Hjälp med val av grafikkort samt snabbhjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Apr 2012

Hjälp med val av grafikkort samt snabbhjälp!

Tjena alla sköna medlemmar!

Går i funderingarna på att byta ut mitt grafikkort.

Min rigg ser ut som så här:

Primär HD: Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5"
Processor: Intel® Core™ i5-2500K @ 4.7 GHZ (överklockad)
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Nätagg: Cooler Master GX 650W PSU

Jag är inte jätteinsatt i hur grafikkorten fungerar och vilka värden det är man ska kolla efter så jag har en del frågor.

T ex, vad är skillnaden på "kärnklocka" och "effektiv klockhastighet", samt vad är deras uggift? Och även vad "CUDA-kärnor" är och vad deras funktion är.

Vad jag i huvudsak väljer mellan är ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784202 ELLER http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781952

Hur pass stor är igentligen skillnaden? Jag spelar på en 1920x1080 skärm och spelar för det mesta t ex WoW, LoL, HoN. Därimot spelar jag imellanåt lite tyngre spel men inte så ofta.

Är ett 770 verkligen 1500:- bättre än ett 760:-? Hur länge kommer respektive kort att hålla sig mot spelen?

Hade ett 760 orkat dra runt de tyngsta spelen på marknaden på Ultra?

Och hur pass stor skillnad är de båda mot vad jag har idag?

Wall of text i know, men tacksam för svar!

/Glad entusiast!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

cuda kärnor är motsvarigheten till AMD´s streamproccesorer (säkert felstavat) men går inte att jämföra rakt av. ett gtx 760 kan dra runt många titlar på ultra då det är kraftigare än mitt 660ti och jag kör det flesta på ultra, jag hade rekommenderat dig att vänta lite och se om AMD kommer med något kul i 9000-serien om det inte är brådskande men är 760 ett bra kort.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av infigo:

cuda kärnor är motsvarigheten till AMD´s streamproccesorer (säkert felstavat) men går inte att jämföra rakt av. ett gtx 760 kan dra runt många titlar på ultra då det är kraftigare än mitt 660ti och jag kör det flesta på ultra, jag hade rekommenderat dig att vänta lite och se om AMD kommer med något kul i 9000-serien om det inte är brådskande men är 760 ett bra kort.

Tack för svar, tänkte faktiskt enbart satsa på ett nvidia kort, tkr det känns som om dem gör lite bättre kort.

Men då är ju följdfrågan, vad är "streamproccesorer"? Jag har ganska noll koll :/

Men då känns det kanske som om 760 kan vara en bra idé ändå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av j0hnb3rg:

Tack för svar, tänkte faktiskt enbart satsa på ett nvidia kort, tkr det känns som om dem gör lite bättre kort.

Men då är ju följdfrågan, vad är "streamproccesorer"? Jag har ganska noll koll :/

Mer ingående om streamprocesorer kan jag inte men känner du att du behöver ett nytt grafikkort är 760 ett bra kort för sitt pris

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av j0hnb3rg:

Rent praktiskt är det en fråga som kräver ett svar som är åtminstone 2-3 A4-sidor långt, men kortfattat kan man säga att det är den minsta beräkningsenheten på grafikkortet. Flera sådana är bättre eftersom ett grafikkort kan göra fler saker samtidigt ju fler "streamprocessorer" (kallas generellt för "kärnor") de har.

Det som gör det hela svårare är att det är ungefär som att säga att din bil har en tolvcylindrig eller fyrcylindrig motor, men att helt hoppa över alla andra saker som cylindervolym, varvtal, hästkrafter etcetera. En gammal V12:a från 1945 är knappast snabbare än en modern fyrcylindrig turbomotor från 2013, men det får du inte fram på vara den enda siffran.

Vad gäller vilket kort du ska köpa tycker jag att du ska strunta i siffrorna och titta på faktiska prestandatest istället. Dessa går direkt till kärnan - vilket kort är snabbare än vilka andra kort.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync