Windows xp 32 bit på 64 bit dator

Permalänk
Medlem

Windows xp 32 bit på 64 bit dator

Jag har ett antal spel som inte fungerar på Windows 7. Eftersom jag har Windows XP för 32 bit har jag använt den för dual boot på min dator som har Windows 7 32 bit. Planerar skaffa ny dator som sannolikt kommer köra Windows 7 64 bit eller Windows 8 64 bit. Kan jag installera Windows XP 32 bit på någon av dessa OS som dual boot?

Permalänk

Kan du inte köra spelen i compatibility mode då?

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel? Är det inte något krävande kanske du kan köra XP i virtuel maskin
och installera spelet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad är det för spel? Är det inte något krävande kanske du kan köra XP i virtuel maskin
och installera spelet där.

Detta skulle vara smart, men då krävs också Windows 7 Pro samt en processor som klarar av virtualisering.

@Schilke

Det ska gå utan problem att göra så som du säger. Du måste däremot vara noga med att partitionera din disk så det räcker åt båda Operativsystemen. Dessutom måste du börja med att installera 64-bit versionen. Sen ska du kunna boota 32-bitars installationen från 64-bitar och installera så du kan dual boota.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Detta skulle vara smart, men då krävs också Windows 7 Pro samt en processor som klarar av virtualisering.

@Schilke

Det ska gå utan problem att göra så som du säger. Du måste däremot vara noga med att partitionera din disk så det räcker åt båda Operativsystemen. Dessutom måste du börja med att installera 64-bit versionen. Sen ska du kunna boota 32-bitars installationen från 64-bitar och installera så du kan dual boota.

Vart fick du det ifrån? Jag har W7 Home Premium och har haft både OS X, XP och Ubuntu i virtuel maskin.
Förresten är det standard idag att en cpu klarar virtualisering så det borde gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av schilke:

Jag har ett antal spel som inte fungerar på Windows 7. Eftersom jag har Windows XP för 32 bit har jag använt den för dual boot på min dator som har Windows 7 32 bit. Planerar skaffa ny dator som sannolikt kommer köra Windows 7 64 bit eller Windows 8 64 bit. Kan jag installera Windows XP 32 bit på någon av dessa OS som dual boot?

Ja, du kan installera 32 bitars XP på en 64-bitar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Detta skulle vara smart, men då krävs också Windows 7 Pro samt en processor som klarar av virtualisering.

Det låter som om du syftar på Windows XP Mode. Det finns andra alternativ som t.ex gratisalternativet VirtualBox som fungerar minst lika bra, bara så du vet.

Har inte försökt själv men det verkar finnas en del guider för hur man installerar Windows XP 32-bit i dual boot med Windows 7/8 så det ska nog inte vara några problem - bara man gör rätt från början

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vmware player är att föredra över liknande produkter.
Accelererar grafiken bättre än tex virtualbox

Även denna är gratis.

http://www.vmware.com/products/player/

samt som sagts tidigare, 32 bitars XP funkar utmärkt på en 64-bitar dator om du vill köra dual boot

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Detta skulle vara smart, men då krävs också Windows 7 Pro samt en processor som klarar av virtualisering.

@Schilke

Det ska gå utan problem att göra så som du säger. Du måste däremot vara noga med att partitionera din disk så det räcker åt båda Operativsystemen. Dessutom måste du börja med att installera 64-bit versionen. Sen ska du kunna boota 32-bitars installationen från 64-bitar och installera så du kan dual boota.

Windows 7 Pro hade jag tänkt skaffa. Funderar på en liten separat disk till XP. Är det någon skillnad hur man ska lösa problemet för Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

vmware player är att föredra över liknande produkter.
Accelererar grafiken bättre än tex virtualbox

Om det stämmer att grafikaccelerationen är bättre så är det såklart ett förstahandsval för TS men ska man laborera så kanske man värdesätter andra egenskaper som snapshot och kloning vilket VMWP saknar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net