Permalänk
Medlem

Köpa wacom cintiq 13HD ?

Jag ska påbörja mitt andra år på en 3d-utbildning till hösten och känner att det är dags att införskaffa en ritplatta. Det är så att jag har möjlighet att köpa en ny wacom cintiq 13hd för 6500kr. Dock har jag inte så mycket erfarenhet hur det är att arbeta med en ritplatta som i photoshop,maya, z brush osv för jag har aldrig haft en.

Det som imponerade mig mest var att man har den som en skärm som man kan rita på jämfört med de andra ritplattorna som wacom intuos serien och sen är den också lätt att ta med sig.

Ska jag slå till nu och är det värt pengen för en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Om du vet med dig att du kommer använda den mycket och ha nytta av den, så visst. Har inte testat just den modellen, men Cintiq-modellerna känns rent generellt lättare att lära sig använda än de andra, då du slipper hela momentet med att vänja dig vid att inte titta där pennan är. Sen är de förstås dyrare, men om du kan få tag på en med något nedsatt pris så är det kanske lika bra att slå till.

Jag vet däremot ingenting om hur den är att jobba med i 3D, men så länge det är skulptering som gäller så är det nog inga konstigheter.

Permalänk

Vet inte hur relevant den här tråden är fortfarande, men personligen tycker jag att cintiqs och vanliga ritplattor är bra på olika saker.

Cintiqs är lättare att rita på, men man kan lätt få ont i nacken pga dålig hållning, samt så är dom ju inte lika portabla då man är tvungen att ha med strömadapter också.

Ritplattor är mer generellt bra men lite mer krångliga i början tills man "kalibrerat" hjärnan att rita på nåt man inte ser.

Personligen föredrar jag ritplattor, men jag har övat in rätt bra precision, så steget till att rita rakt på skärmen är inte så stort för mig.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).