Satte in 4GB ram till, en 8GB sluta "fungera" och bara en 2GB fungerar (Löst)

Permalänk

Satte in 4GB ram till, en 8GB sluta "fungera" och bara en 2GB fungerar (Löst)

Hade 16GB (2st 8GB stickor) och satten idag in 2st 2GB stickor för att få sammanlagt 20GB ram.
Innan fungera det utan problem 16GB totalt.
Nu visas det 18GB ram (10GB går att använda) så den hittar 2st 8GB och bara en 2GB sticka, men är bara en av vardera han kan använda.

Bios är inget ändrat, bios hittar oxå bara en sticka. Så ska kontrollera att alla sitter i ordentligt.
Men vad kan annars vara fel? Eftersom han bara kan använda 1 8GB sticka?
8 resp 2 stickorna sitter i deras kompisar dual slots (8+8 och 2+2)

*edit* Testade med 2st 2GB stickor, får 4GB totalt och 4GB går att använda, ska testa dom 2 andra slottsen, se om en minnes slot är trasig... Borde kunna gå på garantin då fast det är länge sedan jag köpte moderkortet? (inte mer än 1 år iaf) eftersom det borde vara fabrikationsfel

*edit2* har nu testat med båda paren, varsin gång i dom andra "nya" slotsen (som aldrig använda innan) första gången med dom gamla 8stickorna, fick total 16GB
andra gången med dom nya stickorna, 4GB totalt...

Då borde ju rent teoretiskt sett (i mitt huvud) det fungera med alla 4 stickorna?

*edit3* Då testa jag med alla stickorna nu, 20GB totalt och allt går att använda.
Hade väl klantat mig o inte fått i ena stickan ordentligt då

Tråden kan låsas
/trådskaparen

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod