Corsair CX750 tjuter vid belastning...

Permalänk
Medlem

Corsair CX750 tjuter vid belastning...

Hej,

har precis byggt ihop följande system som säljs som "PC i delar" av komplett:

1 st Fractal Design Define R4 Black Pearl
**1 st Corsair CX 750, 80 Plus Bronze, 750W PSU
1 st Intel® LGA1150 Core i7-4770K
1 st ASUS Z87-A, Socket-1150
1 st Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 16GB KIT
1 stk MSI GeForce GTX780 3GB Gaming PCI-E
1 st Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM
1 st Lite-On DVD±RW Writer IHAS324-07, SATA, Retail, Nero Essentials
1 stk OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Extremt tyst blev det som förväntat. Ända tills jag installerade lite mer krävande spel, Planetside 2, körde igång det och fick då höra ett högt tjutande från nätaggregatet. Googlade runt lite och det är "Coil whine" jag råkat ut för.

Kan ses/höras bla i detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=uOBGpJ6pYKo. Finns massa klipp som visar detta.

Nu har jag testat ett annat nätagg av Corsair CX 750M, helt nytt, och jag får samma problem. Så fort man kör igång mer krävande spel så tjuter nätagget nåt extremt.

Utanför spel är den knäpptyst.

Jag har beställt retur av nätagget **, men fattar inte varför ett annat nytt nätagg får samma problem. Hittar inga artiklar om det mer än att man ska beställa retur (DOA).

Kan jag verkligen ha råkat ut för 2st Corsair nätagg som det var fel på från fabriken på raken?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara coil whine från grafikkortet.. eller moderkortet.. Du får öppna upp och lyssna dig till var ljudet kommer ifrån!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Kan ju vara coil whine från grafikkortet.. eller moderkortet.. Du får öppna upp och lyssna dig till var ljudet kommer ifrån!

Det är nätagget jag har öppnat o lyssnat flera ggr. Måste byta märke...det är ju en drös som får coil whine av corsaira cx750...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Det är nätagget jag har öppnat o lyssnat flera ggr. Måste byta märke...det är ju en drös som får coil whine av corsaira cx750...

Skickades från m.sweclockers.com

CX serien är en billig serie som fungerar som den ska men på grund av att den är billig så innehåller den billiga komponenter vilka väldigt ofta kan leda till ljudet Coil Whine. Dock finns även problemet med vissa fina nätagg pga att vissa komponenter inte håller toppklass. Enda fabrikatet med "billiga" agg som jag aldrig läst haft problem med Coil Whine är be quiet!

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Enda fabrikatet med "billiga" agg som jag aldrig läst haft problem med Coil Whine är be quiet!

Jag har ett Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W och jag har coil whine när mitt är avstängt, dock så är det "finare" men ändå så får jag coil whine. Så allt beror på om man har tur med delar eller inte.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Hej,

har precis byggt ihop följande system som säljs som "PC i delar" av komplett:

1 st Fractal Design Define R4 Black Pearl
**1 st Corsair CX 750, 80 Plus Bronze, 750W PSU
1 st Intel® LGA1150 Core i7-4770K
1 st ASUS Z87-A, Socket-1150
1 st Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 16GB KIT
1 stk MSI GeForce GTX780 3GB Gaming PCI-E
1 st Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM
1 st Lite-On DVD±RW Writer IHAS324-07, SATA, Retail, Nero Essentials
1 stk OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Extremt tyst blev det som förväntat. Ända tills jag installerade lite mer krävande spel, Planetside 2, körde igång det och fick då höra ett högt tjutande från nätaggregatet. Googlade runt lite och det är "Coil whine" jag råkat ut för.

Kan ses/höras bla i detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=uOBGpJ6pYKo. Finns massa klipp som visar detta.

Nu har jag testat ett annat nätagg av Corsair CX 750M, helt nytt, och jag får samma problem. Så fort man kör igång mer krävande spel så tjuter nätagget nåt extremt.

Utanför spel är den knäpptyst.

Jag har beställt retur av nätagget **, men fattar inte varför ett annat nytt nätagg får samma problem. Hittar inga artiklar om det mer än att man ska beställa retur (DOA).

Kan jag verkligen ha råkat ut för 2st Corsair nätagg som det var fel på från fabriken på raken?

har ägt Corsair CX430 & CX500 och båda aggen led av coil whine när de var avstängda samt under hög belastning, man får vad men betalar för helt enkelt, har också ägt nätagg ur TX/HX samt det jag har nu i AX serien och ingen av dessa har lidit av coil whine mer än att mitt TX nätagg dammade igen efter 3 års användning men det var nog mer mitt eget fel när man kör utan dammfilter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Här är en uppdatering....

Testat splitter nytt lånat nätagg:
OCZ PowerSupply ModXStream Series 700W (lånat) > Samma resultat, så fort man kör nåt tyngre som Planetside 2 eller 3d Mark så börjar tjutet.

Testade mitt gamla GTX 260 (som garanterat inte har nån coil whine, testat i annan dator):
Samma resultat, coil whine...

Jag försökte verkligen lyssna varifrån ljudet kommer med själva ljudet är så bisarrt som tinnitus lite och extremt svårt att höra var det kommer ifrån med 100% säkerhet. Grafikkort/moderkort/nätagg sitter så jäkla nära varandra och mitt huvud kommer inte nära in mellan komponenterna

Till sist testade jag att köra på den integrerade grafiken på moderkortet. Då fick jag inget coil whine vare sig från 3dMark eller Planetside. I detta fallet låg OCZ-nätagget kvar.

Detta känns hopplöst...

Permalänk
Medlem

Jag var i kontakt med Komplett och de kan tydligen inte ta emot felanmälan på mer än 1 produkt. Utan jag måste komma fram till exakt vilken komponent som är trasig. Anmäler jag en komponent som visar sig fungera felfritt så tar de 250kr för sin felsökning.

De sa själva att coil whine can uppstå på en komponent som nätagg, grafikkort eller moderkort MEN den kan också uppstå pga vissa kombinationer av dessa komponenter.

Enda jag kan göra är att testa ett otal kombinationer för att försöka lokalisera vilken komponent som är kass...vilket jäkla jobb...

Så nu måste jag testa grafikkortet MSI GeForce GTX780 3GB i min gamla dator o köra 3dMark för att se om det tjuter.

O jag som tänkte "kul o bygga en dator själv igen"....aldrig igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Jag var i kontakt med Komplett och de kan tydligen inte ta emot felanmälan på mer än 1 produkt. Utan jag måste komma fram till exakt vilken komponent som är trasig. Anmäler jag en komponent som visar sig fungera felfritt så tar de 250kr för sin felsökning.

De sa själva att coil whine can uppstå på en komponent som nätagg, grafikkort eller moderkort MEN den kan också uppstå pga vissa kombinationer av dessa komponenter.

Enda jag kan göra är att testa ett otal kombinationer för att försöka lokalisera vilken komponent som är kass...vilket jäkla jobb...

Så nu måste jag testa grafikkortet MSI GeForce GTX780 3GB i min gamla dator o köra 3dMark för att se om det tjuter.

O jag som tänkte "kul o bygga en dator själv igen"....aldrig igen...

Jag byggde dator för ett par dagar sedan.

-Samma Chassi som du.
-Samma PSU som du.
-Samma Moderkort som du.
-Intel Core i5-4670 3.4 ghz
- MSI GeForce GTX770 2GB
-Kingstone 8gb 1600Mhz
-Samsung SSD 840 120GB

Också beställt allt från komplett..

Spelat bf4 i flera dagar på ultra settings och datorn har varit tyst och legat på stadiga 60 fps, likadant med crysis3 och annat.
Sedan testade jag 3dmark häromdagen och får precis samma ljud som du, helt identiskt... Ljudet går igång efter 28 sekunder http://www.youtube.com/watch?v=oHeDr...ature=youtu.be

Tänkte också skicka tillbaka men nu efter att ha läst din tråd känns det nästan värt att stå ut.. Verkar ju vara ett jäkla krångel för dig. Hör gärna av dig om du kommer fram till en lösning!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem innan. Köpte ett Corsair ax860i och det blev helt tyst.

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

"Lösningen" för mig blev att aktivera Vsync i Nvidia settings och spelen jag kör.

Då minskade coil whine antigen totalt eller så blev det minimalt (men ändå hörbart) beroende på hur pass krävande spel jag körde.

Planetside2 - Vsync ON - fortv coil whine, lågt men hörs.
Battlefield 4 - Vsync ON - samma här, men bruset är lite lägre.

Gamla spel (Sins of a solar empire, Supreme Commander, m.fl.) med Vsync ON och datorn är ljudlös, beror säkert på att de inte är så krävande av komponenterna.

Tålamodet tog slut och orken, därför har jag accepterat ovan lösning och att oljudet aldrig kommer försvinna helt.

För vem orkar egentligen testa varenda komponent då det är en massa jobb och vem har två av varje komponent att testa...

Fick veta också att det kan vara en KOMBINATION av komponenter som orsakar detta, så det är ett helvete att felsöka...

Hoppas Vsync ON hjälper andra som det gjorde mig så jag kan stå ut med problemet.

Läxan är att låta stället man köper delarna av sätta ihop det, då gäller helt andra regler (tydligen) och butiken får göra felsökningen och byta ut komponenten/komponenterna som orsakar oljudet.