Så jag testade Misery 2.0 mod till Stalker: Call of Pripyat...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2007

Så jag testade Misery 2.0 mod till Stalker: Call of Pripyat...

Har just testat Misery 2.0 modden till Stalker: Call of Pripyat.

Misery är en samlings-mod som drastiskt ökar svårighetsgraden på Stalker, patchar en massa buggar, och uppdaterar grafiken. De finns gott om mods som försöker öka realismen i spelet, men Misery ( = "elände") går ett steg till: nu ska jävlarimig spelaren få spö och lära sig veta hut! Eftersom även "svåra" moddar som Oblivion Lost snabbt blir väldigt enkla så lät det intressant, plus att massor av hardcore Stalkerspelare rekommenderade den, så jag laddade ned Misery och installerade.

Första starten var jobbig. Det tog sisådär fem minuter för spelet att starta med modden installerad. När spelet väl startade skulle man välja FOV och vilken typ av spelare man ville spela (sniper, scout, assault). Jag valde sniper.
Ja, äntligen dags att spela! Fast - inget ljud? Efter en del testande och många omstarter visade det sig att jag bara fick ljud när jag körde med "default device - Software". Asus Xonar är tydligen inte kompatibel med denna mod.

OK, nystart! Spelet släppte av mig längst bort på kartan från Skadovsk. Det var mörkt och regnade. Mitt vapen var en Mosin-Nagant som jag bara hade 15 skott till. So far so good. Jag satte av mot Skadovsk.

Jag har spelat totalt tre ingame-dagar, och har upptäckt lite problem.

* ficklampa fungerar inte i Misery, och det är ett problem eftersom det alltid är mörkt och regnar.

Klockan tio på morgonen. Med gamma höjd två steg.

* Allting är svindyrt (bröd kostar 1700 rubel, 15 skott till billigaste bössan 3400 rubel). Ingenting ger pengar utom att sälja artefakter. Exempel: jag lurade ett gäng stalkers att angripa ett tjugotal zombies, jag sköt de sista överlevarna och tog alla vapen, snittpriset när jag släpat allt till Skadovsk för att sälja var 50 rubel, så jag drog in kanske 1000 rubel. Som jämförelse kostade det tiotal skott jag sköt sisådär 2000 rubel, jag blev träffad 2-3 gånger så jag gjorde av med medicin för runt 3000, och jag skulle gissa att slitaget på min bössa och rustning motsvarade reparationer för 3-4000 rubel. Allting slits fort, att reparera är svindyrt (att bara reparera min _regnrock_ kostar 11000 rubel). Blir man skadad läker inte skadorna, man måste ta medicin för ett par tusen rubel för att inte dö, sen tar läkaren på skadovsk runt 4000 rubel för att fixa upp en.
Kort sagt får man lite ont om kosing.

* Hoppas du gillar crafting, för du måste crafta som en motherfucker. Det finns hundratals olika grejor man ska kombinera på olika sätt för att t.ex. kunna reparera vapen. Om man orkar, det gjorde inte jag.

* SLÅ INTE PÅ HARDCORE AI AIM OM DU INTE HAR BRA RUSTNING. "Hardcore AI aim" betyder att fienden sätter varje skott, även när du är bakom en vägg, och du dör på 1-2 skott. Jag hann aldrig ens se fienden när jag hade hardcore ai aim påslaget. Utan hardcore ai aim skjuter de ungefär lika bra som du, fast hårdare.

Det har väl framgått, men jag gillade inte Misery. Jag ragequittade efter tre in-game dagar, när jag hade slut på ammunition, trasig rustning (rustning och rustning... jag hade bara råd med regnrock), slitet gevär, hade fått en dos strålning genom att gå nära ett bilvrak så min hälsa långsamt minskade, och de sketna 1700 rubel jag lyckats skrapa ihop inte räckte varken till ett läkarbesök eller till att köpa anti-strålningsmedicin. Kört.

Min rekommendation: skippa Misery. Vill du ha en mod som fixar alla buggar i Call of Pripyat, uppdaterar grafik och ljud, och ökar svårighetsgraden, ladda ner I Work Alone istället. Där är fienderna lika giftiga, men man har i alla fall råd med ammunition och medicin, och solen lyser ibland (och när den inte gör det så fungerar ficklampan).

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~