Permalänk
Medlem

För varm?

När jag spelar BF3 har jag detta:

http://gyazo.com/4d44e25ecb1d9134f434b7675d5d4bb2

bör jag byta kylning etc? extra fläktar i chassit? datorn låter väldigt mycket.
har orginal intelfläkten och har kollat kylpastan tyckte de såg okej ut, e de enda att göra köpa ny kylpasta och lägga på lite till kanske?
När jag startar datorn lyser 3 olika lampor rött efter varandra i chassit, kan de ha något med detta att göra?

Permalänk

Det är för varmt köp en bättre kylare.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Okej, rekommendationer? ska jag köpa ny kylpasta samtidigt och byta ut de eller får man med de? bara haft denna kylpasta ungefär 2 veckor

Permalänk
Medlem

Montera om cpu-kylaren, går den upp i 94c så sitter den inte som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffenh:

Montera om cpu-kylaren, går den upp i 94c så sitter den inte som den ska.

gjorde de och testade köra lite bf3 co-op, kom upp i typ 79 tror jag hmm, nästan 100% på att den sitter som den ska

Permalänk
Medlem

Spelade precis lol, fick 68 som Max tror jag

Permalänk

Jag ligger på 57 grader under bf3 spelande. Jag tycker ändå du borde byta kylare stock kylaren låter jämt som en lövblås.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ge gärna lite mer information om vad för system du har etc. så kan vi hjälpa dig med. Glöm inte att citera om du vill ha svar!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Montera om CPU kylaren och lägg på kylpastan rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Montera om CPU kylaren och lägg på kylpastan rätt.

Den är rätt för den var så som när jag fick den, ommonterat den 2 gånger och den sitter som den ska, får ta o köpa ny kylpasta och fläkt,

http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv... har detta chassit

Permalänk
Medlem

Delid är svaret. Men då ryker också garantin

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Det här ämnet är intressant för en 'nybyggare' som jag.
Jag funderar på vad som egentligen händer om man kör en dator på, låt säga 80-90 grader en längre tid.
Vilka skador uppstår, är det egentligen så farligt?

Permalänk
Skrivet av VintageGlow:

Det här ämnet är intressant för en 'nybyggare' som jag.
Jag funderar på vad som egentligen händer om man kör en dator på, låt säga 80-90 grader en längre tid.
Vilka skador uppstår, är det egentligen så farligt?

Mja, det är mest hög volt och hög värme som sliter mest, på stock är det nog inget större problem, men man vill inte slita på det i onödan.
Sedan kan man tänka på hur länge det är etc innan det börjar märkas av, om jag inte miss minner mig själv så är det första som händer under längre slitage att det krävs mer volt för att köra samma frekvenser.

Men nu vet jag inte hur lång tid det tar så, men better safe than sorry.

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Mja, det är mest hög volt och hög värme som sliter mest, på stock är det nog inget större problem, men man vill inte slita på det i onödan.
Sedan kan man tänka på hur länge det är etc innan det börjar märkas av, om jag inte miss minner mig själv så är det första som händer under längre slitage att det krävs mer volt för att köra samma frekvenser.

Men nu vet jag inte hur lång tid det tar så, men better safe than sorry.

Ok, jag har sett i mitt inre hur cpu:n börjar ryka och el-aggregatet blixtra, hehe...
Nä, men jag tittar runt lite på trådarna om överklockning och tänker att man kanske kan skada cpu, och vad som nu mer kan skadas, så illa av en 'dålig' klockning att man gör den oanvändbar.

Finns det sånna risker med för het dator?
För då vet de fan om jag någonsin kommer att prova att överklocka ett nybygge.

Permalänk
Medlem

Finns alltid en risk med överklockning , har man inte råd att förlora en eller flera komponenter så ska man undvika att överklocka.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

kan rekommendera cooler master hyper 212+

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av VintageGlow:

Ok, jag har sett i mitt inre hur cpu:n börjar ryka och el-aggregatet blixtra, hehe...
Nä, men jag tittar runt lite på trådarna om överklockning och tänker att man kanske kan skada cpu, och vad som nu mer kan skadas, så illa av en 'dålig' klockning att man gör den oanvändbar.

Finns det sånna risker med för het dator?
För då vet de fan om jag någonsin kommer att prova att överklocka ett nybygge.

Sålänge du har kylning ska det inte vara några problem, men för att göra en dålig klockning krävs det mycket, t.ex. 1.5 volt utan kylning(You get my point).
Det är ganska säkert att överklocka nu för tiden, så länge man är lätt på läst och inte gör konstiga saker.

Permalänk
Medlem

okej, vilken kylare bör jag köpa??

och jag köper ny kylpasta samtidigt då

Permalänk
Skrivet av Swettus:

okej, vilken kylare bör jag köpa??

och jag köper ny kylpasta samtidigt då

Cooler Master Hyper 212 Evo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ommonterat kylaren 2 ggr och kylpastan ligger som den ska?
Du ska inte "montera om" kylaren utan att också ta bort den gamla pastan och applicera ny. Icke. Gör't ej.

Det kan bli bättre om du monterar om igen och tar bort gammal kylpasta ordentligt, och lägger på ny. Men, förslagen ovan ang en 212 Evo skulle vara bättre om du har tid, pengar, och lust till det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swettus:

Den är rätt för den var så som när jag fick den, ommonterat den 2 gånger och den sitter som den ska, får ta o köpa ny kylpasta och fläkt,

http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv... har detta chassit

Dunt dunt duuun! Där har vi svaret.

Man ska alltid byta kylpastan om man lyfter av kylaren. Oddsen att där hamnar luftbubblor annars är väldigt stora.
Och som du kanske vet så är luft en bra isolator.

Men köp en ny kylare. Sock-kylaren är inget att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swettus:

Den är rätt för den var så som när jag fick den, ommonterat den 2 gånger och den sitter som den ska, får ta o köpa ny kylpasta och fläkt,

http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv... har detta chassit

Man ska alltid ta bort gammal kylpasta och ersätta med ny när man monterar om kylflänsen. Låter nästan som du inte gjort detta om den "var så som när jag fick den". Du behöver dock inte köpa kylpasta om du köper Cooler Master 212 Evo eftersom det ingår en spruta med kylpasta i förpackningen och den duger alldeles utmärkt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man ska alltid ta bort gammal kylpasta och ersätta med ny när man monterar om kylflänsen. Låter nästan som du inte gjort detta om den "var så som när jag fick den". Du behöver dock inte köpa kylpasta om du köper Cooler Master 212 Evo eftersom det ingår en spruta med kylpasta i förpackningen och den duger alldeles utmärkt att använda.

okej tackar tackar, men om jag ska ta bort den gammla då? använder jag hushållspapper? eller behöver jag bara fylla på pasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swettus:

okej tackar tackar, men om jag ska ta bort den gammla då? använder jag hushållspapper? eller behöver jag bara fylla på pasta

Tvätta både processor och kylfläns med någon sprit, typ T-sprit eller allra helst isopropanol.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...
Man ska inte använda hushållspapper för det luddar men ett kaffefilter kan funka.
Sedan en droppe kylpasta på processorn, ungefär så stor som ett riskorn och på med kylaren.

http://www.youtube.com/watch?v=trNQynvFjSU

Permalänk
Medlem

köpte cooler master hyper 212 evo, la på mer kylpasta och smetade ut de jämnt, går som smort nu! max 60 grader i bf3