Permalänk
Medlem

Ljudabsorbenter

Tjo!

Jag har lite problem med akustiken i v-rummet (det blir rätt "stökigt" om man är några stycken) och vill därför prova att bygga några enkla ljudabsorbenter till de kala betongväggarna.

Jag tänker mig något i stil med såna här tygtavlor som sträcks upp på frigolitskivor - Dämpar de något alls eller måste man gå på ett mer "öppet" basmaterial? Mineralull kanske?

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte ge dig något definitivt svar, men rent instinktivt tycker jag mineralull borde vara bättre, och det är väl det man läst att folk har använt när man stött på artiklar i ämnet. Visst, det blir väl lite merjobb i och med att du måste snickra ihop en ram också, men det är väl ganska snabbt gjort. Mineralullen är nog dessutom billigare än frigoliten per kvadratmeter, och det går om jag förstått det hela rätt åt en del om det ska ge någon nämnvärd effekt, det räcker inte med att smälla upp en eller ett par absorbenter.

Men annars, har du gjort vad du kan med det "naturliga" i vardagsrummet? Hellånga gardiner i något tungt tyg? Matta? Bokhyllor istället för kala väggar? Tavlor? Krukväxter?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Frigolit är inte bra eftersom det mest är en massa "inplastade luftbubblor" ska du göra nått enkelt så använd markskivor, de är mer öppna i strukturen men ändå styvare och mer skivlika än normal mineralull, men bygger du en ram så kan du använda mjuka material också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan tyvärr inte ge dig något definitivt svar, men rent instinktivt tycker jag mineralull borde vara bättre, och det är väl det man läst att folk har använt när man stött på artiklar i ämnet. Visst, det blir väl lite merjobb i och med att du måste snickra ihop en ram också, men det är väl ganska snabbt gjort. Mineralullen är nog dessutom billigare än frigoliten per kvadratmeter, och det går om jag förstått det hela rätt åt en del om det ska ge någon nämnvärd effekt, det räcker inte med att smälla upp en eller ett par absorbenter.

Men annars, har du gjort vad du kan med det "naturliga" i vardagsrummet? Hellånga gardiner i något tungt tyg? Matta? Bokhyllor istället för kala väggar? Tavlor? Krukväxter?

Jag har inga "lediga" väggar så bokhyllor är tyvärr inget alternativ. Och tjocka gardiner är inte OK med chefen. Matta finns, en långhårig sak som ligger över den största fria golvytan. Tavlor har vi på en vägg, men de reflekterar troligen mer än de absorberar.

Jag vill helst slippa bygga en ram, så jag har tittat på markskivor i mineralull som mrqaffe föreslog. Hur pass "skivlika" är dessa? Klarar de sin egen vikt om man hänger dem i två skruvar?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja de är rätt styva, det svåraste är nog att fästa dem på skruvar, men det borde nog gå att använda ett VP rör eller liknade som förstärkning så skivan inte slits sönder/deformeras och man få kanske ha fästpunkterna några decimeter in så man inte hänger den i hörnen, men det beror på hur många skruvar du menar också.
Det finns ju lite inspiration
http://www.minhembio.com/blizzy/330784/ där är det iofs ramar
Men här är det markskiva på vägg med skruv han använder 3 skruvar med plattor på men rör kan ju vara enklare om du vill ha det mer likt tavelupphängnnig..

http://www.hifi-corner.com/
Som du ser monterar han med luftspalt, det gör att absorbenten arbetar lägre ner i frekvens
Ikea (och andra) har också runda kuddar som passar bra att ställa i hörn tex Emmie http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00217448/ de kan bli rätt osynliga de också och hjälper till lite akustisk.
Hittar du Gosa rund så är den också bra i hörnen.

Ddet finns också färdiga diffusorer och absorbenter men det är dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de är rätt styva, det svåraste är nog att fästa dem på skruvar, men det borde nog gå att använda ett VP rör eller liknade som förstärkning så skivan inte slits sönder/deformeras och man få kanske ha fästpunkterna några decimeter in så man inte hänger den i hörnen, men det beror på hur många skruvar du menar också.
Det finns ju lite inspiration
http://www.minhembio.com/blizzy/330784/ där är det iofs ramar
Men här är det markskiva på vägg med skruv han använder 3 skruvar med plattor på men rör kan ju vara enklare om du vill ha det mer likt tavelupphängnnig..
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-OIdDR40sT-533OsVed...
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRp7Bc2et-8flmSajGPlP...

http://www.hifi-corner.com/
Som du ser monterar han med luftspalt, det gör att absorbenten arbetar lägre ner i frekvens
Ikea (och andra) har också runda kuddar som passar bra att ställa i hörn tex Emmie http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00217448/ de kan bli rätt osynliga de också och hjälper till lite akustisk.
Hittar du Gosa rund så är den också bra i hörnen.

Ddet finns också färdiga diffusorer och absorbenter men det är dyrare.

Hmm.. Jag har ingen slagborrmaskin så jag är begränsad till betongkrok och liknande. Hur menar du att man sätter röret?

Luftspalt behöver jag troligen inte då det mest är människoröst som ska dämpas.

Permalänk
Rekordmedlem

Du trycker in ett rör genom markskivan så du kan dra in en wire eller normal skruv och fördela vikten, du river sönder skivan om du försöker fästa den på en liten yta för de är rätt mjuka, inte som en träskiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

jag har dessa http://www.sofsci.com/sv

o dessa http://www.offecct.se/produkter/ljudabsorbenter/soundwaver-sw...

Permalänk
Rekordmedlem

Lite ot men är det dina prylar? Vad är det för bakhögtalare i så fall?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Sony HW50ES proj o Jamo 360 S35 högtalare (efterföljare till Mirage omnisat)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thli72:

Sony HW50ES proj o Jamo 360 S35 högtalare (efterföljare till Mirage omnisat)

Jag tänkte på Omnisat eftersom baffeln verkade slutta lite framåt men kände inte igen den rundade formen och färgen stämde inte heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Jamo köpte Mirages patent efter dom konka o gjorde en egen variant med lite andra former. . . .grym bakhögtalare i mitt lite svårmöblerade fall. . .

Fram:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thli72:

Jamo köpte Mirages patent efter dom konka o gjorde en egen variant med lite andra former. . . .grym bakhögtalare i mitt lite svårmöblerade fall. . .

Fram:
http://www.component.se/forum/uploads/monthly_07_2013/post-15...

Jahaja och Yamahaförstärkare eftersom du har övre frontkanaler ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Japp, 3020

Permalänk
Medlem

Lite omständigt kanske, men jag har akustikplattor i taket. Fantastiska ting!

Permalänk
Medlem

vad innebär övre frontkanaler? är det 7.1?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av totoo:

Lite omständigt kanske, men jag har akustikplattor i taket. Fantastiska ting!

Ack så bra om man lider av ett platt tak Det är ju ofta den största platta ytan hos de som inte har turen att ha snedtak.
Spegeltricket funkar för att ta reda på var man bör se över akustiken, dvs på de ställen man kan hålla en spegel utefter rummets avgränsningsytor och se högtalarna från lyssningsposition reflekteras även ljudet.
Taket glöms ofta bort men det är ofta en större reflexkälla än golvet där det ofta finns bord och mattor som bryter upp reflexer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"MinHemBio" är nog Sveriges största forum för sådant och de har ju en avdelning för akustik:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Annars är det väl SOFSCI som är den enda renodlade HiFi-inriktade tillverkaren:

http://www.sofsci.com/sv/ljudabsorbenter-kundgalleri

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweMerlin:

"MinHemBio" är nog Sveriges största forum för sådant och de har ju en avdelning för akustik:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Annars är det väl SOFSCI som är den enda renodlade HiFi-inriktade tillverkaren:

http://www.sofsci.com/sv/ljudabsorbenter-kundgalleri

Nja, de är en av få som döljer designen som annat, själv tycker jag tex att Svanås produkter ser väldigt bra ut, men jag gillar trä, jag tycker sånt här är väldigt vackert, det är dessutom ett snyggt tak på den här bilden.

http://www.diffusor.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Blir inte din utrustning varm i det där skåpet när den körs hårt?
Jag har köpt lite grejer och ska sätta in fläktar i min tvbänk. Ett insug under förstärkaren och ett utblås i bakkant.
Kanske bara är nojjig, men tycker det blir vääldigt varmt med luckan stängd.

Tvbänken: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tillbehor-ljud-bild/A10IRB11X/arkitect-tv-bank-a10irb11x-svart

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JuCke:

vad innebär övre frontkanaler? är det 7.1?

Det är en sak Yamaha har kanske främst för att lyfta ljudet så det placeras i bilden, bygger man väldigt seriöst så placerar man istället högtalarna bakom duken och spelar igenom den, då kan man ha dem i mitten av bilden, men att ha ljudet i fel höjd som de flesta har förtar lite av upplevelsen.
De större Yamahamaskinerna brukar ge ut 9.2 idag, men höjdkompenseringskanalen finns egentligen inte inkodad på filmen än men det har gjorts tester med höjd också på filmen så det kanske kommer en takkanal som ska placeras mitt i rummets tak för de som har möjlighet att använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en sak Yamaha har kanske främst för att lyfta ljudet så det placeras i bilden, bygger man väldigt seriöst så placerar man istället högtalarna bakom duken och spelar igenom den, då kan man ha dem i mitten av bilden, men att ha ljudet i fel höjd som de flesta har förtar lite av upplevelsen.
De större Yamahamaskinerna brukar ge ut 9.2 idag, men höjdkompenseringskanalen finns egentligen inte inkodad på filmen än men det har gjorts tester med höjd också på filmen så det kanske kommer en takkanal som ska placeras mitt i rummets tak för de som har möjlighet att använda det.

Tack så mycket! Då lärde du mig något nytt!

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Här kommer då slutresultatet, även om tråden verkar ha spårat ur en del.

Tyget är bara spraylimmat på baksidan av en 50mm markskiva från Bauhaus. Limmet fungerade nästan oförskämt bra - Spraya på båda ytorna, vänta 5min och tryck ihop. Det blir nog dock att byta ut tyget på den vänstra då det inte gick att lägga "bokhyllorna" fint med den lilla biten vi hade.

Skivorna var stadigare än jag trodde, nästan så att det skulle gått att bara trycka fast dem på en eller två skruvar, men tavellist kändes gediget och bra.

Ljudet då? Ja, det hjälpte rejält. Det "stående" klappekot är i princip helt borta, men eldprovet blir ikväll då det blir hemmakväll med några vänner. Antagligen är rummet helt fel nu för högtalarna vid TV:n men det märker i så fall inte jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Akustik är viktigt och det är trevligt att du upptäckte det (rum med dålig akustik brukar vara jobbiga att vistas i) och nu ska du ordna stativ eller en bredare tv möbel och lyfta högtalarna som nästa steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vilken fin tråd. Creds för att det bara gått åtta dagar från trådens startande tills nu. Jag har gått i dessa tankar i över ett år utan att komma igång.

Man kanske skulle komma igång med det snart

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Akustik är viktigt och det är trevligt att du upptäckte det (rum med dålig akustik brukar vara jobbiga att vistas i) och nu ska du ordna stativ eller en bredare tv möbel och lyfta högtalarna som nästa steg.

Ja, stativ hade varit fint och bra såklart, men det känns lite snett att spendera hundralappar på en stereo som jag gav totalt 220kr för. Den spelar ljusår bättre än både TV:ns och datorns högtalare även med den placeringen, och det är det som är huvudsaken.

Tack för tipset med markskivorna! De var verkligen perfekta.

Permalänk
Medlem

Funkar det att limma en plansch eller så istället för tyg?
Byggde en ram med uppspänt tyg i i somras som är riktigt fräck, men ekar tyvärr fortfarande (även om det är bättre).
Hade tänkt sätta upp en tavla/ram med plansch i rummet också, kan jag kombinera även detta med ljudabsorbent hade ju det varit perfekt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

Funkar det att limma en plansch eller så istället för tyg?
Byggde en ram med uppspänt tyg i i somras som är riktigt fräck, men ekar tyvärr fortfarande (även om det är bättre).
Hade tänkt sätta upp en tavla/ram med plansch i rummet också, kan jag kombinera även detta med ljudabsorbent hade ju det varit perfekt.

En plansch är så tät att den ger reflexer i pappersytan och det fungerar alltså sämre än tyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En plansch är så tät att den ger reflexer i pappersytan och det fungerar alltså sämre än tyg.

Alright, misstänkte det. Canvas-tavla borde dock funka va?
Bor för övrigt i ett helt fyrkantigt korridorsrum på 16 m^2 (+ dusch och hall, så totalt 20) med betongväggar, ekar på rätt bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Alright, misstänkte det. Canvas-tavla borde dock funka va?
Bor för övrigt i ett helt fyrkantigt korridorsrum på 16 m^2 (+ dusch och hall, så totalt 20) med betongväggar, ekar på rätt bra.

Huvudsaken är att tyget släpper igenom relativt mycket luft (prova att andas genom det). Tryckta canvastavlor är ofta rätt lufttäta pga sättet de trycks på.

Jag har förresten en markskiva över, bor på kämnärs. 50kr?