Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thunderboy88:

men om du läser på lite så lär du ju märka att linux är inte bara ett OS utan flera hundratals olika plus att Linux och OSX är nästan till detalj nivå exakt samma sak.

Jag vet att det är i princip samma sak eftersom OSX är byggt på det från grunden. Tyvärr så fungerar det mesta praktiskt bättre i Mac än Linux för hemanvändaren (mig då).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag vet att det är i princip samma sak eftersom OSX är byggt på det från grunden. Tyvärr så fungerar det mesta praktiskt bättre i Mac än Linux för hemanvändaren (mig då).

beror ju på hur stor kunskap du har utav Unix/linux baserade OS sedan innan, aldrig någonsin haft några problem med drivare eller program som inte funkar, desto större problem med OSX har jag haft som istället inte tillåter alla program då Apple anser sig själva kunna leka gud över vad som får finnas och inte.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Inaktiv

Jag anser att Apples laptops är helt underbara "vardagsmaskiner". Fungerar utmärkt till tråkigt kontorsjobb och film/musik. Log lite för mig själv när man deltog i föreläsningar på Högskolan och ens polare lyfte upp sina AlienwareHPultraMediaGamingMultimediaxxxprolaser maskiner och direkt började leta efter eluttag.

Fördelar:
Batteritiden. Min lilla macbook tidiga 2011 klarar sig fint i cirka 5 timmar trots att batteriet är ett par år gammalt.
Tangentbordet med inbyggd belysning.
Unix
Hållbarheten; laptopen ser ut som ny även fast jag använt den dagligen.

Nackdelar:
Tråkig prestanda, bootar man igång Windows får man i 9/10 fall bättre OpenGL prestanda. Gaming sker inte utan grova kompromisser.

Så vad jag gör man? Köper båda maskiner är klart! Äger en stor fet gamingburk och en Macbook Pro. Ingen är bäst utom dom kompletterar varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thunderboy88:

beror ju på hur stor kunskap du har utav Unix/linux baserade OS sedan innan, aldrig någonsin haft några problem med drivare eller program som inte funkar, desto större problem med OSX har jag haft som istället inte tillåter alla program då Apple anser sig själva kunna leka gud över vad som får finnas och inte.

Jag har ingen erfarenhet mer än grundläggande kunskaper och tyvärr innefattar inte dessa hur man skapar drivrutiner till hårdvara som inte stöds i Linux. Visst, det finns halvtaskiga nödlösningar med Pulseaudio och dylikt, men det gynnar inte en mer exotisk hårdvara.

I servermiljö dock, där glänser Unix/Linux så ofantligt mycket mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Har just nu en rMBP som jag älskar, aldrig något strul och väldigt bra kvalitet. Har haft två Mac, varit väldigt nöjd med båda. Har aldrig varit nöjd med de PC jag haft, alltid har de strulat hur väl jag än tagit hand om dem.