AMD FX-9590 prissänks

Permalänk
Melding Plague

AMD FX-9590 prissänks

Processorerna FX-9000 från AMD är främst riktade mot systembyggare, men har även hittat ut på detaljhandeln till minst sagt höga priser. Nu kan en större prisjustering av FX-9590 vara på gång.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte intressant.

Permalänk
Medlem

Något bättre iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD tjänar något på detta:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Med den nya prislappen kan den säkert vara intressant för många. Den kan dessutom vara ett intressant samlar objekt i framtiden.

Skrivet av Curemylife:

Hoppas att AMD tjänar något på detta:/

Troligtvis så tjänar man inget alls på dessa CPU annat än i marknadsförings syfte.

Permalänk
Medlem

Då får jag väl byta ut min 8350 då...... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Gissar på att efterfrågan inte varit så hög då.
Antingen det eller så är AMD närmare sin FM2+ släpp än vi tror.

Förstår mig dock inte folk som å ena sidan gärna klockar sk*ten ur sina chipp, men samtidigt gnäller på att FX-9590 drar för mycket ström.
Vad tror dom att en rejäl överklockning/spänningsökning ger då ?
Rätt säker på att vilken 8350 som hellst drar 200w+ när man börjar närma sig samma frekvenser.
Och samma sak med Intel.

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyrare än 4770k men om man vill ha AMD så är väl denna CPU perfekt.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att efterfrågan inte varit så hög då.
Antingen det eller så är AMD närmare sin FM2+ släpp än vi tror.

Förstår mig dock inte folk som å ena sidan gärna klockar sk*ten ur sina chipp, men samtidigt gnäller på att FX-9590 drar för mycket ström.
Vad tror dom att en rejäl överklockning/spänningsökning ger då ?
Rätt säker på att vilken 8350 som hellst drar 200w+ när man börjar närma sig samma frekvenser.
Och samma sak med Intel.

Det är väldigt stor skillnad på special handplockade chip som dom har hållit på med AMD senaste 6 månaderna.

Skulle ta ett sånt chip om jag hade AMD alla dagar i veckan mot en vanlig, då den har minst värme läckage.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är väldigt stor skillnad på special handplockade chip som dom har hållit på med AMD senaste 6 månaderna.

Skulle ta ett sånt chip om jag hade AMD alla dagar i veckan mot en vanlig, då den har minst värme läckage.

Ja precis min poäng.
Kanske AMD överklockarna är lite bittra över att de bästa chippen reserverats, och att AMD t.o.m gått ut med det ?

Vad jag menade var att 200w+ förbrukning inte är ovanligt när man leker hemma.
Många plågar ju t.ex Intels extreme CPU'er som har 150w TDP redan som standard, gissar på att man passerar 200w väääldigt fort med dom

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Svensktiger:

Ja precis min poäng.
Kanske AMD överklockarna är lite bittra över att de bästa chippen reserverats, och att AMD t.o.m gått ut med det ?

Vad jag menade var att 200w+ förbrukning inte är ovanligt när man leker hemma.
Många plågar ju t.ex Intels extreme CPU'er som har 150w TDP redan som standard, gissar på att man passerar 200w väääldigt fort med dom

A jag tror min 3930k med 1.58 volt i 5.2 Ghz drar nog rätt mycket ström i OCCT

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Min dator drog runt 80watt mer när jag drog min undervoltade i2500K på 3,3GHz till 4,5GHz. Så ja, det gör stor skilnad när man väl börjar klocka.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Står ju "super special" på screenshottet tillochmed. Kan tänka mig att dem inte själver överhuvudtaget då vettiga personer helt enkelt inte köper dem. Så dem vill tömma lagret.

Permalänk
Medlem

Var ju en himla stor pris sänkning, fast fortfarande inte värd dom pengarna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är väldigt stor skillnad på special handplockade chip som dom har hållit på med AMD senaste 6 månaderna.

Skulle ta ett sånt chip om jag hade AMD alla dagar i veckan mot en vanlig, då den har minst värme läckage.

Minst värmeläckage = den är välisolerad och överhettar snabbare?
Antar du menar att den är effektsnålare vid samma klockfrekvens jämfört mot FX-8350 eftersom den klockar högre vid lägre Vcore.

Jag har köpt mig en begagnad FX-8350, kändes mer prisvärt. Men det är ju positivt om de nya går ner mer i pris så slipper man köpa begagnat.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Minst värmeläckage = den är välisolerad och överhettar snabbare?
Antar du menar att den är effektsnålare vid samma klockfrekvens jämfört mot FX-8350 eftersom den klockar högre vid lägre Vcore.

Jag har köpt mig en begagnad FX-8350, kändes mer prisvärt. Men det är ju positivt om de nya går ner mer i pris så slipper man köpa begagnat.

Precis, tror ordet han menade egentligen var strömläckage vilket ofta snabbt blir ett stort problem vid överklockning och är anledningen till att frekvensen inte följer spänningshöjningen linjärt utan som någon form av exponentialfunktion när man ökar frekvensen.

Permalänk
Medlem

Är medveten om att detta är en dålig fråga (eftersom man inte kan svara ett enkelt ja eller nej), men hur mäter sig en 8 core amd (som denna) med en 4 core hyperthread intel för videorendering?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lindhe:

Är medveten om att detta är en dålig fråga (eftersom man inte kan svara ett enkelt ja eller nej), men hur mäter sig en 8 core amd (som denna) med en 4 core hyperthread intel för videorendering?

http://www.youtube.com/watch?v=swvmr9n_2oY

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Är medveten om att detta är en dålig fråga (eftersom man inte kan svara ett enkelt ja eller nej), men hur mäter sig en 8 core amd (som denna) med en 4 core hyperthread intel för videorendering?

Lite fel att kalla AMD'n för 8 kärnig.
Intels HT ger ungefär 20% bättre prestanda per kärna medans AMD's variant ger c:a 50%, och "äkta" kärnor ger väldigt nära 100%.

Men hur en CPU presterar i verkligheten bestäms nästan alltid av vilket program man använder.

Permalänk
Medlem

Haswell är helt enkelt en grymt imponerande cpu när man pratar om IPC (instructions per clock).

Fast om man nu inte vill ge in till "evil inside" så är nog den här FX-9590 ens bästa chans. Man kan ju t.o.m. underklocka den lite till 4.5 eller så om man tycker 220W TDP är jobbigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är i dagsläget oklart om det nya priset endast är del i en kampanj hos Aria eller om det är en tidig indikation för en kommande prisjustering från AMD:s sida.

tycker bilden i artikeln pekar på att det är en tillfällig prissänkning, "Now Only" jag tolkar det som en nuvarande kampanj, självklart kommer priset sänkas, de gör de alltid, men just nu tolkar jag det som en kampanj, rätt grov sänkning av priset osckså som jag tycker verkar vara lockpris för att köpa fler delar så som moderkort, minne, SDD, HDD osv. Så man kanske bygger ny eller uppgraderar sin nuvarande dator tackvare eller på grund av den billiga CPUn

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite fel att kalla AMD'n för 8 kärnig.
Intels HT ger ungefär 20% bättre prestanda per kärna medans AMD's variant ger c:a 50%, och "äkta" kärnor ger väldigt nära 100%.

Men hur en CPU presterar i verkligheten bestäms nästan alltid av vilket program man använder.

Suck... inte detta igen. En kärna är bara ett annat ord för CPU.
Det spelar ingen roll om den har flyttals-enheter hit och dit eller andra skillnader. Att dessa presterar annorlunda än kärnor i andra arkitekturer gör inte att de slutar vara kärnor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Suck... inte detta igen. En kärna är bara ett annat ord för CPU.
Det spelar ingen roll om den har flyttals-enheter hit och dit eller andra skillnader. Att dessa presterar annorlunda än kärnor i andra arkitekturer gör inte att de slutar vara kärnor.

Skyll inte på mig, det är AMD som valt att kalla dom 8-kärninga.
Det är även AMD som valt att montera "kärnorna" parvis och dela så många komponenter att prestandan bara ökar med 50% även i de mest CPU intensiva programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skyll inte på mig, det är AMD som valt att kalla dom 8-kärninga.
Det är även AMD som valt att montera "kärnorna" parvis och dela så många komponenter att prestandan bara ökar med 50% även i de mest CPU intensiva programmen.

Spelar det roll om de bara ger 50% extra för att de ska få kallas kärnor? Vi vet ju att arkitekturen lider av dålig IPC och enkeltrådig prestanda och den hade ju inte varit bättre om det varit 8 moduler i? Det hade fortfarande varit en dålig arkitektur modul per modul och sämre en en haswell-kärna.
Intels quads innan Nehalem satt ju också i par (därav fick "native lanseringen" av Phenom stor publicitet) och det var ganska få som klagade över prestandan på dem.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Sålde de inte så bra, kanske?

(Ja jag vet att jag är helt fel ute)

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Avstängd

har denna processorn haft någon mening över huvud taget? samma pris som i7-3930k men betydligt sämre prestanda, jag förstår att det är handploclade ex men detta kan knappast vara speciellt meningsfullt om man inte skall överklocka för överklockningsens skull istället för att sikta mot prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skyll inte på mig, det är AMD som valt att kalla dom 8-kärninga.
Det är även AMD som valt att montera "kärnorna" parvis och dela så många komponenter att prestandan bara ökar med 50% även i de mest CPU intensiva programmen.

Dom har inte valt.. dom är 8-kärniga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

FX-8350 är alltså snabbare än Core i7 4770K när det gäller x264 på Linux!
Känns inte fel att jag köpte just FX-8350 för att bli snabbare på just x264 på Linux.
För att få bättre kan man i och för sig köpa intel 6-kärnig CPU men känns inte lika prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Dom har inte valt.. dom är 8-kärniga!

Dom är 8-kärniga på samma sätt som 2+2 bilar är fyrsitsiga.
Kapaciteten på hälften av sätena/kärnorna är drastiskt reducerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dom är 8-kärniga på samma sätt som 2+2 bilar är fyrsitsiga.
Kapaciteten på hälften av sätena/kärnorna är drastiskt reducerad.

Antal kärnor har inget med ipc att göra så sluta vara dum.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless