Kylpasta OCH kyltejp på heatsinken till grafikkortet? Asus M51Va Laptop ATI Mobility Radeon HD 3650

Permalänk

Kylpasta OCH kyltejp på heatsinken till grafikkortet? Asus M51Va Laptop ATI Mobility Radeon HD 3650

Hej!

Jag tänkte byta kylpastan på mitt grafikkort i min gamla Asus M51Va laptop. Upptäckte en konstig (?) sak när jag skruvade loss heatsinken från grafikkortet:
På själva kopparledaren ser det ut som om man satt kylpasta först (på kopparplattan) och sedan en metallplatta (kyltejp?) ovanpå kylpastan. Alltså sitter där ingen kylpasta mellan metallytan på grafikkortet och metallplattan på kopparledaren. När jag nu ska byta vet jag inte hur jag ska göra.

Ska jag ta bort metallplattan (kyltejpen?) och den gamla kylpastan eller ska jag bara lägga på ny kylpasta "ovanpå" metallplattan (där det inte funnits pasta innan)?

Tacksam för svar.

Permalänk

Om det är en metallplatta så är det inte kyltejp utan just en metallplatta, dom har valt att använda metallplatta med kylpasta på istället för en kylpad.
Jag tycker att du borde ta bort den gamla kylpastan och sen sätta en liten dutt både på själva GPU die och på ovansidan av metallplattan.
Tänk på att bara använda väldigt lite kylpasta.

Alternativt mäta metallplattans höjd och ersätta den med en bra kylpad (värmeledande tejp) t ex denna http://www.inet.se/produkt/5322321/thermal-pad-xt-0-5mm-7w-mk...

Permalänk

Jag kan inte avgöra ifall det är en metallplatta eller kyltejp... Plattan/tejpen är mycket tunn och texten (ATI radeon...etc) från grafikkortet har lämnat ett spegelvänt avtryck i plattan/tejpen.
Tar jag bort plattan/tejpen och kylpastan kommer jag nog inte att få dit plattan/tejpen igen. Men det funkar kanske likabra med bara kylpasta?

Permalänk
Skrivet av Alberto_Bongo:

Jag kan inte avgöra ifall det är en metallplatta eller kyltejp... Plattan/tejpen är mycket tunn och texten (ATI radeon...etc) från grafikkortet har lämnat ett spegelvänt avtryck i plattan/tejpen.
Tar jag bort plattan/tejpen och kylpastan kommer jag nog inte att få dit plattan/tejpen igen. Men det funkar kanske likabra med bara kylpasta?

Aight. Testa att ta bort den och bara köra kylpasta, annars så är det bara att köpa värmeledande tejp/pad ifall temperaturerna blir för höga

Permalänk

All right! Jag testar! Är ju en gammal dator som jag inte använder så mkt längre så... Inget att förlora

Permalänk
Medlem

Jag tror att den som satte dit kylaren en gång i tiden glömde att ta bort "plastflärpen" som sitter ovanpå kylpastan under transport och som skall tas av innan montering Ta bort alltsammans och sätt på nytt. Kylaren måste ha haft en erbarligt dålig kontakt till CPU:n och det är ett under att proppen överlevt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Jag tog bort allt gammalt och satte dit ny och fräsch kylpasta. Datorn går som en klocka igen trots sina hårda 5 år!