Byta cpufläkt om man inte ska överklocka?

Permalänk
Medlem

Byta cpufläkt om man inte ska överklocka?

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Processorn jag kommer ha är i7-4770K.

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HasseAro:

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Processorn jag kommer ha är i7-4770K.

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

Saken är den 4770k går väldigt varm även utan överklocking.

Så ja köp aftermarket kylare tex denna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om du har en snål budget kör på stock kylaren, i annat fall är det trevligt men en annan kylare även om man inte ska klocka. Framförallt blir det tystare, men givetvis även svalare.

Personligen hatar jag dessutom intels standard fästanordning men plastpinns vilket bara det gör det värt att köpa en annan kylare enligt mig.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Processorn jag kommer ha är i7-4770K.

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

Fördelen med att kpa en lite billigare tornkylare även om man inte tänker överklocka är att dom fleta har 120mm fläktar som man enkelt kan få tysta och man kan ha den gå mycket tystare också jämfört med stockkylaren.
Samt att även om intel stock kylaren klarar av att kyla prollen i grundutförande så är dom små och kommer väldigt lätt damma igen och potentiellt överhette, dom är verklgien inte bra, även om man inte ska överklocka.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Håller med, förutom att den kyler mediokert så för den ett jävla oväsen och kan vara otroligt dryg att fästa. Räcker med att köpa någon som ligger i prisklassen om 200-400:- för ett utmärkt resultat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Har en enkel fråga som verkar omöjlig att hitta svar på i djungeln av artiklar på nätet pga sökorden är så populära...

Ska snart köpa dator i delar, sist var säkert 10år sen, och vill veta om man bör byta cpufläkt om man inte tänker överklocka?

Processorn jag kommer ha är i7-4770K.

Skälet till min fråga är att alla artiklar/klipp jag ser om självbygge (för att fräsha upp minnet lite) så verkar ingen ha standardfläktar/kylning på cpu. Det får mig att tro att standardkylningen som följer med är urusel kanske?

Eller är alla ute efter en bättre kylning och lägre ljudnivå som standardkylningen ger?

jag kör oklockad i7 3770k med http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 som är noctua's värsting bara för att hålla temperaturerna nere så mycket som möjligt samt ljudnivåerna och ha möjligheten att kunna överklocka om jag så vill/behöver!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.