Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacRyhage:

Skulle inte säga att Samsungs reklam är i toppklass, däremot kan jag inte fatta hur folk kan bli upprörda över hur kvinnan porträtterats och behandlats? En reklam är ju gjord för att göra intryck och därför vill man ju att åskådare skall kunna associera till sig själva och jag skulle absolut tro att en markant del av kvinnliga befolkningen (även manliga) inte vet vad en SSD är och hur den skall installeras.

hear hear

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Dom försöker väl komma åt kunderna som inte känner sig så säkra på att installera hårdvara?

Jag har ingen statistik på detta, jag säger inte att det finns mer män som kan installera en hårddisk än vad det finns kvinnor. Det skulle ta flera år att göra en sådan undersökning, det kanske till och med skulle vara omöjligt.

Men ja, det är min gissning, att tjejen skulle representera den delen av befolkningen som gärna inte gillar att pilla med hårdvara och tror att dom bara förstör hela datorn.

Hela planen slog slint dock efter som folk tror att hon ska representera alla kvinnor på jorden.

Permalänk
Inaktiv

Jag föredrar Fixer 1 före Fixer 2 men även denna var sevärd. Hade dock hellre sett nya grafikkortsserien, om man nu fått välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Jo för fan, det är sexistiskt mot män då reklamen visar att män bara är intresserade av arbete och därav pengar och inte engagerar sig i familjen.

Edit: Sarkasm, om det inte märktes.

Permalänk
Medlem

haha.. AMD kan inte göra bra PR/reklam

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Sååååå dåligt att män och kvinnor har olika könsorgan alltså! När ska det fixas till så det blir jämställt på den fronten då?

Könsorgan är en fysiologisk egenskap. Intressen etc. är psykologiskt. Ditt påstående är därför irrelevant.

Skrivet av Ostbiten:

Jag blir faktiskt arg på hur folk reagerar på sådant här med kön. Vafan män och kvinnor är HELT olika kön, live with it...

Och du fick gillningar av detta idiotiska påstående? Kön och intresse är två helt olika saker. Intressen påverkas indirekt av stereotyper o.dyl.

Permalänk
Medlem

AMDs var ju riktigt kul den här gången Tyckte den förra var lite mjääkig

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Könsorgan är en fysiologisk egenskap. Intressen etc. är psykologiskt. Ditt påstående är därför irrelevant.

Någon är visst sarkasm-blind.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Båda var hemska, men denna tar priset:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Folk är ju så bajsnödiga nuförtiden. Genomsnittskvinnan vet inte hur man installerar en hårddisk men det kanske man inte får säga då det är kränkande? Lade själv inte märke till att hon ens satt i ett kök utan mest att hon lät lite efterbliven.

The Fixer har jag nog inga problem med. Vet inte varför det skulle uppröra någon. Det är ju mest en rolig grej bara. Folk som tar åt sig kanske känner igen sig? Vad vet jag.

Skrivet av _MmattiasS_:

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Extraknäcker du ofta som white knight? Hört talas om hemmafru? Finns ju faktiskt såna men det kanske man inte får säga för det är kränkande?

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara om det är något av företagen ifråga som betalt för dessa reklamsnuttar,ifall ja,så borde de verkligen se över sin marknadsförings avdelning!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Hahaha, så bra! Det är sällan man ser så professionell reklam. Bra skådespelare, bra manus, mycket snyggt!

Edit: Menade så klart Fixer 2. Samdungs var som vanligt skräp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kanske dags att Samsungs kvinnosyn EVOLVE också! Så trist när teknikföretag är så långt efter i utvecklingen!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Trodde vi skulle besparas kvällstidningsjournalistik på Sweclockers...
Vem blir upprörd över AMD:s reklam? Tror inte ens de källarinternettroll som porträtteras kan missförstå humorn annat än avsiktligen. Samsungreklamen är uppenbart inte gjord för skandinavisk eller nordeuropeisk konsumtion, men kan någon påstå att den inte är sanningsenlig? Med en svensk värdegrund kan det förefalla märkligt, men det finns miljontals hemmafruar i världen, varav majoriteten valt det av egen fri vilja, och reklamen porträtterar denna grupps genomsnittliga teknikintresse på ett riktigt sätt.

Samsung kunde såklart ha gjort det lite mindre tydligt, det var onödigt att göra "intervjun" i köket och nämna ordet chores eftersom det har en lite tråkig klang. Men samtidigt, att inte använda det ordet vore att förminska hemmafruarnas arbetsinsats.

Den stora missen man gjorde var att låta gamerkillen vara just en kille. Peta in en gamertjej där och simsalabim, du har en reklam som funkar i alla delar av världen.

Permalänk
Medlem

Fixer var kul för den var humoristisk, Samsung var rolig för den var så sjukt dålig. Kan vi inte bara skratta åt det, och strunta i att se hemliga sexistiska budskap överallt?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Samsung reklamen var ju lite pinsam
Men AMD reklamen var ju kul

Permalänk

Använder inte AMD saker men använder Samsung och AMD reklamen är rolig men cheesy medans Samsungs är pinsam att se på.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _MmattiasS_:

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Bara för att en kvinna sitter i ett kök å tar hand om barnen, surfar och är ointresserad av teknik så betyder det att alla är det? Du menar väl ändå inte att sådana kvinnor är ett illa-menande påhitt? De finns faktiskt tro det eller ej.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

jag klarade 2 min innan jag fick en kraftig hjärnblödning....that acting <3

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Båda var hemska, men denna tar priset:

http://www.youtube.com/watch?v=GvNnv7nh2Es

Tyckte den var grymt härlig jag förutom dubbningen av av rösten.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Så never settle.... never settle with AMD?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Master of Overkill

AMD reklamen HAHAHAHA fan vad jag garva

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Seriöst. Gäsp.

Kvinnan var precis som de andra i klippet visad som "Your average Joe" som har begränsad eller ingen kunskap om datorer. Bara löjligt att bli upprörd på. Booth-babes för datorkomponenter är en sak (även om man absolut kan argumentera för dem - Sex sells) och ett legitimt klagomål - aningen "dated". Detta är bara löjligt. Vad i AMD-reklamen skulle vara "humor"? SweC får gärna klargöra detta :P.

Personligen (och från en marknadsföringssynpunkt - det är mitt jobb) så tycker jag Samsung's reklam faktiskt var bra. Målgruppen här är vanliga datoranvändare med begränsad kunskap om datorer där man visar att bytet av en HD eller uppgradering av en komponent inte är komplicerat, utan relativt enkelt. Så pass enkelt att användare med begränsad kunskap faktiskt kan uppgradera själva.

Misstaget folk gör här i tråden (och på sweclockers och andra elektronikforum) är att relatera till reklamklippet från en överklockares/erfareren användares synpunkt. Ni är inte målgruppen. Självklart ser denna typ av reklam löjlig ut för er. Min sambo reagerar likadant när det på TV visas reklam för diverse kokredskap/snabbmatsrätter och "Cooking-made-easy" produkter (Hon är professionell Restaurangkock).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Skrivet av airhead:

Trodde vi skulle besparas kvällstidningsjournalistik på Sweclockers...
Vem blir upprörd över AMD:s reklam? Tror inte ens de källarinternettroll som porträtteras kan missförstå humorn annat än avsiktligen. Samsungreklamen är uppenbart inte gjord för skandinavisk eller nordeuropeisk konsumtion, men kan någon påstå att den inte är sanningsenlig? Med en svensk värdegrund kan det förefalla märkligt, men det finns miljontals hemmafruar i världen, varav majoriteten valt det av egen fri vilja, och reklamen porträtterar denna grupps genomsnittliga teknikintresse på ett riktigt sätt.

Samsung kunde såklart ha gjort det lite mindre tydligt, det var onödigt att göra "intervjun" i köket och nämna ordet chores eftersom det har en lite tråkig klang. Men samtidigt, att inte använda det ordet vore att förminska hemmafruarnas arbetsinsats.

Den stora missen man gjorde var att låta gamerkillen vara just en kille. Peta in en gamertjej där och simsalabim, du har en reklam som funkar i alla delar av världen.

Och kanske göra det mer realistiskt med kontorskillen, så att en servicetekniker kommer och byter ut hans disk

Skrivet av Ecarion:

Seriöst. Gäsp.

Kvinnan var precis som de andra i klippet visad som "Your average Joe" som har begränsad eller ingen kunskap om datorer. Bara löjligt att bli upprörd på. Booth-babes för datorkomponenter är en sak (även om man absolut kan argumentera för dem - Sex sells) och ett legitimt klagomål - aningen "dated". Detta är bara löjligt. Vad i AMD-reklamen skulle vara "humor"? SweC får gärna klargöra detta :P.

Personligen (och från en marknadsföringssynpunkt - det är mitt jobb) så tycker jag Samsung's reklam faktiskt var bra. Målgruppen här är vanliga datoranvändare med begränsad kunskap om datorer där man visar att bytet av en HD eller uppgradering av en komponent inte är komplicerat, utan relativt enkelt. Så pass enkelt att användare med begränsad kunskap faktiskt kan uppgradera själva.

Misstaget folk gör här i tråden (och på sweclockers och andra elektronikforum) är att relatera till reklamklippet från en överklockares/erfareren användares synpunkt. Ni är inte målgruppen. Självklart ser denna typ av reklam löjlig ut för er. Min sambo reagerar likadant när det på TV visas reklam för diverse kokredskap/snabbmatsrätter och "Cooking-made-easy" produkter (Hon är professionell Restaurangkock).

Jag håller med om att själva idén med reklamen är rätt, men deras problem är att de varit lite för stereotypa i valet av roller (och stela skådespelare). Det märks också att de inte riktigt gjort denna för Sverige utan mer för den Amerikanska marknaden.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Två män på kontor som pratar om att dela filer och arbeta. En kvinna i ett kök som pratar om att ta hand om barn och surfa. Det här är mer än att män i regel är mer teknikintresserade (Jag vet, vi 27 killar och 5 tjejer i klassen. Det är ju ingen slump direkt). Det bygget helt på idén om en dum kvinna som är hemma och tar hand om barn och lagar mat medans de smarta engagerade männen sitter på kontoret och utför viktigt arbete och har full koll på vad de gör. Säger ni på allvar att ni inte ser något fel i det?!

Jaha och var ligger problemet att det handlar om en hemmafru som beskriver vad hon använder datorn till för? Varför ska du sitta här och kalla henne dum för utan överhuvudtaget veta om vad hon har för kunskaper, det framgick i filmen att hon inte var så datakunnig men du har inge jävla rätt att kalla henne dum det är du själv som dömer henne och hittar på skit och kallar henna dum.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Har gått 6 år i IT-relaterade kurser på gymnasium och högskola, under den tiden har det i princip alltid varit 95% killar i klassen. Killar är mer teknikintresserade än tjejer, dock har detta inget med reklamen att göra då alla i den tydligen är helt omedvetna om vad en SSD är..

Hur som helst, jag håller med om att kvinnan i denna video är väldigt "stereotypisk", men det är även männen. Asiaten spelar spel och den vita är affärsman. Att enbart hålla på och klaga på hur folk porträtterar kvinnor är lika sexistiskt som att porträttera dem på det sättet från första början. Jag blir så trött på folk som enbart ser kvinnorna och skiter i männen.

Reklamen i sin helhet är dålig och korkad, det känns som att den är gjord för någon kass komedi-sketch. Inte undra på att de tog ner den med en gång. Men som ett teknikföretag borde de veta att ifall någonting hamnar på Internet så kommer det i princip alltid finnas på Internet.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Kul AMD-reklam!

Samsung-reklamen prickar lite fel här i Norden i alla fall. En av killarna kunde ju varit oteknisk också så hade de täckt in lite bättre.

Jag skakar på huvudet och klickar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Bara för att en kvinna sitter i ett kök å tar hand om barnen, surfar och är ointresserad av teknik så betyder det att alla är det? Du menar väl ändå inte att sådana kvinnor är ett illa-menande påhitt? De finns faktiskt tro det eller ej.

Japp och dessa kvinnor har samma mentala kapacitet som treåringar också tydligen... "Have you ever played with little toy bricks before? It's as simple as that." Undra om det står samma sak i installations manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Seriöst. Gäsp.

Kvinnan var precis som de andra i klippet visad som "Your average Joe" som har begränsad eller ingen kunskap om datorer. Bara löjligt att bli upprörd på. Booth-babes för datorkomponenter är en sak (även om man absolut kan argumentera för dem - Sex sells) och ett legitimt klagomål - aningen "dated". Detta är bara löjligt. Vad i AMD-reklamen skulle vara "humor"? SweC får gärna klargöra detta :P.

Personligen (och från en marknadsföringssynpunkt - det är mitt jobb) så tycker jag Samsung's reklam faktiskt var bra. Målgruppen här är vanliga datoranvändare med begränsad kunskap om datorer där man visar att bytet av en HD eller uppgradering av en komponent inte är komplicerat, utan relativt enkelt. Så pass enkelt att användare med begränsad kunskap faktiskt kan uppgradera själva.

Misstaget folk gör här i tråden (och på sweclockers och andra elektronikforum) är att relatera till reklamklippet från en överklockares/erfareren användares synpunkt. Ni är inte målgruppen. Självklart ser denna typ av reklam löjlig ut för er. Min sambo reagerar likadant när det på TV visas reklam för diverse kokredskap/snabbmatsrätter och "Cooking-made-easy" produkter (Hon är professionell Restaurangkock).

Problemet är att "Average Joe" kvinna enligt samsung är så väldigt enfaldig och "enkel" när de gäller att använda datorer och de viktigaste är "hennes" "chores". Utifrån miljön verkar de handla om hushållsarbete. Är de inte något fel på Samsung bild på vad "Average Joe" för kvinnor är då? Vet många kvinnor som kanske inte kan jättemycket om datorer, men de flesta av dem använder dem på arbetet och dessutom till musik och film privat. Och de "chores" de har att utföra delar de med sina pojkvänner.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Något som är än pinsammare än könsstereotyper för samsung är väl hur dom presenterar SSD:r som något dom själv gjort. Alla SSD's har i princip samtliga fördelar som dom presenterar i reklamen.