Koppla gamla högtalare/förstärkare till datorer

Permalänk
Medlem

Koppla gamla högtalare/förstärkare till datorer

Jag har försökt att koppla min högtalare som jag tror heter Jamo ja-150 till min dator. efter att ha misslyckats så läste jag på ett forum (dock en annan högtalare) att man behöver en 3.5mm till 2x3rca kabel, men som sagt så var det en annan högtalare, så jag vet inte om det är samma storlek. Högtalarna är från runt 1984. Hur kan jag ta reda på vad det är för storlek på uttagen, eller vet nån som vet eller vet som var vanligt på den tiden? Skriv om jag ska ta kort på baksidan. Riktigt bra ljud och det skulle vara kul om det funkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Jag har försökt att koppla min högtalare som jag tror heter Jamo ja-150 till min dator. efter att ha misslyckats så läste jag på ett forum (dock en annan högtalare) att man behöver en 3.5mm till 2x3rca kabel, men som sagt så var det en annan högtalare, så jag vet inte om det är samma storlek. Högtalarna är från runt 1984. Hur kan jag ta reda på vad det är för storlek på uttagen, eller vet nån som vet eller vet som var vanligt på den tiden? Skriv om jag ska ta kort på baksidan. Riktigt bra ljud och det skulle vara kul om det funkade!

För det första så behövs en stärkare och sen kabeln du skrev om och givetvis högtalarkabel,köp bara de som passar i terminalerna,är inte så svårt.

Permalänk
Medlem

Du tar 3.5mm - 2x RCA kabeln och kopplar 3.5 ändan i datorns ljudutgång, 2x RCA ändan går till en förstärkare, dit du sedan kopplar högtalarna med valfri högtalarkabel. Du kan inte koppla högtalarna rakt i datorn om det var det du trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Du tar 3.5mm - 2x RCA kabeln och kopplar 3.5 ändan i datorns ljudutgång, 2x RCA ändan går till en förstärkare, dit du sedan kopplar högtalarna med valfri högtalarkabel. Du kan inte koppla högtalarna rakt i datorn om det var det du trodde.

Det var det jag trodde, men du är saker på att det är 2x RCA alltså?
Tack för svaren!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Det var det jag trodde, men du är saker på att det är 2x RCA alltså?
Tack för svaren!!

Det ser du ju själv om du kollar på anslutningarna, du har 3,5mm stereotele i datorn som sen delas upp i 2st rca (höger och vänster kanal) som du sen kopplar till valfri linjeingång på stärkaren.

Permalänk
Avstängd

anledningen till att du kan koppla datorhögtalare direkt till datorn är att de är AKTIVA och har med andra ord en egen inbyggd förstärkare ... vanliga högtalare som är till för hemma stereo är inte aktiva och behöver därför en Förstärkare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

anledningen till att du kan koppla datorhögtalare direkt till datorn är att de är AKTIVA och har med andra ord en egen inbyggd förstärkare ... vanliga högtalare som är till för hemma stereo är inte aktiva och behöver därför en Förstärkare..

Folk som är födda på 90talet vet knappast vad en förstärkare är,tror ts tillhör den gruppen,de är inte uppväxta med hifi-förstärkare,högtalare osv som vi äldre 80talister eller ännu längre bak.

Permalänk
Medlem

Snacka om att dra alla över en kant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Jag tänkte låna tråden och ställa en fråga.

Har precis fått tag i en förstärkare (äldre modell) och vill gärna koppla den till datorn.

Förstärkaren har 2 st VIDEO (audio in), 2 st TV/LD (audio in) och 1 coaxial. Samt ett par andra in/ut-gångar.

Moderkortet har 6 st. ljudutgångar (7.1), optisk S/PDIF och en HDMI-utgång.

Hur är bäst att koppla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mathidler:

Jag tänkte låna tråden och ställa en fråga.

Har precis fått tag i en förstärkare (äldre modell) och vill gärna koppla den till datorn.

Förstärkaren har 2 st VIDEO (audio in), 2 st TV/LD (audio in) och 1 coaxial. Samt ett par andra in/ut-gångar.

Moderkortet har 6 st. ljudutgångar (7.1), optisk S/PDIF och en HDMI-utgång.

Hur är bäst att koppla?

Det låter som nån hembiomaskin ? Då då borde du nog koppla digitalt för att få DD/DTS, skaffa en toslink till Coaxomvandlare eller nått billigt ljudkort.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Folk som är födda på 90talet vet knappast vad en förstärkare är,tror ts tillhör den gruppen,de är inte uppväxta med hifi-förstärkare,högtalare osv som vi äldre 80talister eller ännu längre bak.

Nä nu! Växte minsann upp med vinylskivor, kassettspelare och FÖRSTÄRKARE, så de så!

Visa signatur

i7-2600K @ 3,40GHz, GTX 960, 32GB RAM