Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam, fyfan asså.

Är inte direkt upprörd men de borde väl ha fattat att deras video hade en enorm tvetydighet som lätt kan uppröra folk.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Ser inte vad som är fel i Samsungs film ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

och detta var något att bli upprörd över?

Håller med.. visst dessa reklamfilmer kan kännas riktigt patetiska men är man oerfaren med datorer osv. så gav ändå samsung-reklamen rätt bra argument till varför man skall köpa en SSD.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Det funkar inte att ha attityden "Jamen det är ju bara en reklam på internet, spela roll" om man vill ändra på bilden som, tyvärr, väldigt många här på forumet verkar ha.

Man kan inte heller leta fel utan att se helheten. Den här videon är perfekta exemplet på något som är ok för den är inte till för att förtrycka något kön.
Utan den är till för att sälja en produkt till en specific målgrupp som är vanlig och existerar.

Fel kan man alltid hitta överallt bara man är villig att leta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Man kan inte heller leta fel utan att se helheten. Den här videon är perfekta exemplet på något som är ok för den är inte till för att förtrycka något kön.
Utan den är till för att sälja en produkt till en specific målgrupp som är vanlig och existerar.

Fel kan man alltid hitta överallt bara man är villig att leta.

Instämmer med dig här.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Snygg Kvinnosyn MacRyhage!!! ...Det luktar jävligt unket på Sweclockers forum just nu!!!

Kvinnor ska "associera till sig själva", då menar du att kvinnor ska vara hemmafruar, vara klädda som ur en 50-tals TV-serie, ha ett perfekt skinande hem och bara tänka på barnen hela dagarna, göra sina "chores" (tvätta, diska, städa) medans mannan är ute och jobbar kommer hem med degen.

Det är däremot helt OK att inte känna till SSD eller att vara oteknisk, hade varit jävligt tråkigt om vi alla var lika!

Exakt så! Dem skall kunna associera till damen vi sett i reklamen.

Ett snabbt exempel åt motsatta hållet:

Om en skönhetsbutik gjorde en liknande reklam där dem även ville locka folk från båda könen så skulle det väl inte vara fel av detta företag att visa upp 2 tjejer (istället för de två männen i Samsung reklamen) som vet exakt vad dem vill ha, kan rabbla alla Chanels dofter i sömnen och som går in och plockar deras varor från hyllan som om det vore ett paket mjölk. Detta skulle visa att denna skönhetsbutik är för "dem som har koll".

Sedan skulle dem även ha med en man (istället för damen i Samsung reklamen) som kommer in mycket frågandes och dum som inte alls vet vilken hårinpackning som skulle ge hans hår mest lyster. Denna man blir sedan bemött av ett biträde som visar honom hur enkelt det egentligen är att välja hårinpackning, precis på samma sätt som Samsung damen fick reda på hur enkelt det var att montera en SSD. Detta skulle visa att denna skönhetsbutik även är för "dem som inte har någon som helst koll".

Jag har här använt stereotyper och fördomar för att ta fram en reklam. Någon av er alfahanar som känner er hotade?

Permalänk

Buhu..seriöst, folk är så känsliga nu för tiden och allt skall vara så moraliskt korrekt. Sååå jävla fel har det inte även om det är klumpigt framställt. Jag menar hur många morsor känner ni som skulle veta vad en SSD är och sen kunna installera den i sin laptop? Sen att reklamen var töntig och tråkig är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Jag är mer trött på alla som skriker så fort allt inte är 100% politiskt korrekt hela tiden! Jag tror nog att tjejerna bjuder på detta och inte känner sig förnärmade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Lite fascinerande att så många uttalar sig som att samsungs video är ok och inget konstigt...ska vi göra en handuppräckning - alla som tycker att detta är överdrivet pk och löjligt...och samtidigt råkar vara vita pojkar/män, räck upp en hand!

Hur många av dessa män har någonsin i sitt liv blivit nedvärderade och/eller begränsade av den stereotyp som förmedlas i samsungs video, dvs spelnörd eller lyckad affärsman?

Hur många kvinnor har någonsin blivit nedvärderade och/eller begränsade i sitt liv av stereotypen att kvinnor ska vara väna, vackra, prydliga skötsamma och ta hand om hemmet och barnen?

Det är så väldigt lätt att prata om att kvinnor ser igenom detta och inte ska ta det på så stort allvar, eller att allas mammor minsann är datoranalfabeter mm... speciellt när man som sagt råkar vara en vit man som princip aldrig blivit nedvärderad eller begränsad på grund av den stereotyp som förmedlas här. Varför tjänar kvinnor mindre än män, även om de har samma typ av jobb? Varför tjänar man mindre i kvinnodominerade yrken än i yrken med likvärdig utbildning som är mansdominerade?

Permalänk
Medlem

Frågan är vad kraschen av killens videoredigeringsprogram har att göra med SSD? Om han nu gjort en klon av sin gamla hårddisk till SSDn, så blir förmodligen redigeringsprogrammet lika instabilt som innan.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Finns gott om hemmafruar i USA som inte vet vad en SSD disk är för något.

Frågan är ju varför samsung behövde porträttera upp en hemmafru i sin reklam över huvudtaget. Hemmafruar är ju inte dom största konsumenterna för SSDs vad jag vet?

Hur som haver var det onödigt av dom, eftersom det finns folk som har lätt för att ta illa upp. Finns "smidigare" sätt att visa hur lätt det är att installera/använda en SSD.

Permalänk
Medlem

hahaha! Samsung reklam var ju ändå helt fantastiskt, på så många nivåer Till att börja med var den överdrivet stereotypiskt vilket jag utgår ifrån att det var helt och hållet meningen. Bra produktionskvalitet och jättedåligt "skådespeleri", ger ett väldigt plastigt och (tyckte jag i alla fall) roligt intryck. Skulle inte förvåna mig alls heller att det var uttänkt redan från början att det skulle bli en debatt kring detta, att de skulle behöva ta ner videon själv men att någon annan skulle lägga upp den. Hade Samsung velat bli av med den videon helt hade de nog sett till att andra inte heller lagt upp den
Som produkt är det ju ändå jävligt smart, att presentera en enkel lösning för allt från de som är totalt otekniska men som vill ha en snabb dator (vem vill inte det?) till de som är intresserad av teknik men inte orkar läsa tester på en massa olika ssd-diskar och installera den på ett "Konventionellt" sätt. Att göra det hela stereotypiskt gör det hela bara ännu bättre, för där kan varenda jävel känna igen sig på något sätt! (jag var i så fall asiaten)

Gillade inte riktigt AMD's första fixer-reklam och är inte så värst imponerad av den här heller. Smart uttänkt, dassig produktion på videon vilket får mig att misstänka att även det ska vara meningen på någon vänster. Kul koncept i alla fall, även fast jag är nVidia-supporter

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Dom flesta människor suger med datorer och gör bara ytliga, sociala ting på dom.

Det gäller både kvinnor och män, men för dem som inte har huvudet uppe i PK-röven, så är det mer än tydligt att kvinnor suger i mycket större utsträckning än män.

Så om du blir kränkt av verkligheten, så är det ditt problem, inte Samsungs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skrattretande att folk blir så upprörda över detta:D

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Kvinnor gillar att bli behandlade trevligt men de älskar att inte bli tagna på allvar. Det passar det kvinnliga psyket helt enkelt. Och vi älskar dom för det.

Kvinnan i klippet var förtjusande!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Så det är ok att associera en kvinna som hemmafru och oteknisk samtidigt som männen är väldigt tekniska och produktiva, bara för att det är precis så det ser ut runt om i världen?

Är det din rätt att bestämma hur Samsung utformar sin reklam till amerikanska hushåll?

... Du låter som nån sorts kommunist.

Och menar du på fullt allvar att ett företag ska bedriva politisk propaganda på bekostnad av sin försäljning?

Ja, majoriteten av folk, säkert t.o.m. av Sweclockers läsare, kan inte/är osäkra på hur man byter till en SSD, och kvinnor suger 'om möjligt' ännu mer än killar på sådant.

Så, hur många potentiella kvinnliga datoranalfabeter tror du skulle bli triggade att köpa deras SSD, om kvinnan i filmen var nån super computer wiz? Tror du det är kvinnor i allmänhets bild av sig själva?

... F*n skrämmande hur PK-hjärntvättade folk är i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Det finns alltså ingen som helst anledning till att försöka korrigera för det faktum att kvinnor inte har möjlighet (om vi ser till just barnafödandet), som du säger, att jobba lika mycket som män? Du verkar säga, om jag förstått det rätt, att det är helt korrekt att kvinnor inte anställas på basis av risken för att de blir gravida, och att vi därtill inte har minsta orsak att försöka modifiera systemet på något sätt överhuvudtaget? Du får det att låta att som att egenföretagarens rätt att tjäna maximalt med stålar trumfar alla potentiella försök till att hitta en lösning som jämnar ut kvinnans i det här fallet ofördelaktiga position (för det är i allra högsta grad en ofördelaktig sådan om kvinnan inte ens har möjligheten, dvs att valet inte ligger i hennes händer, att arbeta lika mycket som tex sin make). Jag medger att det säkerligen skulle vara svårt att hitta en sådan lösning men att blankt strunta i saken verkar än mer galet.

Vad gäller din feministinspirerade myt om att kvinnor tjänar mindre än män...
Du förklarar detta uteslutande med att män råkar ha preferenser som i högre utsträckning lockar dem till mer högavlönade jobb, nej? Hur förklarar du då de fall där kvinnor har exakt samma position som sina manliga kollegor, med liknande kvalifikationer (om inte bättre) och LIKVÄL tjänar mindre än dessa män? Jag kan inte svära på hur det är i Sverige men här i Finland läser jag ofta om exakt sådana historier.

Vad gäller rösträtten kan jag inte så mycket mer än att det förefaller något vagt att använda Sverige (för jag antar det var Sverige) som enda exempel. Om inte minnet av historielektionerna sviker mig har skillnaderna varit betydligt större i andra delar av världen. Som sagt, jag kan ha fel.

Nu påstår jag inte att mitt eget inlägg är perfekt men ditt inlägg verkar vara väldigt anti-PK bara för att vara anti-PK, samtidigt som du drar väldigt stora växlar utan att tillämpa någon hälsosammare dos av självkritik.

Jag skall tillägga att jag inte anser reklamfilmen i fråga vara det minsta förtryckande eller kvinnoförnedrande eller whatever. Jag anser i allmänhet att man (extrema feminister eller vad man nu vill kalla dem) gör alltför stor grej av såna här saker.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Att gnälla på ett sydkoreanskt företag för att de har en sydkoreansk kvinnosyn känns lite knepigt. Alla kulturer har inte samma kvinnosyn som vi här i Sverige (och mycket av övriga västvärlden), lev med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Storm i ett vattenglas

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av moztech:

Det är ju det som är det fina med helg. Man får göra precis som man vill!

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Så jävla trött på åsikter som denna. Sluta köra Anti-pk kortet och förstå att du är priviligerad.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske, men känner för att skriva av mig:

En reklam är väl inte så farligt, men ett problem i samhället är ju alla normer och trender, som hela tiden försöker tala om för folk hur man ska vara för att "passa in". Man borde ta bort de flesta av de här normerna, eftersom de ändå bara begränsar individen. Varje individ borde vara viktig. Det är ett stort problem när folk blir mobbade, hånade, eller utfrysta för att de är annorlunda. Något som jag tyvärr själv fått uppleva.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kollade på Samsungs reklamfilm och jag reagerade inte särskilt mycket över det, faktum är att den stereotypen lutar mot sanningen. Kanske man inte reparerar en dator i ett jäkla kök men damen representerar en drös med kvinnor som till och med har sämre kunskaper. Jag kan tillägga att jag är tjej och bygger/reparerar datorer titt som tätt, det är för jäkligt hur lite av oss som faktiskt väljer datorer som intresse.

Det blir lite dubbelmoral över det hela... Det är sant att kvinnor är mindre intresserade av datorer och jag stör mig på att vissa är så korkade. Samtidigt kan man ju inte tänka i såna banor om man vill bättra på problemet, det blir bara värre om man framställer kvinnor som hemmafruar som inte fattar något. Så i slutändan väljer jag att stämpla reklamen som fördomsfull, trots allt finns det ju tjejer och kvinnor som besitter utmärkta kunskaper inom området. Dessa kvinnor borde framträda mer i reklam och vända trenden.

Permalänk

TACK för dom orden <3 Precis det jag ville höra en tjej säga, eftersom män inte kan/får göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Det är ju det som är det fina med helg. Man får göra precis som man vill!

Nej, nej och åter nej. Hittar så många typiska PK vanföreställningar i ditt inlägg att jag inte ens riktigt vet var jag ska börja.

För det första så har inte kvinnor blivit illa behandlade pga. sitt kön någonsin. Hitta gärna historiska belägg för detta påstående. Detta är en myt som feminister själva gillar att propagera. Det har aldrig varit tillåtet att misshandla sin fru, behandla henne illa eller att behandla henne som en ägodel. Allt feministerna lyckats med är att befria sig själva in i löneslaveriet. Att jobba 8 timmar om dagen är ju riktig frihet, eller hur? Sedan räckte det ju förut med att en person ur familjen jobbade och mannen var ju bäst lämpad för detta medan kvinnan var bäst lämpad för att ta hand om barnen och hemmet. Ja, könsroller. Usch vad hemskt. Så här dags vill du väl rycka fram rösträttskortet eller hur? Nåja. Det skiljde inte lång tid mellan män och kvinnors allmänna rösträtt. 1907 kunde män rösta och 1919 fick kvinnor rösträtt. Hela 12 år skiljde det. Före allt detta kunde endast välbärgade rösta, dvs alla var förtryckta.

Varför du vill prata om svarta helt plötsligt vet inte jag. Sverige har aldrig haft slavar så vitt jag vet.

Sen kan jag slå vad om att du som egenföretagare hellre skulle anställa en 25-årig man än en 25-årig kvinna. Kan tro att det är jättekul när tösen ska ha mammaledigt några månader efteråt och en massa VAB hit och dit. Då får du ju anställa en ny människa helt plötsligt under mammaledigheten, för att inte tala om den minskade produktiviteten pga. VAB. Finns nog svart på vitt att män jobbar mer än kvinnor och det är väl självklart att en egenföretagare vill ha effektiv arbetskraft, eller hur? Ska detta vara kränkande nu då när en egenföretagare vill ha lönsamhet?

Att män tjänar mer för samma arbete än kvinnor är en annan myt som friskt används. Så är det inte och feminister har faktiskt börjat erkänna detta faktum på den senaste tiden. Män och kvinnor jobbar oftast inom olika områden och därför är det olika betalt. Klart det är löneskillnad mellan branscher. Tycker definitivt att ingenjörer ska ha mer betalt än sjuksköterskor. Är detta konstigt i ditt tycke? Sen spenderar ju kvinnor oftast sina egna och mannens pengar så detta argument är ju jättekonstigt.

Sen att Mattias Jonsson har lättare att få jobb jämfört med Ahmed Grguahfkgmqrbng är ju en helt annan diskussion och det har ju verkligen ingenting med Samsungs nya reklamfilm att göra.

Om själva filmen då... Hur kan det vara kränkande att en kvinna sitter i ett kök? Är det kränkande om en man sitter i ett garage eller ute på en vedhög?

Ska vi gissa att du är en vit, heterosexuell man som i princip aldrig blivit diskriminerad i hela sitt liv? Återkom när du faktiskt upplevt vad det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det finns alltså ingen som helst anledning till att försöka korrigera för det faktum att kvinnor inte har möjlighet (om vi ser till just barnafödandet), som du säger, att jobba lika mycket som män? Du får det att låta att som att egenföretagarens rätt att tjäna maximalt med stålar trumfar alla potentiella försök till att hitta en lösning som jämnar ut kvinnans i det här fallet ofördelaktiga position (för det är i allra högsta grad en ofördelaktig sådan om kvinnan inte ens har möjligheten, dvs att valet inte ligger i hennes händer, att arbeta lika mycket som tex sin make). Jag medger att det säkerligen skulle vara svårt att hitta en sådan lösning men att blankt strunta i saken verkar än mer galet.

Vad gäller din feministinspirerade myt om att kvinnor tjänar mindre än män...
Du förklarar detta uteslutande med att män råkar ha preferenser som i högre utsträckning lockar dem till mer högavlönade jobb, nej? Hur förklarar du då de fall där kvinnor har exakt samma position som sina manliga kollegor, med liknande kvalifikationer (om inte bättre) och LIKVÄL tjänar mindre än dessa män? Jag kan inte svära på hur det är i Sverige men här i Finland läser jag ofta om exakt sådana historier.

Vad gäller rösträtten kan jag inte så mycket mer än att det förefaller något vagt att använda Sverige (för jag antar det var Sverige) som enda exempel. Om inte minnet av historielektionerna sviker mig har skillnaderna varit betydligt större i andra delar av världen. Som sagt, jag kan ha fel.

Nu påstår jag inte att mitt eget inlägg är perfekt men ditt inlägg verkar vara väldigt anti-PK bara för att vara anti-PK, samtidigt som du drar väldigt stora växlar utan att tillämpa någon hälsosammare dos av självkritik.

Jag skall tillägga att jag inte anser reklamfilmen i fråga vara det minsta förtryckande eller kvinnoförnedrande eller whatever. Jag anser i allmänhet att man (extrema feminister eller vad man nu vill kalla dem) gör alltför stor grej av såna här saker.

Korrigera det faktum att kvinnor blir gravida och VAB:ar? Hur ska det gå till menar du? Det är ju bara en verklighet. Dessutom är det ju självklart att det är en egenföretagares rättighet att tjäna maximalt med pengar. Kvinnors rättigheter ska väl inte gå ut över andras rättigheter? Om nu kvinnor kan så ska dom väl kunna? Det ska väl inte räcka med att dom föreställer sig att dom kan.

Hur jag förklarar de fall där kvinnor har exakt samma position som sina manliga kollegor, med liknande kvalifikationer (om inte bättre) och LIKVÄL tjänar mindre än dessa män? Jag förklarar det med att detta påstående är helt felaktigt och att det inte har någon som helst förankring i verkligheten.

Varför skulle jag inte använda Sverige som exempel när det gäller rösträtt? Vi bor ju i Sverige. Ska jag använda Mogadishu som exempel? Ser nog likadant ut i resten av Europa.

Nu påstår jag inte att mitt eget inlägg är perfekt men ditt inlägg verkar vara väldigt anti-PK bara för att vara anti-PK, samtidigt som du drar väldigt stora växlar utan att tillämpa någon hälsosammare dos av självkritik.

Anti PK bara för sakens skull? Nej, inte riktigt. Gillar bara att slå hål på PK-ismer och lögner som förvirrade människor misstar för sanningar. Vilken självkritik menar du att jag ska ta till? Måste jag självhata lite bara för att jag är man? Varför skulle jag göra det?

Skrivet av Tommenchini:

Så jävla trött på åsikter som denna. Sluta köra Anti-pk kortet och förstå att du är priviligerad.

Oj, vad privilegierad jag är. En vit man som jag kan inte förvänta sig att få någonting gratis här i världen överhuvudtaget eller att bli inkvoterad någonstans. Allt jag har har jag fått slita häcken av mig för. Finns massvis med intressegrupper här i världen som arbetar för kvinnors rättigheter och minoriteters rättigheter men det finns inte en enda intressegrupp som värnar om mäns rättigheter. Märkligt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför tjänar kvinnor mindre än män, även om de har samma typ av jobb? Varför tjänar man mindre i kvinnodominerade yrken än i yrken med likvärdig utbildning som är mansdominerade?

Att kvinnor tjänade mindre än män har förklarats med att kvinnor i större utsträckning har högre sjukfrånvaro. Diskriminering eller inte?
Var svaret ja på föregående fråga svara på nästa då. Yngre personer får betala mer i trafikförsäkring för att dom är mer olycksdrabbade. Är det diskriminering?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

AMD reklamen va rätt roande

Jag reagera dock över 2 saker på Samsung reklamen.
Första ang att OS och datorn skulle bli seg med tiden. Jag har kört flera år på mekaniska diskar och jag upplever aldrig att OS eller datorn blir "segare" med tiden. Förra datorn hade jag samma OS installation i 4 år utan att det blev märkbart segare.

Andra jag reagera över var hur urlöjlig och töntig reklamen var.
Reagera inte ens på att kvinnan var i ett kök.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska vi gissa att du är en vit, heterosexuell man som i princip aldrig blivit diskriminerad i hela sitt liv? Återkom när du faktiskt upplevt vad det handlar om

Mina åsikter räknas inte för att jag är vit och man nu helt plötsligt? Du kan ju ta din härskarteknik och lägga ner den i din handväska, gullet.

Åja, det är så himla kränkande att en kvinna sitter i ett kök och inte vet hur man ska installera en SSD. Må min själ brinna i hades för min hädning gentemot den allsmäktige genusguden.

Återkom när du har riktiga argument som är vattentäta

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Mina åsikter räknas inte för att jag är vit och man nu helt plötsligt? Du kan ju ta din härskarteknik och lägga ner den i din handväska, gullet.

Åja, det är så himla kränkande att en kvinna sitter i ett kök och inte vet hur man ska installera en SSD. Må min själ brinna i hades för min hädning gentemot den allsmäktige genusguden.

Återkom när du har riktiga argument som är vattentäta

Dina åsikter om att kvinnor inte diskrimineras är inte speciellt intressanta då du just är en vit, hetrosexuell man som i princip inte diskrimineras öht. Du lever i den fantastiska värden där alla är lika jämlika, men vita heterosexuella män är jämlikast av de alla! Om du råkar ut för något som är diskriminerande så skriker du högt om det till alla du känner, gör kvinnor detsamma så är det lätt att avfärda då de antingen är rabiata feminister eller eller överdrivet pk, "det var ju inte illa ment", "han skojade bara", han ville bara visa sin uppskattning när han tafsade på dig". Och så har man återigen förringat en kvinnas åsikter pga hennes kön, himla praktiskt

Om man nu under en arbetsintervju frågar en kvinna i om hon planerar att skaffa barn, varför frågar man inte en man samma sak? För att att det är självklart att kvinnan som tar hand om barnen och är både mest mammaledig och VAB-ar mest? Då har vi satt en norm som endast baseras på kön (hon är kvinna, hon ska ta hand om barnen!) och som drabbar även de som inte vill ha barn och/eller ta hand om hemmet. Plötsligt har vi en begränsande stereotyp som minskar kvinnors möjligheter. Vilket var lite av poängen med kritiken av samsungs reklamfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Dina åsikter om att kvinnor inte diskrimineras är inte speciellt intressanta då du just är en vit, hetrosexuell man som i princip inte diskrimineras öht. Du lever i den fantastiska värden där alla är lika jämlika, men vita heterosexuella män är jämlikast av de alla! Om du råkar ut för något som är diskriminerande så skriker du högt om det till alla du känner, gör kvinnor detsamma så är det lätt att avfärda då de antingen är rabiata feminister eller eller överdrivet pk, "det var ju inte illa ment", "han skojade bara", han ville bara visa sin uppskattning när han tafsade på dig". Och så har man återigen förringat en kvinnas åsikter pga hennes kön, himla praktiskt

Om man nu under en arbetsintervju frågar en kvinna i om hon planerar att skaffa barn, varför frågar man inte en man samma sak? För att att det är självklart att kvinnan som tar hand om barnen och är både mest mammaledig och VAB-ar mest? Då har vi satt en norm som endast baseras på kön (hon är kvinna, hon ska ta hand om barnen!) och som drabbar även de som inte vill ha barn och/eller ta hand om hemmet. Plötsligt har vi en begränsande stereotyp som minskar kvinnors möjligheter. Vilket var lite av poängen med kritiken av samsungs reklamfilm.

Att vita heterosexuella människor är normen i Sverige är väl inte så överraskande? Varför skulle det vara något fel med det? Det är ju så det ser ut. Vita heterosexuella människor är den vanligaste typen av människor i Sverige. Är detta kränkande?

Alla diskrimineras men du tycks ju bara se könsskillnader. Man kan diskrimineras på grund av status, härkomst, inkomst, utseende, utbildning och lite vad som helst. Så ser det ut här i världen. Inte är mitt liv problemfritt och inte har jag tillgång till någon hemlig gubbklubb där alla klappar varandra om ryggen och ger varandra fördelar här i livet.

Att kvinnor blir gravida och VAB:ar är inte en begränsande stereotyp. Det är ju så det ser ut. Folk väljer ju själva hur dom delar upp ansvaret hemma men det är ju överlag så det ser ut. Det är ju synd om det går ut över dig men problemet ligger väl då i att vi lever inom ramen av kapitalism där avkastning och vinster är det mest viktiga?

Diskriminerad hit och dit... Tror du verkligen att världen är rättvis för någon? Folk gör sig dessutom roliga över rabiata feminister för att dom är så extremt korkade och löjliga. Har du sett vilka stolpskott som får utrymme inom media och politik?