Vad för lödkolv till lödning av batterier?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Vad för lödkolv till lödning av batterier?

Behöver en lödkolv för att byta batterier i min laptop.
Vill inte lägga ut några större summor och har tid att vänta så skulle kunna beställa från t.ex china etc.

Finns det någon sida/butik som säljer spetsar som skulle kunna lämpa sig för detta som man lätt kan byta till?

Adblocker,MCbookPro,intel 3,8mhz,512gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

Kolla om du har en Kjell nära dig, dom har endel lödgrejor till bra pris.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar

Förut hade dom en speciell lite kraftigare med speciellt spets för att löda batterier, men hittar den inte nu.

Har aldrig lött laptopbatterier, är det stora terminaler kanske det behövs 100ws lödkolv annars brukar 50w räcka rätt långt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jag tror en 60w borde räcka om jag hittar en med passande spets men det var tydligen svårt =/
Det blir nog även svårare att överföra värmen med en smal spets och värmer man för länge kan man förstöra batterierna eller så exploderar de

Det är 18650 batterier som jag beställt o det från china som jag ska ha till min bärbara då jag börjar använda den mer igen.

EDIT:denna köpte jag nu: http://www.aliexpress.com/item/New-60W-IRON-SOLDERING-GUN-Ele...
Flussmedel o lödtenn kvar att inhandla så kom gärna med förslag på var man hittar det till ett rimligt pris

Adblocker,MCbookPro,intel 3,8mhz,512gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Jag skulle undvika 60W när det kommer till batterier, de blir väldigt mycket varmare än vad som behövs (beroende på vad för lödtenn du använder och hur mycket). Det kommer funka såklart men du får arbeta snabbare än med ex. en 15W kolv.

Vad är det för batterier? Var noga med din egen säkerhet är du snäll.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av 4everapple1:

Jag skulle undvika 60W när det kommer till batterier, de blir väldigt mycket varmare än vad som behövs (beroende på vad för lödtenn du använder och hur mycket). Det kommer funka såklart men du får arbeta snabbare än med ex. en 15W kolv.

Vad är det för batterier? Var noga med din egen säkerhet är du snäll.

Nja. Jobbar man med för kalla lödkolvar så tar det snarare längre tid för tennet att fästa, vilket leder till att delar utanför lödytan blir onödigt varma.
Hög värme, in och ut snabbt.

60w kanske är i överkant, men 15w känns för lite.

Helst vill man såklart ha en ställbar lödstation, så kan man skita i att se till effekten, och enbart bry sig om vilken temperatur man jobbar på.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av n_sandstrom:

Nja. Jobbar man med för kalla lödkolvar så tar det snarare längre tid för tennet att fästa, vilket leder till att delar utanför lödytan blir onödigt varma.
Hög värme, in och ut snabbt.

60w kanske är i överkant, men 15w känns för lite.

Helst vill man såklart ha en ställbar lödstation, så kan man skita i att se till effekten, och enbart bry sig om vilken temperatur man jobbar på.

Du har helt rätt!
Jag har nog bara mer fastnat mer för min 15w än min 30w. Jag tänkte bara att 60w + ett batteri om man inte är lödvan inte är en bra idé.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Jag tänkte byta batterier till min laptop också vars batteri har bara räcker i 20 minuter, men jag såg en video på youtube där man lossade batterierna från det lilla kretskortet som sitter i batteripacket och lödde dit nya, men det funkade det inte för kretsen låste sig när man tog bort spänningen och blev helt obrukbar, så jag skulle nog strunta i det eller möjligtvis löda fast det nya batteripacket först sedan ta bort den gamla för att inte bli av med spänningen i kretsen.

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av gabriel15:

Vill inte lägga ut några större summor och har tid att vänta så skulle kunna beställa från t.ex china etc.

Finns det någon sida/butik som säljer spetsar som skulle kunna lämpa sig för detta som man lätt kan byta till?

Av någon orsak känns det som om en lödpistol passar bättre till detta. Isåfall finns det tex på Biltema
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...

annars vet jag att dom har billiga kolvar på jula (29kr om jag minns rätt) och hyffsat billigt lödtenn.

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @3,85Ghz, 7950(snyft, GPU priser!), 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 1Tb HDD, Nexus PSU RX-7000
Mobil:Lumia 950XL + Xiaomi Redmi Note 4x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av gabriel15:

Försäkra film att batterierna fungerar innan du löder fast dem. Bytte celler i mitt laptopbatteri men det fungerade inte för 2 celler var trasiga märkte jag efteråt, eftersom jag inte testade dem innan vet jag inte om de var trasiga eller om jag förstörde dem med lödkolven:-( (eller om det var kortslutningen med en stark blixt och knall...)

Hursomhelst visade hwmonitor fina batterivärden (hög kapacitet) med laddaren i men den ville inte starta utan laddare:-( köpte då ett etsättningsbatteri på ebay för 300kr som fungerar fint även nu ett år senare:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka