Ny version av Cryengine är redo för Xbox One och Playstation 4

Permalänk
Cylon

Ny version av Cryengine är redo för Xbox One och Playstation 4

Utvecklarna hos Crytek förbereder en ny version av spelmotorn Cryengine. I fokus ligger framför allt stöd för kommande konsolerna Xbox One och Playstation 4.

Läs artikeln

Permalänk

Väder effekterna såg fantastiska ut.

Permalänk
Medlem

Åh herregud. Så vackert.

Permalänk
Medlem

Japp det var snyggt!

Permalänk
Medlem

Imponerande! Spännande om framtida spel till konsolerna kan hålla den klassen.

Permalänk
Medlem

Multi-trådad? För upp till 8 eller fler kärnor?
Snyggt iaf.

Permalänk
Medlem

Brukar bli imponerad av såna här demos, men hur många år får man vänta innan spel utvecklar motorn fullt ut? Jag gissar på runt ett halv decennium.

Permalänk
Medlem

Toppen då kanske man slipper se portningar av spelar.

Permalänk
Medlem

Kan vi få lite realistiskt hår nu också bara?

Permalänk
Medlem

Snyggt men förväntat...

Permalänk

Väldigt fint! Jag undrar hur detta kommer fungera på Wii U. Kommer bli skoj att se denna grafikmotorn i nya spel framöver.

Permalänk
Medlem

Ser ju jättebra ut, nu kanske de kan lägga mera kraft på "fysik" för att skapa en mer realistisk värld. Är lite less på skottsäkra fönster, saker som inte går att flytta på och för renderade bakgrunder.

Permalänk
Medlem

Fps är ju en sak, men att ta detta till RPG och typ Skyrimliknande miljöer med denna engine kommer säkert ta 5-10 år+ ...

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt bra ut, som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt fint! Jag undrar hur detta kommer fungera på Wii U. Kommer bli skoj att se denna grafikmotorn i nya spel framöver.

Enligt dom själva så ska det se bra ut, men det säger ju egentligen inte så mycket Att påstå annat vore ju som att erkänna att ens eget barn är ful. Det känns dock som att potentialen finns där för riktigt fin grafik. CryEngine skalar ju dessutom grafiken riktigt bra, och ju fler grafikmotorer som stöder Wii U desto bättre Skönt att slippa skitsnack ala EA i alla fall som påstår att Wii U inte klarar Frostbite 3 när både PS3 och Xbox 360 gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ser ju jättebra ut, nu kanske de kan lägga mera kraft på "fysik" för att skapa en mer realistisk värld. Är lite less på skottsäkra fönster, saker som inte går att flytta på och för renderade bakgrunder.

Ja man vart ju lätt besviken på 2:an. Har för mig att meja ner träd var ett försäljning sargument i ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Brukar bli imponerad av såna här demos, men hur många år får man vänta innan spel utvecklar motorn fullt ut? Jag gissar på runt ett halv decennium.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=B-PY...

Permalänk
Medlem

Ett open world RPG med denna motor hade varit fantastiskt

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på när fötterna inte smälter in i marken, och geväret inte går igen min väns huvud, eller väggen. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ett open world RPG med denna motor hade varit fantastiskt

Dragon Age 3 med nya uppdateringen av Frostbite Engine blir nog precis lika bra eller bättre än nåt som är gjort med Cryengine.

Permalänk
Medlem

Tyckte allt såg riktigt bra ut, speciellt avsaknaden av plastfolie på texturerna ger jag tummen upp för.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Undrar om Wii U i praktiken är så väldigt mycket klenare än PS4 och XBone, i alla fall om man tar i beaktande att målet för Wii U är spel i 720p medan målet för de andra två är 1080p, vilket betyder att de två senare ska pusha ~2.3 gånger så många pixlar. Wii U verkar ha runt 70% av bandbredden mot RAM jämfört med XBone + att Wii U, precis som XBone, har 32MB eDRAM som har långt mer bandbredd än RAM.

Visst är GPUn klenare i Wii U räknat i teoretiskt flyttalsprestanda, men åter igen så ska man ju också hantera långt färre pixels, så man kan skala tillbaka antalet trianglar utan att de ger någon synbar effekt. Och om det nu stämmer att PS4:ans på pappret 50% snabbare GPU inte visar sig allt för mycket i spel så borde inte heller den svagare GPUn i Wii U vara ett allt för stor problem givet 720p target.

Det som är lite oroväckande är att flera spelutvecklare har redan klagat på att CPU-delen är så klen i Wii-U, räknat per CPU-tråd så har Wii-U inte så mycket klenare CPU än PS4 & XBone, som i sin tur inte har speciellt mycket bättre enkeltråd-prestanda jämfört med Xbox360 och PS3... Visst har Wii U "bara" 3 CPU-kärnor (som alla kan användas av spel) medan de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz...

Det som kommer bli akilleshälen för Wii U, förutom att den säljer uselt..., är nog att spel bara har tillgång till 1GB RAM (1GB är reserverat för systemet) mot XBone 5GB (3GB reserverat), enligt flera rykten är det 5GB för spel som gäller även för PS4.

Permalänk
Medlem

Virual void # intressant!
"de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz..."
Å andra sidan, kan ju detta också fungera som ett sätt att "tvinga" programmerarna att försöka skriva kod som bättre utnyttjar fler kärnor än vad man mäktar med idag?
(Även om det ju aldrig kan skala linjärt) Jag är glad om man lyckas skala typ 80%.

Permalänk
Medlem

Vädereffekterna och vattnet på slutet var riktigt snyggt.

Men texturerna, särskilt gatorna och pappkartongerna/debris/etc, såg ut som ett teknikdemo från 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Virual void # intressant!
"de andra har 8st, men dels är inte alla kärnor tillgängliga för spel i PS4 och XBone och framförallt så skalar inget spel idag ens i närheten av linjärt efter 2 CPU-kärnor (vissa spel kan använda fler än 2 CPU-kärnor, men det blir inte i närheten av linjär skalning). Känns som 5-6 Jaguar-kärnor, 2 för systemet, 3-4 för spel på runt ~2.5GHz hade varit mycket bättre än 8 kärnor @ 1.6Ghz..."
Å andra sidan, kan ju detta också fungera som ett sätt att "tvinga" programmerarna att försöka skriva kod som bättre utnyttjar fler kärnor än vad man mäktar med idag?
(Även om det ju aldrig kan skala linjärt) Jag är glad om man lyckas skala typ 80%.

80% över hur många kärnor då? Fler än två kan vi nog fetglömma, åtminstone denna generation.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg folk.... vi hade haft denna tekniken för många många år sen om det inte vore för Konsolerna..........

Permalänk
Medlem

Snyggt! Inte mycket mer man kan säga..

Permalänk
Medlem

Helt fasansfullt fantastiskt snyggt! Hade älskat att få leka med den här motorn med fulla licenser och en liten serverhall av noder!
Något av det dyraste att utveckla är hud, väder och ljusreflektioner som kan rendereras i realtid utan att kräva en 15k dator, detta verkar för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Scriptat för demo? Vädereffekter med omkringblåsande soptunnor i metal medan pappkartonger ligger helt stilla imponerar inte på mig.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att cryteks spel bär vissa likheter med bf (om man räknar far cry och det första crysis), men om crytek gjorde en bf-klon skulle den säkert bli ungefär som bf3. (dvs inte bättre än bf2 och bf1942)