lämna in kortet och se vad de säger. Du kan ju också innan du lämnar in prova att köra ett annat grafikkort som du t.ex. lånar av en kompis och sedan nämna till de i butiken att datorn fungerar med ett annat grafikkort.

Jag har personligen aldrig lämnat in över disk, men du kan ju säkert be dem att använda ESD-band om de ska pilla på det redan vid disken.

Det är tyvärr uteslutet att testa ett annat grafikkort på den här datorn och att testa mitt grafikkort på en annan dator.

Permalänk
Medlem

Det var fel på grafikkortet.

Snabb och bra service av Webhallen.