Permalänk
Medlem

Fråga om överklockning

Hej SweClockers! Jag har precis köpt en ny dator

Specs

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Svart
Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 TwinFrozr GAMING-series
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
HDD: 2TB WD Caviar Green
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Köpt från Inet.se

Jag undrar, kommer jag kunna överklocka mitt CPU? Och hur mycket kommer jag kunna överklocka den till med mina specs utan att min dator går sönder?

Permalänk
Medlem

Ja du kommer kunna överklocka din CPU.

Hur mycket? uhm. Motfråga: Hur långt är ett snöre?
Enda sättet att veta hur mycket är att prova.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Testpilot

1. Ja du kan övercklocka en Intel CPU så länge den har bemärkningen "K" i namnet (tex. Intel i5 2500k).

2. Varje CPU har sin individuella cap på hur långt den kan gå, så allt kommer slutligen till att testa sig fram.
Jag kan tex. med min Asus auto funktion nå 4.324ghz, medan om jag manuellt klockar kan komma upp lite över 4.45ghz utan att tempsen drar iväg med kylaren jag har.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast

Som sagt, överklockning är enkelt med din CPU och prestanda finns att hämta. Det brukar ta slut vid 4.5GHz för Haswell men beroende på din tur så kan det bli mindre eller högre än så.

Det är först och främst spänningen (Volt) som är farligt för din CPU och den ska vara så låg som möjligt.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om max-spänningen man bör ha för Haswell men jag tror det är 1.3V. Hur som helst, ju mer spännining dest omer slits CPU'n, så enkelt är det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som sagt, överklockning är enkelt med din CPU och prestanda finns att hämta. Det brukar ta slut vid 4.5GHz för Haswell men beroende på din tur så kan det bli mindre eller högre än så.

Det är först och främst spänningen (Volt) som är farligt för din CPU och den ska vara så låg som möjligt.
Jag kan tyvärr inte uttala mig om max-spänningen man bör ha för Haswell men jag tror det är 1.3V. Hur som helst, ju mer spännining dest omer slits CPU'n, så enkelt är det.

Skrivet av phoenixdisciple:

1. Ja du kan övercklocka en Intel CPU så länge den har bemärkningen "K" i namnet (tex. Intel i5 2500k).

2. Varje CPU har sin individuella cap på hur långt den kan gå, så allt kommer slutligen till att testa sig fram.
Jag kan tex. med min Asus auto funktion nå 4.324ghz, medan om jag manuellt klockar kan komma upp lite över 4.45ghz utan att tempsen drar iväg med kylaren jag har.

Skrivet av Nauie:

Ja du kommer kunna överklocka din CPU.

Hur mycket? uhm. Motfråga: Hur långt är ett snöre?
Enda sättet att veta hur mycket är att prova.

Så jag ska pröva mig långsamt fram, tex jag börjar med att gå från 3.4 ghz till 3.5 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoGames:

Så jag ska pröva mig långsamt fram, tex jag börjar med att gå från 3.4 ghz till 3.5 ghz?

Läs dom överklockningsguider som finns här på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ja du kommer kunna överklocka din CPU.

Hur mycket? uhm. Motfråga: Hur långt är ett snöre?
Enda sättet att veta hur mycket är att prova.

Jag svarar på hur långt ett snöre är om du svarar på min fråga? (obs, finns ett svar):
Vad är det för skillnad på en myra?

OnT: som andra skrivit kommer du absolut kunna klocka. Det är ju inte bästa kylaren och inte bästa moderkortet, men du ska nog komma upp en bra bit ändå Hur mycket är bara vilda gissningar. Du kan ha allt från ett riktigt värdelöst exemplar till ett otroligt överklocknings-exemplar. Det vanligaste är något däremellan.

Nu ifrågasätter jag iofs Sweclockers religion i princip, men du behöver nog inte klocka om du i huvudsak spelar då ditt grafikkort med mycket stor sannolikhet kommer att capa din FPS innan CPUn går i 100%. Men det är ju kul att klocka och det är ett giltigt svar på frågan varför man ska klocka. Men som sagt, du ska nog inte förvänta dig någon större skillnad egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro