vad kan jag göra med raspberry?

Permalänk
Medlem

vad kan jag göra med raspberry?

tja jag är lite sugen på att skaffa en raspberry men jag vet inte vad jag ska göra med den.
så vilka coola/roliga/osv (ja ni förstår vad jag menar )grejer kan man göra med den?
berätta vad man kan göra med den och vad man behöver köpa till den.
ja det är bara skriva upskattar alla svar SKRIV PÅ
bara kommentera om något är fel eller om ni behöver veta mer, berätta gärna nackdelarna

Permalänk
Medlem

HTPC/Filmdator.

Har min kopplad till TV:n och den streamar filmer över nätverket från min stationära dator.
Fungerar suveränt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

HTPC/Filmdator.

Har min kopplad till TV:n och den streamar filmer över nätverket från min stationära dator.
Fungerar suveränt

kan du streama bluray filmer?utan lagg

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra med den beror helt på dina förkunskaper/vilja att lära dig.

Kan du någon programmering?
Kan du använda Linux?

I så fall kan du göra:
Arkadmaskin
Rörelseaktiverat övervakningssystem
Fjärrstyrd robot
Hemautomationssystem
Internetradio och spotify-spelare
Drivare för Ambilight
Väderstation
Spelkonsol-emulator

m.m.

Du kan göra sjukt mycket och väldigt mycket finns beskrivet på nätet, så det finns mycket man kan lära sig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.