Behöver hjälp om juridik (eller?)

Permalänk
Medlem

Du behöver hjälp i vett och etikett samt växa upp.

* Han har väntat i två veckor.
* Du säger att du inte kunnat skicka p.g.a tidsbrist (Alla kan hitta 30min om man bara vill)
* Vad kan det handla om några ynka 100:a lappar för att du måste köpa nytt nätagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Måste betyda att affären är gjord då du fått pengar. Annars måste man tycka synd om de som åkt fast av undercover-Cops när de lämnat över den bestämda summan pengar för Droger/Sexuella tjänster och inte ens fått smakat på varan.

I dessa fall handlar det oftast om uppsåt till brott. Svensk polis får inte uppmana till brott genom att rigga köp av diverse olagligheter - sen om de följer det fullt ut eller inte får man väl ta med några nävar salt.

Däremot tycker jag TS varit väldigt oseriös med sin försäljning. Det är en sak att säga "Ja, du får köpa om jag får köpare på alla andra varor", en helt annan att först ta emot pengar, hålla på dem, och sedan säga att personen som redan betalat inte får några grejer utan ska få tillbaka pengarna "någon gång". Tänk samma scenario med en villa för tre miljoner

Rent juridiskt har dock TS rätt. Bara att skicka tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

I dessa fall handlar det oftast om uppsåt till brott. Svensk polis får inte uppmana till brott genom att rigga köp av diverse olagligheter - sen om de följer det fullt ut eller inte får man väl ta med några nävar salt.

Däremot tycker jag TS varit väldigt oseriös med sin försäljning. Det är en sak att säga "Ja, du får köpa om jag får köpare på alla andra varor", en helt annan att först ta emot pengar, hålla på dem, och sedan säga att personen som redan betalat inte får några grejer utan ska få tillbaka pengarna "någon gång". Tänk samma scenario med en villa för tre miljoner

Rent juridiskt har dock TS rätt. Bara att skicka tillbaka pengarna.

Jag var själv med om en liknande grej där jag fick klandra mig själv när jag var ung. Jag sålde en Amiga 500 till en bekant, som ej hade pengar, men tog "varan" för att betala senare. 2 månader senare får jag tillbaka "Varan" med ett "Tack jag ska inte köpa den längre". Kan inget annat än skylla mig själv

Permalänk
Medlem

TS har i min mening väntat för länge med att svara vilket är mindre bra och jag anser och tror att det visst hade gått att meddela köparen tidigare. Samtidigt trodde kanske TS att samtliga hade dragit sig ur när hen inte fick några svar, dock bara spekulation men inte helt orimligt.

Samtidigt så har inget avtal nått acceptans då köparen kände till TS krav, men visst, jag förstår om köparen är frustrerad. Dock att hota med polisanmälan är väldigt lågt (visar också på bristande kunskap), så av ren princip ställd inför detta hot så hade jag inte skickat något.

Möjligtvis hade TS kunnat erbjuda köparen någon form av dröjsmålsränta (5-10% på beloppet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Du får nog lämna tillbaka summan du fått betalt, men i ärlighetens namn har du redan gjort klart köpet då du tagit emot pengar. Det spelar ingen roll om andra köpare dragit sig ur, från och med betalning äger du inte vad du sålt.

Det är det som jag försöker förklara. Att han ångrar att han sålde agget är inte mitt problem. Jag har betalt, det är mitt nu.

Skrivet av FatherOfThree:

Så köparna visste att det som gällde var att han skulle få allt sålt, dvs när allt är sålt, som sagt sålt allt var ...

Och när han meddelar köparna att han fått allt sålt, och meddelar kontonummer samt tar emot betalning,
så ska köparna begripa att det inte gäller pga att han inte fått allt sålt.

På gränsen till bedrägeri enligt min uppfattning!

Fo3

Av annonsen framgick det att han säljer om han hittar köpare till allt separat. Att övriga köpare sedan drar sig ur ska jag inte drabbas av.

Skrivet av Tozzi:

Lite mållös.. Han har betalat, förstår inte varför det är så svårt att skicka grejen, tala om för din kompis att han får köpa ett nytt nätagg och får rabatt på paketet, bara att du beställer nya nätagget åt honom så blir ju alla glada. Dick move helt klart, man gör inte upp en affär man inte tänker avsluta, speciellt när den andra redan tagit risken och fört över pengar. Han vet ju inte om du är ärlig eller en skojare, förstår honom om han ringer polisen, man väntar inte hur länge som helst bara för man inte har bråttom, en vara ska ju vara framme hos mottagaren MAX en vecka efter säljaren mottagit pengarna.

Detta köpet var till en dator jag tänkte bygga om en månad eller så och jag börjar samla delar. När han sa att det dröjde lite räknade jag som du med max en vecka. Inte 2-3 veckorsedan

Skrivet av koreinu:

Måste betyda att affären är gjord då du fått pengar. Annars måste man tycka synd om de som åkt fast av undercover-Cops när de lämnat över den bestämda summan pengar för Droger/Sexuella tjänster och inte ens fått smakat på varan.

Vi hade som sagt en överenskommelse och betalningen var gjord.

Skrivet av Killzinger:

Borde inte spela någon roll eftersom överenskommelsen var att jag skickar bara om jag får köpare till alla produkterna.

Skrivet av Killzinger:

För att jag hade då köpare till alla produkterna och tänkte vänta in betalningar från alla innan jag började skicka, så inte jag skickar det till en och sedan backar alla andra ut.

Och till mig sa du att du letade bubbelplast!
Om du kommer på i efterhand att du behöver ett nätaggregat så får du väl köpa ett nytt eller nåt!

Permalänk
Medlem

Håller med ifall TS säger att han har fått allt annat sålt men att 7 personer drar sig ur så ska den personen som sätter in pengar inte drabbas alternativ är att kontaktar Köparen och förklarar vad som han hänt inom 3 dagar och inte vänta 2 veckor.

Det är väldigt omoraliskt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det är det som jag försöker förklara. Att han ångrar att han sålde agget är inte mitt problem. Jag har betalt, det är mitt nu.

Av annonsen framgick det att han säljer om han hittar köpare till allt separat. Att övriga köpare sedan drar sig ur ska jag inte drabbas av.

Detta köpet var till en dator jag tänkte bygga om en månad eller så och jag börjar samla delar. När han sa att det dröjde lite räknade jag som du med max en vecka. Inte 2-3 veckorsedan

Vi hade som sagt en överenskommelse och betalningen var gjord.

Och till mig sa du att du letade bubbelplast!
Om du kommer på i efterhand att du behöver ett nätaggregat så får du väl köpa ett nytt eller nåt!

Lägg ut hela mailkonversationen om sådan finns. Många detaljer kan gömma sig som inte kommer fram när man ska återberätta allt, sådant som kan avgöra om köparen/säljaren har rätten på sin sida. Sudda dock ut personlig information, typ efternamn, adress, nummer etc.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tozzi:

Lägg ut hela mailkonversationen om sådan finns. Många detaljer kan gömma sig som inte kommer fram när man ska återberätta allt, sådant som kan avgöra om köparen/säljaren har rätten på sin sida. Sudda dock ut personlig information, typ efternamn, adress, nummer etc.

Finns väl ingen mening i det då man kan ändra innehållet efter eget tycke?
Bättre att de försöker komma överens. Jag röstar på att TS släpper nätagget till köpare så är allt klart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Detta må vara taskigt och ett ypperligt dåligt sätt att sköta en försäljning, dock så har TS angivit i annonsen vad hans villkor till försäljning är så jag kan inte se hur detta skulle kunna bli ett polisiärt ärende, eller juridiskt för den delen heller. Sen att jag själv aldrig hade accepterat en betalning och sen ändrat mig efter 2 veckor, det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Svårt det hade vart att sätta sig i 15-30 min och skicka tillbaka pengarna eller skicka nätagget. Ingen har så jävla mycket att göra. På andra sidan sitter det nån grabb eller tös som tror att dom blivit lurade av nån bedragare och som kanske har sparat ihop pengarna över en tid och ser fram emot att få sina saker. Låter bara som att du är lat och skiter fullständigt i vilket ansvar du tar dig ann när du lägger upp en annons.

Här har vi anledning #38 till varför jag aldrig köper begagnat utanför min kompiskrets. Folk är värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SloWis:

Detta må vara taskigt och ett ypperligt dåligt sätt att sköta en försäljning, dock så har TS angivit i annonsen vad hans villkor till försäljning är så jag kan inte se hur detta skulle kunna bli ett polisiärt ärende, eller juridiskt för den delen heller. Sen att jag själv aldrig hade accepterat en betalning och sen ändrat mig efter 2 veckor, det är ju en annan sak.

Eftersom TS gjort upp om betalning, så måste köparen rimligen tolka det som att TS fått allt sålt.
Dvs. att villkoren i annonsen var uppfyllda.
(Och mycket troligt har väl TS även sagt så i klartext)

Varför skall köparen efter uppgjord affär, acceptera att TS tydligen har 0-koll på sina affärer.
(Och dessutom en ytterst tveksam moralisk kompass)

Fo3

Tråden har dock ett visst värde, jag kan lätt kolla upp ett antal SweCare jag inte vill göra affärer med.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Lägg ut hela mailkonversationen om sådan finns. Många detaljer kan gömma inte kommer fram när man ska återberätta allt, sådant som kan avgöra om köparen/säljaren har rätten på sin sida. Sudda dock ut personlig information, typ efternamn, adress, nummer etc.

Ush nej, den är otroligt lån. Och dessutom privat.
Precis som andra har sagt så är det ingen som har rätten på sin sida. Det här handlar i mitt tycke enbart om moral.
Jag hade såklart kunnat köpa ett annat nätaggregatav någon annan. Men vi hade ett avtal, både muntligt per telefon och skriftligt.
Har man avgjort en handel så har, ångrar man sig så får man lära sig till nästa gång.

Permalänk
Medlem

Herre gud. Skicka agget och avsluta din del av affären. Du kanske inte begår något lagbrott men du vinner nog inga pluspoäng här på swec direkt...

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

+14

Så köparna visste att det som gällde var att han skulle få allt sålt, dvs när allt är sålt, som sagt sålt allt var ...

Och när han meddelar köparna att han fått allt sålt, och meddelar kontonummer samt tar emot betalning,
så ska köparna begripa att det inte gäller pga att han inte fått allt sålt.

På gränsen till bedrägeri enligt min uppfattning!

Fo3

Hade jag fått allt sålt hade jag ju haft pengarna på kontot nu, en vara är inte såld förrens köparen betalat. Det är dessutom ingen köpare förrens personen betalat. Så tekniskt sätt hade jag bara en köpare. Jag hade personer som var intresserade, men bara för dom var intresserade är dom inga köpare. Det är som att jag skulle gå in till en affär och säga "jag vill köpa denna tv:n". Jag är ingen köpare förrens jag betalat produkten, då är jag bara intresserad/potentiell köpare.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av biorrith:

Ush nej, den är otroligt lån. Och dessutom privat.
Precis som andra har sagt så är det ingen som har rätten på sin sida. Det här handlar i mitt tycke enbart om moral.
Jag hade såklart kunnat köpa ett annat nätaggregatav någon annan. Men vi hade ett avtal, både muntligt per telefon och skriftligt.
Har man avgjort en handel så har, ångrar man sig så får man lära sig till nästa gång.

En fråga vars svar jag kanske missat, vad var priset på agget?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

En fråga vars svar jag kanske missat, vad var priset på agget?

499:-
400+frakt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

n skulle få allt sålt, dvs när allt är sålt, som sagt sålt allt var ...

Och när han meddelar köparna att han fått allt sålt, och meddelar kontonummer samt tar emot betalning,
så ska köparna begripa att det inte gäller pga att han inte fått allt sålt.

På gränsen till bedrägeri enligt min uppfattning!

Fo3

Edit 1: Det blev för krångligt, ja ger mig. På gränsen till bedrägeri kan ja däremot reagera på. Antingen så är det bedrägeri eller så är det inte bedrägeri. För att det ska va bedrägeri måste han ha ont uppsåt.

Edit 2: Man måste ju börja med att ta betalt av någon eller hur. Om en person sen inte betalar är det väl klart att man måste kunna häva hela paketförsäljningen? Så länge inblandade får tillbaka pengarna i skälig tid kan han egentligen inte ha gjort något fel?

Vill man som köpare undvika att krångla/undvika diverse risker, köp nytt då eller var redo på att det kan krångla.

Permalänk
Medlem

Tycker det borde bli förbjudet att sälja saker på detta vis och Sweclockers borde inte tillåta det.
Antingen säljer man en enda sak eller så säljar man ett paket med olika saker (en dator).
Ingen tjafs om att "jag säljer bara om jag får allt sålt".

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem

Allting verkar som ett utstuderat, billigt alternativ till dyre SMS-lån. Fått betald, vänta 2 veckor och sedan "nej jag vill inte sälja" Vissa borde inte få annonsera.

biorrith: Glöm inte att lämna omdöme på försäljningen här:
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079311-swe...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Finns väl ingen mening i det då man kan ändra innehållet efter eget tycke?
Bättre att de försöker komma överens. Jag röstar på att TS släpper nätagget till köpare så är allt klart

Skrivet av biorrith:

Ush nej, den är otroligt lån. Och dessutom privat.
Precis som andra har sagt så är det ingen som har rätten på sin sida. Det här handlar i mitt tycke enbart om moral.
Jag hade såklart kunnat köpa ett annat nätaggregatav någon annan. Men vi hade ett avtal, både muntligt per telefon och skriftligt.
Har man avgjort en handel så har, ångrar man sig så får man lära sig till nästa gång.

Det var väl mest eftersom tråden var startad som en juridisk fråga, för att kunna bestämma vad som är juridiskt rätt behövs konversationen för att kunna dra några vettiga slutsatser, juridiskt sett.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Precis som andra har sagt så är det ingen som har rätten på sin sida. Det här handlar i mitt tycke enbart om moral.

Det är ju detta det handlar om, jag hade skickat nätagget utan att blinka, tagit smällen och förklarat för min polare att jag gjort bort mig. Detta är ingen juridisk fråga utan snarare en fråga om att säljaren gjort bort sig och inte är intresserad av att lösa det smidigt. Sen ska jag inte säga att jag som köpare i detta fallet hade vägrat att få tillbaka pengarna och sen lagt det hela åt sidan, hursom känns det som att det blev en jäkla soppa av något som hade kunnat lösas väldigt enkelt.

Permalänk

Jag har iaf pratat med konsumentverket, polisen och min bank och jag har ingen skyldighet till att skicka nätagget. Han på konsumentverket sa att bara för att du skickat in pengar så har vi inte ett avtal. Avtalet var att jag skickar produkten om jag hittar köpare till mina delar, vilket jag inte gjorde. Eftersom det inte är en köpare så länge han inte betalat för varan/produkten. Punkt slut, så du får skicka kontonummer eller vara utan pengar. Och jag har redan bett om ursäkt och detta är inget att gå till polisen för eftersom det inte finns något att anmäla, eftersom jag inte försöker bedra dig på något sätt.

Trevlig helg,

Fredrik Jonsson

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem

Trist.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen, lycka till att sälja något mer på sweclockers någonsin. Du ville få en intressekoll utförd, för att eventuellt se om du kunde få X produkter sålda. DU tog emot betalning i förskott på en vara, då förväntar sig köparen ett svar varför försäljningen dröjer, att du sedan väntar ett par veckor på att försöka betala tillbaka köpesumman, är patetiskt.

Har man inget att sälja, så tar man inte emot betalning förrens man har något att sälja.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Hade jag fått allt sålt hade jag ju haft pengarna på kontot nu, en vara är inte såld förrens köparen betalat. Det är dessutom ingen köpare förrens personen betalat. Så tekniskt sätt hade jag bara en köpare. Jag hade personer som var intresserade, men bara för dom var intresserade är dom inga köpare. Det är som att jag skulle gå in till en affär och säga "jag vill köpa denna tv:n". Jag är ingen köpare förrens jag betalat produkten, då är jag bara intresserad/potentiell köpare.

Och då säger affären: vi säljer bara tv:n om vi lyckas sälja alla 8 som vi har i lager,
betala nu så återkommer vi (om en månad?) och meddelar hur det gick...

On Topic:

Hur skulle det gått om alla betalt?
Du har ju enligt egen utsago inte ens haft tid att fullgöra dina åtaganden i detta enskilda fall.

"Han hade redan skickat in pengar och väntat två veckor pga att jag haft mycket med jobb och jag har skaffat valp och massa annat. Har helt enkelt inte haft tid att skicka och det har varit dåligt planerat."

Köpt valp för pengarna?

Fo3

EDIT: Bara det faktum att du behöver kontrollera juridiken säger väl allt.

EDIT2: Jag börjar ana varför de andra (otekniskt sett) tilltänkta köparna drog sig ur.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Jag har iaf pratat med konsumentverket, polisen och min bank och jag har ingen skyldighet till att skicka nätagget. Han på konsumentverket sa att bara för att du skickat in pengar så har vi inte ett avtal. Avtalet var att jag skickar produkten om jag hittar köpare till mina delar, vilket jag inte gjorde. Eftersom det inte är en köpare så länge han inte betalat för varan/produkten. Punkt slut, så du får skicka kontonummer eller vara utan pengar. Och jag har redan bett om ursäkt och detta är inget att gå till polisen för eftersom det inte finns något att anmäla, eftersom jag inte försöker bedra dig på något sätt.

Trevlig helg,

Fredrik Jonsson

Du har säkert rätt i att bara själva pengatransaktionen i sig inte innebär att ett avtal ingåtts men ni måste ju ha pratat om eller mailat innan överförelsen skedde och där sa eller skrev du säkert något i stil med: Sätt in X summa på X bankkonto så skickar jag varan. Det är ju ett avtal.

Sen det här med att du bara säljer om du hittar köpare till allt (vilket vad jag förstår bara stod i annonsen och kom inte på tal när du hade kontakt med köparen) skulle jag (om jag vore köparen) anta vara uppfyllt när du börjar prata om att föra över pengar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan han borde få tillbaka pengarna med ränta.

Eller kalla det kompensation för de psykiska påfrestningarna av att tro att man blivit bedragen.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Hej!

För några veckor sedan så skapade jag en annons här på Sweclockers, där jag försökte sälja några datordelar och annat krims krams. Nu är det så att på annonsen skrev jag "Säljes bara löst om jag hittar köpare till alla produkterna". Jag hittade inte köpare till något annat förutom mitt nätagg, eller jag hittade köpare men alla sluta svara eller skickade inte in pengar till mitt konto. Visst är det tråkigt, jag meddelar detta till han som köpt nätagget.

Han hade redan skickat in pengar och väntat två veckor pga att jag haft mycket med jobb och jag har skaffat valp och massa annat. Har helt enkelt inte haft tid att skicka och det har varit dåligt planerat. Men nu säger han att jag MÅSTE skicka trots att jag bett om ursäkt och sagt att jag gärna skickar tillbaka pengarna för annars kommer han polisanmäla mig.

Kan han verkligen göra så fast jag skrev så i annonsen?
Måste jag skicka skiten ändå?

Jag vet inte om detta hamnar i rätt del av forumet, mod får gärna flytta på den eller ändra till en mer lämplig rubrik.

Mvh,

Killzinger

Pactum sunt servanda - Avtal skall hållas

1§ 1st Avtalslagen - "Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret."

Har ni kommit överens så ska du hålla avtalet. Ett avtal är en överenskommelse, finns den så finns avtal och då är det ett köp. Det finns antagligen både mail och kanske SMS som bekräftar att ni kommit överens samt att du faktiskt fått en specifik summa insatt på ditt konto. Att det skulle vara ett misstag eller att köparen skickade pengar utan att ni kommit överens är det knappast en domare som tror på, särskilt efter frågan "... så hur visste köparen ditt kontonummer?". Transaktionen i sig är inget bevis men i sitt sammanhang blir det ganska tydligt. Att du skickat kontonummer, men inte vill ha betalt, är orimligt.

Visst kanske du har friskrivit att du endast säljer löst och detta går före köplagen. Men samtidigt har du likväl gått vidare med köpet vilket tyder på att du valt att gå runt din egna friskrivning och genomföra köpet i alla fall. I annat fall har du vilselett köparen till att tro detta och då går vi på gränsen till bedrägeri (som är ett brott).

Dock...

Åtgärden om du inte kan hålla avtalet är skadestånd eller i ovanligare fall att en domstol ska tvinga dig till leverans. För leverans måste du fortfarande ha nätaggregatet och kunna leverera det, att du ska köpa nytt och skicka är det inte tal om då det är en specifik begagnad vara. För skadestånd måste det finnas en skada. Skada skulle vara om nätaggregatet var så billigt att liknande inte kan hittas eller att köparen haft någon typ av förlust. Detta betyder alltså att inget händer om det inte finns någon skada, du betalar ju tillbaka det köparen betalat.

Du kan inte bli polisanmäld för detta då det ej är ett brott. (Trots att det normalt förvirrande nog kallas "avtalsbrott" vilket syftar på ett "brutet avtal") - Du kan endast bli stämd enligt ovan. Förutsatt att du betalar tillbaka. Det är Kronofogden (om du erkänner eventuellt krav) eller tingsrätt som gäller.

Så kort sagt så måste du lagtekniskt hålla avtalet, men det kommer sannolikt inte hända mycket om du inte gör det.

Med detta sagt måste jag ge dig en känga för att du säljer saker trots att du inte har tid/ork att genomföra affären. Det är enorm irriterade som köpare att köpa något, ligga ute med pengar i två veckor, och sedan inte ens få saken som man väntat på. Han har antagligen en hel dator som bara saknar nätaggregatet. Det är ett moraliskt ansvar att göra rätt för sig, för om du får valpar, jobbar eller en komet i huset är faktiskt inte köparens problem.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Och då säger affären: vi säljer bara tv:n om vi lyckas sälja alla 8 som vi har i lager,
betala nu så återkommer vi (om en månad?) och meddelar hur det gick...

On Topic:

Hur skulle det gått om alla betalt?
Du har ju enligt egen utsago inte ens haft tid att fullgöra dina åtaganden i detta enskilda fall.

"Han hade redan skickat in pengar och väntat två veckor pga att jag haft mycket med jobb och jag har skaffat valp och massa annat. Har helt enkelt inte haft tid att skicka och det har varit dåligt planerat."

Köpt valp för pengarna?

Fo3

EDIT: Bara det faktum att du behöver kontrollera juridiken säger väl allt.

EDIT2: Jag börjar ana varför de andra (otekniskt sett) tilltänkta köparna drog sig ur.

Köpt valp för 400kr? ja visst, skämta mer. Jag erbjuder ju till och med pengarna tillbaka så hur ska jag då använt dom som?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Jag har iaf pratat med konsumentverket, polisen och min bank och jag har ingen skyldighet till att skicka nätagget. Han på konsumentverket sa att bara för att du skickat in pengar så har vi inte ett avtal. Avtalet var att jag skickar produkten om jag hittar köpare till mina delar, vilket jag inte gjorde. Eftersom det inte är en köpare så länge han inte betalat för varan/produkten. Punkt slut, så du får skicka kontonummer eller vara utan pengar. Och jag har redan bett om ursäkt och detta är inget att gå till polisen för eftersom det inte finns något att anmäla, eftersom jag inte försöker bedra dig på något sätt.

Trevlig helg,

Fredrik Jonsson

Nu baserade ju konsumentverket sin bedömning på vad du berättade. Berättade du att du hade ett avtal? Ett avtal som vi kommit överens om både muntligt och skriftligt.
Berättade du att du hade fått betalt men uppsåtligen lät bli att skicka?
Hur kunde du inte ha tid att skicka paketet, men du hade tid att åka och köpa en hund? Du har även haft tid att ringa och prata med konsumentverket, tid att prata med banken och tid att prata med polisen.
Nej, du får inte mitt kontonummer av rena principskäl. Vill du genomföra ditt planerade dick move får du allt asa dig till banken och returnera överföringen.

Skrivet av thompson:

Du har säkert rätt i att bara själva pengatransaktionen i sig inte innebär att ett avtal ingåtts men ni måste ju ha pratat om eller mailat innan överförelsen skedde och där sa eller skrev du säkert något i stil med: Sätt in X summa på X bankkonto så skickar jag varan. Det är ju ett avtal.

Sen det här med att du bara säljer om du hittar köpare till allt (vilket vad jag förstår bara stod i annonsen och kom inte på tal när du hade kontakt med köparen) skulle jag (om jag vore köparen) anta vara uppfyllt när du börjar prata om att föra över pengar.

------------------------------

26/7

Citat:

Yes! Det är dags, väntar bara på att pengarna ska komma in så skickar jag!

31/7

Citat:

Vaknade precis, skickar paketet efter jag jobbat. Hade inte fått pengarna igår, bör väl få dem idag. Hör av mig annars. Sedan har jag problem att hitta bubbelplast.

31/7

Citat:

Hej!

Får ursäkta mig, men jag kunde inte skicka paketet idag, skulle köpa bubbelplast(skyddsplast) och butiken stängde fem och jag slutar 6 så jag får åka och göra det imorgon på lunchen. Ifall jag har tillgång till bil vill säga.

Hoppas detta inte skapar någon form utav oro eller problem för dig.

mvh,

Fredrik Jonsson

17/8

Citat:

Ber om ursäkt för sent svar, har precis skaffat en valp så jag får inte ens 30 sekunder för mig själv!
Men tänkte bara meddela att jag tänker behålla nätagget, du får givetvis tillbaka det du betalat mot att jag får ett banknummer där jag kan sätta in pengarna. Anledningen till detta är att dom köparna jag hade på mitt chassi, moderkort och ramminne har backat undan eller så svarar dom inte. Därför behåller jag delarna och tänker sälja allt som ett kit eftersom det inte finns tid att skicka runt och planera allt.

--------------------

Skrivet av thomas_skane:

Pactum sunt servanda - Avtal skall hållas

Du kan inte bli polisanmäld för detta då det ej är ett brott. (Trots att det normalt förvirrande nog kallas "avtalsbrott" vilket syftar på ett "brutet avtal") - Du kan endast bli stämd enligt ovan. Förutsatt att du betalar tillbaka. Det är Kronofogden (om du erkänner eventuellt krav) eller tingsrätt som gäller.

Så kort sagt så måste du lagtekniskt hålla avtalet, men det kommer sannolikt inte hända mycket om du inte gör det.

Vill börja med att säga tack för dem orden. Det känns tryggt att fler än jag har fått en sådan uppfostran.

Hot om anmälan skrev jag för övrigt när Fredrik inte längre svarade på mina PM, samt jag hade ännu inte tagit emot något paket.