Byta cpufläkt om man inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem

Byta cpufläkt om man inte ska överklocka?

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Processorn jag kommer ha är i7-4770K.

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HasseAro:

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

Saken är den 4770k går väldigt varm även utan överklocking.

Så ja köp aftermarket kylare tex denna.

Permalänk
Medlem

Om du har en snål budget kör på stock kylaren, i annat fall är det trevligt men en annan kylare även om man inte ska klocka. Framförallt blir det tystare, men givetvis även svalare.

Personligen hatar jag dessutom intels standard fästanordning men plastpinns vilket bara det gör det värt att köpa en annan kylare enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Fördelen med att kpa en lite billigare tornkylare även om man inte tänker överklocka är att dom fleta har 120mm fläktar som man enkelt kan få tysta och man kan ha den gå mycket tystare också jämfört med stockkylaren.
Samt att även om intel stock kylaren klarar av att kyla prollen i grundutförande så är dom små och kommer väldigt lätt damma igen och potentiellt överhette, dom är verklgien inte bra, även om man inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Håller med, förutom att den kyler mediokert så för den ett jävla oväsen och kan vara otroligt dryg att fästa. Räcker med att köpa någon som ligger i prisklassen om 200-400:- för ett utmärkt resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

jag kör oklockad i7 3770k med http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som är noctua's värsting bara för att hålla temperaturerna nere så mycket som möjligt samt ljudnivåerna och ha möjligheten att kunna överklocka om jag så vill/behöver!