Lurad på Sweclockers annons?

Permalänk
Medlem

Swish är ju ett utmärkt sätt att lösa detta. Köparen får ett MMS på paketet där man ser innehåll och adresslappen till sig. Då swishar köparen över pengarna till säljarens konto och säljaren postar paketet

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Häng ut fanskapets sweclockers namn så inga fler blir lurade

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med staff istället om du inte får svar och se om de kan hjälpa dig på något sätt. Om inte annat så kanske de äntligen tar tag i något ratingsystem på Marknaden.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Häng ut fanskapets sweclockers namn så inga fler blir lurade

Kul om det visar sig att han faktiskt inte blivit lurad så att han får skämmas istället.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av anemic:

Ta kontakt med staff istället om du inte får svar och se om de kan hjälpa dig på något sätt. Om inte annat så kanske de äntligen tar tag i något ratingsystem på Marknaden.

Hur bra jag än känner att det skulle vara skönt för många tror jag ändå det negativa överväger det positiva, det kommer med andra ord bli svårt för seriösa ny-säljare på marknaden för inte en jävel litar på dem. Och ska de få sina saker sålda lär de kanske behöva gå ner i pris, vilket man inte ska behöva göra när en annan som säljer samma sak fast med bra recensioner och 5 stjärnigt rating kan sälja den dyrare , because "trusted".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Du ha nyss blivit blåst på 230 kr alltså en fejk annons. Ett råd/tips 1. Köp aldrig av en privatperson. 2. Kolla alltid i affären/nätet om nån annan butik säljer det. 3. De är mer värt att betala extra i affären än att köpa från en privatperson.

Bedrägeri - Lagar och fakta
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Bedragerier/

Haha du var mig en tragisk typ.

Klart man kan köpa fr privatpersoner. Har gjort det flera gånger över sweclockers marknad och på andra ställen. Alltid betalat i förskott. Blir du blåst så har du troligen inte gjort din läxa i förväg (kollat upp personen, pratat med personen över telefon osv).

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Hur bra jag än känner att det skulle vara skönt för många tror jag ändå det negativa överväger det positiva, det kommer med andra ord bli svårt för seriösa ny-säljare på marknaden för inte en jävel litar på dem. Och ska de få sina saker sålda lär de kanske behöva gå ner i pris, vilket man inte ska behöva göra när en annan som säljer samma sak fast med bra recensioner och 5 stjärnigt rating kan sälja den dyrare , because "trusted".

Däremot tycker jag inte att det skulle skilja sig enormt mycket från hur det ser ut idag. Om en person har haft 10+ tidigare annonser och varit medlem längre än en ny så litar man ju mer på medlemmen som varit reggad längre.

Permalänk
Skrivet av trolljägaren:

Däremot tycker jag inte att det skulle skilja sig enormt mycket från hur det ser ut idag. Om en person har haft 10+ tidigare annonser och varit medlem längre än en ny så litar man ju mer på medlemmen som varit reggad längre.

True. Nu när du säger det så.

Permalänk
Medlem

Även jag blev "lurad" på en Swec annons här om dagen. Var en kille som hade 2st Titan ute på försäljning och han lovade att hålla ett av korten till mig så jag kunde bli av med mitt 7970 först. Tog 2 dagar för mig att bli av med det och när jag mailade och pmade användaren så ignorerar han bara. Blev ju inte lurad på några pengar men nu står jag här utan grafikkort så indirekt har man ju blivit blåst.

Jävla idiot kan jag tycka. Fan lova inget om du inte tänker hålla det och var fan man nog och våga svara och erkänna att du sålde dom ändå. Synd att du inte bor närmare för då hade jag åkt över och frågat dig privat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Du ha nyss blivit blåst på 230 kr alltså en fejk annons. Ett råd/tips 1. Köp aldrig av en privatperson. 2. Kolla alltid i affären/nätet om nån annan butik säljer det. 3. De är mer värt att betala extra i affären än att köpa från en privatperson.

Bedrägeri - Lagar och fakta
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Bedragerier/

Helt ärligt det sämst tipset jag sett i hela tråden.
0. Du har ingen aning om att det var en fejk-annons, varför skriver du det så självklart?
1. Aldrig av en privatperson säger du? Så du köper inte heller bilar, hus etc av privatpersoner?
2. Självklart är det jättebra att kolla upp priser och kvalitét på det man köper, samt pris.
3. Det där är en tolkningsfråga, återigen skriver du det som om det vore självklart. Låt det stå för dig om du vill betala mer för exakt samma produkt.

Jag har handlat massa saker på SC's forum, har aldrig blvit blåst. Detta kan t.ex bero på att jag alltid tar nummer på säljaren, samt ringer upp säljaren, då bildar man sig snabbt en uppfattning om personens trovärdhet. Utöver detta kollar man självklart även profilen för att se säljarens historia.

// WoG

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Haha du var mig en tragisk typ.

Klart man kan köpa fr privatpersoner. Har gjort det flera gånger över sweclockers marknad och på andra ställen. Alltid betalat i förskott. Blir du blåst så har du troligen inte gjort din läxa i förväg (kollat upp personen, pratat med personen över telefon osv).

Hehe ja vet
Visst man kan ju köpa av en privatperson, men inte f*n betala man via nätet till personen, man kan ju ta sin bil, buss, tåg eller taxi för att göra betalningen tryggt, men de positiva då kommer man ut i det friska. Dom flesta är seriösa med betalning men inte alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Helt ärligt det sämst tipset jag sett i hela tråden.
0. Du har ingen aning om att det var en fejk-annons, varför skriver du det så självklart?
1. Aldrig av en privatperson säger du? Så du köper inte heller bilar, hus etc av privatpersoner?
2. Självklart är det jättebra att kolla upp priser och kvalitét på det man köper, samt pris.
3. Det där är en tolkningsfråga, återigen skriver du det som om det vore självklart. Låt det stå för dig om du vill betala mer för exakt samma produkt.

Jag har handlat massa saker på SC's forum, har aldrig blvit blåst. Detta kan t.ex bero på att jag alltid tar nummer på säljaren, samt ringer upp säljaren, då bildar man sig snabbt en uppfattning om personens trovärdhet. Utöver detta kollar man självklart även profilen för att se säljarens historia.

// WoG

4. Nej det vet man ju inte, svårt att veta.
5. Jag ha aldrig köpt något här eller på blocket, förutom en gång fast de va mellan fyra ögon ett bilköp då.
6. Jajamän exakt de är ju det.
7. Jag betala inte mindre eller högre alltså mittemellan upp o ner i pris.

Och ja ha inte handlat här, men ha kollat men är väldigt dålig information om produkten några är bra info och några är få rader. Exakt man ska ju ta numret.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Hehe ja vet
Visst man kan ju köpa av en privatperson, men inte f*n betala man via nätet till personen, man kan ju ta sin bil, buss, tåg eller taxi för att göra betalningen tryggt, men de positiva då kommer man ut i det friska. Dom flesta är seriösa med betalning men inte alla.

Tror inte man vill åka med bil eller tåg om det kostar mindre än en femhundring

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Jovisst kan man köpa begagnat, men inte direkt på nätet (betala och sen skicka han det på posten) då man inte se säljaren, säkrast är ju att åka till säljaren alltså se mellan fyra ögon.

Okej, då tycker jag också att du ska avakta. Ibland får man förhinder. En vecka är väl rimlig väntetid.

Dold text

Så är det dom flesta affärer går till om man inte bor i en storstad. Tradera är likadant vare sig du bor i Fjollträsk eller inte. Oftast räcker sunt förnuft när man handlar online. Är det för billigt så är det alltid en scam. och om säljaren använder en oregistrerad telefon så ska man passa sig.
Visst finns det tjänster som kan kännas säkrare men dom kostar extra och man köper ju begagnat för att man vill spara pengar.

Edit: under 15 års tid så har jag köpt och sålt saker på internet. Jag har förskottsbetalat till skumma länder som kina och usa, och länder som jag inte ens kan stava till men än är det ingen som har försökt blåsa mig.
Tror inte problemet är allt för stort om man har mer än 3 hjärnceller.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har kikat runt efter telefoner på blocket! och slår man upp deras telefonnummer så är dem fasiken alltid oreggade! kom på en snubbe som skulle sälja en stulen beggad S3a han blev bra skraj när jag sa att jag visste vad han höll på med och att jag inte var född i farstun som inte fatta att han skulle sälja en stulen telefon osv. man vågar ju aldrig köpa nåt över blocket längre om man inte kan hämta.
Ser också här på swec att den ena efter den andra blir blåst! kanske skulle skaffa betalningstjänsten swecpaketet? för att köparen/säljaren kan känna mera trygghet i köp/sälj.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Har kikat runt efter telefoner på blocket! och slår man upp deras telefonnummer så är dem fasiken alltid oreggade! kom på en snubbe som skulle sälja en stulen beggad S3a han blev bra skraj när jag sa att jag visste vad han höll på med och att jag inte var född i farstun som inte fatta att han skulle sälja en stulen telefon osv. man vågar ju aldrig köpa nåt över blocket längre om man inte kan hämta.
Ser också här på swec att den ena efter den andra blir blåst! kanske skulle skaffa betalningstjänsten swecpaketet? för att köparen/säljaren kan känna mera trygghet i köp/sälj.

Enklast hade väl varit ett enkelt +- system på säljare. Förstår inte varför swec är så emot det? Visst scammare byter konto, men man vet iaf vem man kan lita på.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid använt mig utav Bussgods efterkrav. Säkrare för båda.
Man betalar i kassan när man hämtar ut paketet.

Permalänk
Medlem

Jag jag håller med dig! säkerhet swec ger medlem 3 mån!! vad hjälper det? dem reggar ett ex antal konton väntar 3 månader och sedan börjar fake sälja saker håvar in pengar! fixa nån säkerhet som är rätt säker där personnummer hem adress telefonnummer osv.
Sedan fixar dem swec-paketet eller nåt sånt

Vore trevligt att se nån site ta saken i egna händer och fixa nåt eget säljpaket typ.. som blocket-paketet osv.

Permalänk
Medlem

jag har skickat pengar till okända. jag ser till att jag får ringa dem först, för deras energi i rösten (avslappnad/stressad etc) o så avslöjar om de är seriösa och vill bara ha bort skiten eller att de blir som nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Ja, så gör jag typ med mannen! man känner igen tecknen på deras röst och hur dem skriver sina mail!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra som så att jag skickar hälften innan och hälften efter, har alltid fungerat kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag brukar köra som så att jag skickar hälften innan och hälften efter, har alltid fungerat kanon.

Har funderat på det med! då känns det inte lika jävligt att bli av med stålars

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Jag har alltid använt mig utav Bussgods efterkrav. Säkrare för båda.
Man betalar i kassan när man hämtar ut paketet.

Men får du öppna paketet där då framför dem som jobbar på bussgodset? och se om det är rätt prylar du fått?