Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Skrivet av Ghosty:

När man ser Samsungreklamen så tycker man att den är värdelös, riktigt stereotypt. Men jag undrar om inte det var syftet med hela grejen. Att de blir omskrivna, omtalade är ju reklam. Det är ju billigare att låta andra prata om videon än att själva distribuera den och hyra in TV-tid.

För vilken marknad släpptes videon ?

Den släpptes internt.

på tal om prestandamätningen där menar dem den laddar windows login screen på 0.18 sec? lol

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad han med glasögon spelar i SSD-reklamen? Tack på förhand

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, i 90% av alla hem jag känner nån i, så är mammam hemmafru och fadern jobbar. Dock är båda lika totalt tekniskt okunniga om det gör saken jämlikare. Det har alltid varit kvinnans uppgift att sköta barn,laga mat, städa etc. Det har gått bra så sen människan först kom till världen, varför skall vi ändra på det nu? ofc ska ju kvinnor f gamea också om de vill, men situationen är ju faktiskt som reklamen beskriver i 90% av fallen!
Tycker alla butthurtade jämlikhetskämpar ska det med en nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du när du säger att det har gått bra? Är det verkligen så?

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Kanske dags att Samsungs kvinnosyn EVOLVE också! Så trist när teknikföretag är så långt efter i utvecklingen!

Skrivet av fredlovebot:

Den verkliga tragedin är inte att Samsung gör en pissig reklamfilm, utan att majoriteten i den här tråden inte förstår varför. Tycker ni det helt ärligt är ok att porträttera kvinnor på det viset?

Tänk på att denna reklamen (som jag fattat det) inte är riktat mot Sverige, utan mot först och främst engelskspråkiga länder (speciellt USA av accenterna att döma), där hemmafruar är en väldigt vanligt och är därför en viktig del av marknaden som måste övervägas. Sverige har en mycket mer adaptiv kultur jämfört med USA, som är vädigt konservativt (har bott där, ett h*lvete att få grannarna att sluta försöka övertyga en att gå i kyrkan).

Skrivet av luddev:

Nä du har helt rätt i det du säger, där kan jag inte säga emot. Dock vet jag inte om "hemmafruar" kan tänkas vara en tillräckligt stor marknad för dem att sikta in sig på.

Kan informera att (utanför Sverige) hemmafruar är en gigantisk marknad, har bott i USA och bor för tillfället i Schweiz, där de flesta gifta kvinnor är hemmafruar. Anledningen till detta är (iallafall i Schweiz) att det är inte speciellt lönsamt för båda personerna i hushållet att jobba pga skatteregler.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Är det någon som vet vad han med glasögon spelar i SSD-reklamen? Tack på förhand

Blade & Soul av NCSoft

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Blade & Soul av NCSoft

Porrigt mmo.

jaha -.- det såg rätt flytande ut och jag kände inte igen det, så jag hoppades på ett bra mmo. Lol @ han kör det på en reklam.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

och detta var något att bli upprörd över?

Om man blev mobbad i plugget så tar man gärna upp sitt hat mot "patriarkatet", samhället, familjen, kulturen eftersom att man känner att man blivit "utkastad" ur den egna gruppen. Tragiskt, men sant.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Alltså det förvånar mig alltid över hur trångsynta människor kan vara. När jag hör om feministers historier tänker jag alltid "Fasen, det är 2013, inte finns väl såna idioter fortfarande?".

Alla ni som klagar på "butthurt feminister", är ni kvinnor? Hur kan ni då sätta er in i den situation de upplever? Hur ofta hör ni kvinnor säga att feminism är överdrivet och bara åsikten hos "ett gäng högljudda feminister"? Är man en ung, vit, välställd man kanske man inte ska avfärda kvinnors problem som "butthurt" eller "ta det med en nypa salt" just för att man aldrig (och antagligen aldrig) kommer uppleva samma världsbild som de.

Är det inte en otrolig slump att de som "vet bäst" (= att feminister bara är butthurt och överdrivna) alltid är män?

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Tycker mer synd om amerikanarna som börjar använda SSD nu :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddev:

Du tycker inte att samhällets kvinnosyn är något att bry sig om? Det är väl en alldeles utmärkt sak att bry sig om och lägga energi på.

Har jag missat något eller är inte detta bara ett forum på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

jaha -.- det såg rätt flytande ut och jag kände inte igen det, så jag hoppades på ett bra mmo. Lol @ han kör det på en reklam.

Verkar vara en blanding mellan Tera online och WoW. Lika porrigt som Tera och lite blandat hur smidigt spelet är. Gissar på UT motorn i det här spelet också.
Vet inte om det kommer släppas i EU men gissar på att det kommer en f2p variant nån gång.

Skrivet av Son of Qwerty:

Är det inte en otrolig slump att de som "vet bäst" (= att feminister bara är butthurt och överdrivna) alltid är män?

Minst lika många kvinnor klaga högt när feministfrequency gjorde sin "feminism vs gaming" videos Damsels in Distress.

Gillar ditt sätt att fördöma alla män med andra andra åsikter än dig själv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Kan informera att (utanför Sverige) hemmafruar är en gigantisk marknad, har bott i USA och bor för tillfället i Schweiz, där de flesta gifta kvinnor är hemmafruar. Anledningen till detta är (iallafall i Schweiz) att det är inte speciellt lönsamt för båda personerna i hushållet att jobba pga skatteregler.

Precis. Allt trams om hur stereotypiskt det är med hemmafruar i den här tråden sker på grund av trångsynthet och låg allmänbildning.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Haha var ju för fan tragiskt att folk blir upprörda över samsungs reklam, amds reklam var ju mest bara win gillade första "The Fixer" och uppföljaren var ju inte direkt sämre, nej nvidia fanboys som blir galna bara för att någon vågar säga att nått annat är bättre borde nog ta till att vakna upp och inse att deras saker inte är överlägsna bara för att dom tror det finns ju faktist dom av oss som inte gillar nvidia och hellre kör radeon .

Permalänk

Inget fel med AMD klippet, det var ju roligt. Dumt av Samsung dock.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Lite väl många butthurt män här som avskyr allt som heter "PK"? Haha.. Trodde faktiskt vi var mer förstående här på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Tjaa... jag vet inte. Om vi kanske gör en undersökning här på Sweclockers och ser hur många procent som är män och hur många procent som är kvinnor så framkommer det alldeles säkert att de flesta riktigt datorkunniga är män. Så varför får man inte avbilda verkligheten såsom den är?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Först kan ni titta vart företaget är baserat, Sen kan ni sluta gagga om feminism och jämnställdhet och tro att det gör någon skilldnad. Åk ner dit istället och uttryck dina åsikter så kanske du blir skjuten i bakhuvudet, ingenting personligt mot någon, Jag är anti feminist men pro jämnställdhet. (Feminism) Innebär i slutändan någonting annat än jämnställdhet. Lika villkor lika behandling Samma jobbutsikter och likadant bemötande och att inge respekt är inte vad feminism handlar om, Det är jämnställdhet. Om det nu vore så borde vi inte behöva prata om båda, mer kränkande och mans förnedrande böcker har jag aldrig sett maken eller MAKAN TILL, det ska ju va könsneutralt också nuförtiden ÄLLÄH?, dessa ''Feminister'' inser nog inte själva vad det är för rörelse dem stödjer.

Antar nog därför att Jämnstäldhet inte räcker för att folk ska fatta att man ska respektera alla människor som respekterar en tillbaka och helst ändå, oavsett kön eller färg. Och behandla dem likaså

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför man ska klaga på amerikansk reklam. De förstår uppenbarligen sin marknad (hemmafruar) och troligen är de flesta hemmafruar INTE datorsnillar så de framstår helt korrekt att de inte förstår men sedan inser hur enkelt det är med SSDn. Sitta och "debattera" om hur en kultur är i ett annat land; vilket slöseri av tid man har under en helg!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Snygg Kvinnosyn MacRyhage!!! ...Det luktar jävligt unket på Sweclockers forum just nu!!!

Kvinnor ska "associera till sig själva", då menar du att kvinnor ska vara hemmafruar, vara klädda som ur en 50-tals TV-serie, ha ett perfekt skinande hem och bara tänka på barnen hela dagarna, göra sina "chores" (tvätta, diska, städa) medans mannan är ute och jobbar kommer hem med degen.

Det är däremot helt OK att inte känna till SSD eller att vara oteknisk, hade varit jävligt tråkigt om vi alla var lika!

Han sa inget av det där... du snackar skit. Att det finns hemmafruar och att man har sådana karaktärer i en reklamfilm och tycker det är OK betyder inte att man alla kvinnor ska vara det yada yada...

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Inaktiv

Löjligt att bli upprörd över något sådant, hade jag varigt kvinna så hade jag förstått att dem bara vill sälja sin produkt och avfärdat det som löjlig reklam, lönt att bli irriterad över något sådant ^^

Håller med om att det är dumt av dem att hålla kvar stereotypen "kvinnan står i köket och lagar mat" men annars så var det nog en hyfsad reklam, dock inte ngt som gjorde mig köpsugen

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Könsdiskriminering fungerar precis som rasism. Det går bara åt det ena hållet. Jag blir så jävla trött på allt sånt här skitsnack. Ja kvinnan i reklamen råkade vara den minst kunniga, men det är väl så IT-världen ser ut? Självklart finns det kunniga kvinnor inom IT, och antalet växer, men nu handlade det om en hemmafru, och majoriteten av alla hemmafruar kan inte ett skit om elektronik.

Ingen tycks tänka på hur diskriminerande vissa reklamer är för män. Åh en pappa kan inte ta hand om sitt barn, och då är det helt plötsligt skitroligt? Bara att acceptera att vi män håller på att bli överkörda av alla feministkärringar. Det handlar inte längre om jämställdhet, utan dom är bara ute efter makt. Exempelvis så vill man byta namn på brandman, men våldtäktsman och gärningsman får vara oberört, trots att det finns betydligt fler kriminella kvinnor än kvinnliga brandmän i landet.

http://www.youtube.com/watch?v=XTYOBtRQfGU

Skillnaden är att både svarta och kvinnor har en historia av att ha blivit illa behandlade (minst sagt) på grund av hudfärg eller kön. Det är det som gör att folk tar mer illa upp åt det ena hållet än åt det andra. Ungefär som att du antagligen slutar skämta om cancer om din mamma dör av det. Det är helt enkelt inte kul längre. Det handlar inte om vad som är rätt eller fel från ett utifrån-perspektiv, utan helt enkelt om att respektera andra. Det spelar ingen roll vilket håll det är åt, det är bara vanligare att svarta eller kvinnor har anledning att ta illa upp.

Ett exempel på när det är omvänt är när jag gick i ettan i gymnasiet. Som alla som är bekanta med internet vet så finns det inget slut på alla roliga nazist-ordvitsar. Varje år hade vi en "klasskamp" och varje klass skulle ha ett tema och någon sorts presentation. vi planerade att klä ut oss till nazister och marschera in till deutchland deutchland uber alles, och sen göra en sketch och dra några skämt. När vi framförde idén för mentorn Gunter som, fick vi veta senare, hade blivit retad och jämförd med hitler under en stor del av sin skolgång, och dessutom hade en farmor som dog under förintelsen, var det inte lika roligt längre, och vi tog något annat.

Är det fortfarande kul med nazistordvitsar? Ja. Borde vi ha hållit fast vid vårt förslag? Absolut inte. Precis som att man inte säkmtar om cancer på sjukhuset, skämtar man inte om nazister när Gunter är i närheten. Precis som att man inte säger negerboll när någon svart är i närheten. Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om respekt.

Sen håller jag helt med dig om allt tjaffs ang brandmän etc. Kvinnor tjänar i genomsnitt mindre än män för samma utfört arbete, kvinnodominerade yrken som lärare eller sjuksköterska är bland de sämst betalade som finns, en nygift kvinna i tjugofemårsåldern kan ha jättevsårt att få jobb av den enkla anledningen att arbetsgivaren vet att det finns en stor risk för att hon ska bli föräldraledig inom en snar framtid.

För att inte tala om hur mycket lättare det är för Mattias Jonsson att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng...

Dold text

Och här står folk och gnäller om brandmän och HEN. Skärp er och fokusera på de riktiga problemen säger jag. Och ja, sluta leta efter saker att bli kränkta och arga över.

Ang filmen så är det klart att syftet är att visa att alla kan installera en SSD, oavsett hur teknisk du är. Tycker dock verkligen att det går till överdrift när hon sitter i ett kök, inte fattar att det är SSDn de har pratat om som finns i lådan med texten SSD på som räcks fram, och sedan säger "Titta, jag klarade det helt själv!" som ett litet barn som har knytit skosnörerna när hon är klar.

Permalänk
Medlem

Tyckte samsung reklamen va riktigt dålig ! men dock så det där med kvinnan i köket ?

är det nått att bli upprörd av? nej : /

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det är som att de låtit Samsungs film regisseras av en person som inte vet något annat om människor än tio år gamla stereotyper och AMDs film av en YouTube-amatör.

Nästan ingenting förändras i samhället på 10 år.. 10 år är kort tid om man är född tidigare än 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Precis. Allt trams om hur stereotypiskt det är med hemmafruar i den här tråden sker på grund av trångsynthet och låg allmänbildning.

Det ÄR stereotypiskt med en kvinna i köket. På samma sätt som att det alltid jobbar en man i slips på kontoret. Att se det är att ha sina feministiska glasögon på sig och tyder på medvetenhet i det här frågorna. "Trams", "trångsynthet" och "låg allmänbildning" är dina skällsord för att du saknar denna medvetenhet.

Problemet med dessa bilder är att det skapar en normalitet kring vad som är manligt och kvinnligt. Varför inte en kvinna på kontoret? Varför inte en man som sitter där i köket och pysslar med laptopen och bilderna på barnen?

Det blir ett ideal att som man ska man arbeta och som kvinna ska man vara hemma. Det är inte bara dumt för individer, det är också samhällsekonomiskt ohållbart. Det börjar man fatta i Tyskland t.ex. Jag säger inte att idealet är att arbeta, men man måste utgå från att man ska kunna göra vad man vill oavsett om man är man eller kvinna.

Glöm inte att det här är ett sätt att se på det. Det är inte trams, det är den medvetenheten som i Sverige har lett fram till att din syster, din mamma och dina tjejkompisar självklart kan skaffa en utbildning och ett jobb och inte av sociala skäl behöver sluta jobba för att de gifter sig och skaffar barn. Det är inte självklart i alla länder. Skulle du kunna tänka dig att inte arbeta? Att inte få jobba och försörja dig själv?
Det är också ett tänkande som gör att jag som man kan vara hemma med mitt barn i nio månader utan att det är att betrakta som konstigt.

Men det är vanligt med hemmafruar i många länder är det vanligt som många skriver här, särskilt i patriarkala länder i Asien. Jag tycker ändå att det är bra att det ens är med en kvinna i reklamfilmen, som kan byta hårddisk i sin laptop. Finns rätt många trådar här på forumet om hur man ska byta till SSD.

En Samsung-disk kan bytas i många miljöer, av många individer, av båda könen. Det finns bättre sätt att visa det på än att göra en så här trist och smörig reklamfilm.

Finns många exempel på sexistisk reklam på http://trettiotreanledningar.com/.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

haha, jag gillar den där "fixer". nvidia borde ha något liknande också.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Varför inte en kvinna på kontoret? Varför inte en man som sitter där i köket och pysslar med laptopen och bilderna på barnen?

Du svarade mer eller mindre på din fråga med det här:

Skrivet av saturday_sun:

Men det är vanligt med hemmafruar i många länder är det vanligt som många skriver här, särskilt i patriarkala länder i Asien.

Av samma orsak som dom inte säljer black & decker maskiner i babyrosa. Det känns fel i förhållande till vad som är normalt vilket får kunden att blicka på konkurrenters produkter som är normala.

Samsung eller vilket företag som helst vill tjäna pengar och det gör man inte genom att tänka "neutralt". Tjänar pengar gör man när man gör något som tilltalar majoriteten vilket i det här fallet är den amerikanska hemmafrun som inte kan något om datorer, den hårt arbetande mannen på kontoret eller mmo spelande asiaten.

Med tiden kommer den här stereotypen med hemmafru och hårt arbetande kontorsnisse försvinna när allt fler kvinnor får utbildning. Att börja klaga på reklam som inte är förtryckande på något sätt och mest återspeglar samhället är verkligen att börja på fel sida.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har vi inte större problem på jordklotet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Med tiden kommer den här stereotypen med hemmafru och hårt arbetande kontorsnisse försvinna när allt fler kvinnor får utbildning. Att börja klaga på reklam som inte är förtryckande på något sätt och mest återspeglar samhället är verkligen att börja på fel sida.

Jag tror inte på det, jag tror att man måste gå ifrån alla håll. Reklamen återspeglar samhället, men den vill också något mer, den vill att du ska tänka på ett visst sätt, den vill påverka dig. Den utnyttjar det välkända och skapar en värld som den vill att du ska köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Samsung reklamen är nästa läskig.

Permalänk

Åh vad hemskt med en tjej som beter sig som en tjej i en reklamfilm. Alla vet ju att allt som får visas på film är marxistisk propaganda där alla beter sig tvärtom: tjejer ska vara grabbiga och tekniska och killar ska tjejiga och otekniska. Jag har anmält filmen till marxistombudsmannen.