Permalänk
Medlem

Verktyg för att sleeva kablar o.dyl

Hej! Behöver lite hjälp här. Skulle vilja korta ned kablarna i mitt desktopchassi för att få ett behagligare luftflöde genom datorn. Men vad behöver man för verktyg egentligen? Vill korta allt ifrån molexkontakter till PCIe och 24-pins kontakten.
Vad heter verktygen på engelska och svenska, och var kan man köpa dem? Finns det någon svensk sida eller är det ebay som gäller?

Permalänk
Medlem

Man kanske kan använda saker man har hemma med. Alla tips på verktyg och hur man gör för att lossa kontakterna är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Man kanske kan använda saker man har hemma med. Alla tips på verktyg och hur man gör för att lossa kontakterna är välkomna!

Det gåt att få loss kontakterne med knappnålar, häftstift och liknande. Men det är fan så mycket lättare med ett ordentligt verktyg!
Kolla sleeva.se om du vill köpa i Sverige, annars finns MDPC-x.com från Tyskland som kostar mer men är rosad till skyarna.
Jag beställde verktyg och krympslang från Axon Modding på eBay, och sleevade med paracord från Paracordshop.se.

Ska du korta dina kablar så får du räkna med en hel del jobb. Då behöver du nya kontakter samt en tång för att krimpa dessa. Och det kostar. Att sleeva är inte billigt.

Permalänk
Medlem

Varför behöver man nya kontakter? Förstörs dessa under processen? Haha.. Kanske klarar mig med det luftflöde jag har då..

Permalänk

jag har använt mig av två spikar, slipat ner de så att de blir perfekta för att ta ut pinsen (en på varje sida om pin). sen för de runda pinsen tog jag en plastbit, värmde och la runt en stav så att det blir som ett rör på en diameter på 3 mm ~ sen har jag sleevat två nätagg med dessa, ett jävla göra men det funkar! kan lägga upp bild senare.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det gåt att få loss kontakterne med knappnålar, häftstift och liknande. Men det är fan så mycket lättare med ett ordentligt verktyg!
Kolla sleeva.se om du vill köpa i Sverige, annars finns MDPC-x.com från Tyskland som kostar mer men är rosad till skyarna.
Jag beställde verktyg och krympslang från Axon Modding på eBay, och sleevade med paracord från Paracordshop.se.

Ska du korta dina kablar så får du räkna med en hel del jobb. Då behöver du nya kontakter samt en tång för att krimpa dessa. Och det kostar. Att sleeva är inte billigt.

jag har kortat hela min dators sladdar utan att köpa nya kontakter, jag klippte bara av sladden, lödde ihop och på med krympslang.. sleeve eller som jag använde mig av var paracord, billigt och smidigt att jobba med. Det kostar inte så mycket pengar, det kostar TID. tror jag lagt ner 200 kr max på mitt jobb.. och då är det max 200. kan tänka mig mer närmre 130 kr~

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk

Testa kapa av en 3,5mm kontakt!
Gjorde så för duktigt länge sen och det funkade bra till molex iaf