Fråga ang val av bredband. Comhem eller BBB.

Permalänk
Medlem

Fråga ang val av bredband. Comhem eller BBB.

Ska flytta till Kristianstad nu i september och har två val mellan internetleverantörer. Comhem erbjuder 100/10 genom deras 3 hål i väggen (koaxialkabel eller vad det kallas) för 100kr/m i 12 månader därefter 219kr/m. Medans BBB erbjuder 100/10 (fiber) för 199kr/m i 12 månader. Detta är då med studentrabatter. Så det är koaxial VS fiber. Vet inte hur jag ska välja och beder er om hjälp.

Har en annan fråga när jag ändå postar här, om man använder sig utav fiber. Behöver man endast en router då?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av inzann:

Ska flytta till Kristianstad nu i september och har två val mellan internetleverantörer. Comhem erbjuder 100/10 genom deras 3 hål i väggen (koaxialkabel eller vad det kallas) för 100kr/m i 12 månader därefter 219kr/m. Medans BBB erbjuder 100/10 (fiber) för 199kr/m i 12 månader. Detta är då med studentrabatter. Så det är koaxial VS fiber. Vet inte hur jag ska välja och beder er om hjälp.

Har en annan fråga när jag ändå postar här, om man använder sig utav fiber. Behöver man endast en router då?

Fiber alla dagar i veckan!
Helt annan stabilitet i min åsikt
Med fiber behöver du inte ens en router om du bara ska ha en enhet inkopplad, annars kör du router

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jo vill verkligen köra på fiberalternativet själv men det är nästan 100kr mer i månaden. Det är det enda som gör mitt val lite svårare. Utav det jag läst i comhem tråden så vet man aldrig om det kommer fungera bra eller inte. Vissa har väldigt dåliga hastigheter och ping tider medans andra inte har några problem alls. Så om jag snålar 100kr kanske jag får lida ett år pga det. Någon som har några erfarenheter då det gäller fiber och BBB? Kan fiber också kärva som comhems koaxial?

Permalänk
Medlem

Kör på fiber alla dagar i veckan. Fiber är mycket stabilare och inte alls lika error-prone som en coax. Du slipper också byta kablage varannat år om du kör fiber

Permalänk
Medlem

Jo det är ingen garanti att det fungerar felfritt bara för att det är fiber (även om det generellt verkar vara stabilare än adsl/coax)
Allt hänger på var man bor, alla operatörer har vissa problemområden rent geografiskt. Bästa är att kolla med folk som bor i området hur de upplever tjänsterna

Permalänk
Medlem

Comhem är ju inte direkt kända för varken kundbemötande eller stabilitet? Jag hade kört BBB (fiber) alla dagar i veckan även om de inte är i samma form som förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Gör inte samma misstag och ingå avtal med Comhem, kan vara mitt livs sämsta val.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

De gav mig ett sådant bra och billigt erbjudande att jag var nära att binda mig till comhem men det blir nog fiber från BBB. Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gällande krångel så har båda krånglat lika mycket för mig, där Bredbandsbolaget varit snäppet värre. Krånglande modem för att telefonin ska fungera, TVn har krånglat, Bredbandet har legat under den hastighet vi har betalat för osv osv. Ingen kundtjänst är heller på topp. Bredbandsbolagets sitter hos Transcom, som inte är kända att erbjuder kunderna speciellt bra service.

Transcom får betalt för varje besvarat samtal från Bredbandsbolaget/Telenor, vilket inte gör att man vill hålla speciellt hög servicenivå.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cammen3:

Gällande krångel så har båda krånglat lika mycket för mig, där Bredbandsbolaget varit snäppet värre. Krånglande modem för att telefonin ska fungera, TVn har krånglat, Bredbandet har legat under den hastighet vi har betalat för osv osv. Ingen kundtjänst är heller på topp. Bredbandsbolagets sitter hos Transcom, som inte är kända att erbjuder kunderna speciellt bra service.

Transcom får betalt för varje besvarat samtal från Bredbandsbolaget/Telenor, vilket inte gör att man vill hålla speciellt hög servicenivå.

Har du en källa på det om Bbb kundtjänst?
Har inte bbbs kundtjänst vunnit priser flera år i rad?
De hade väl flest nöjda kunder också i mätningar?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bara för att väga upp statistiken lite så har mitt comhem fungerat precis hur bra som helst de senaste 3 åren! Får t.om. högre hastighet än utlovat (113Mbit med 100 abonnemang) enligt bredbandskollen.

Hade jag varit i din sits hade jag kollat vad personer i din närhet, t.ex. dina grannar, har för erfarenhet. Någon har alltid comhem i ett comhem hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har du en källa på det om Bbb kundtjänst?
Har inte bbbs kundtjänst vunnit priser flera år i rad?
De hade väl flest nöjda kunder också i mätningar?

http://www.jobylon.se/jobb/medarbetare-till-transcombredbands...
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/03/9D/BA/wkr00...

Det angående priser kommer från en som jobbat där. Bara för att man har nöjda kunder, betyder det ju inte att man har en bra och kunnig kundtjänst. Sen beror det alltid på vad man frågar och vad som krånglar, deras lösning på det mesta är att skicka ut ett nytt modem/router - vilket kan lösa många saker - men när det inte gör det, blir det svårare för dem.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cammen3:

http://www.jobylon.se/jobb/medarbetare-till-transcombredbands...
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/03/9D/BA/wkr00...

Det angående priser kommer från en som jobbat där. Bara för att man har nöjda kunder, betyder det ju inte att man har en bra och kunnig kundtjänst. Sen beror det alltid på vad man frågar och vad som krånglar, deras lösning på det mesta är att skicka ut ett nytt modem/router - vilket kan lösa många saker - men när det inte gör det, blir det svårare för dem.

Fan vilket snett system
Borde ju belönas på kundnöjdheten istället

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är man en person som behöver ringa in till kundtjänst när man sitter på fiber så bör man ju fundera över vad man egentligen kan om teknik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inzann:

Ska flytta till Kristianstad nu i september och har två val mellan internetleverantörer. Comhem erbjuder 100/10 genom deras 3 hål i väggen (koaxialkabel eller vad det kallas) för 100kr/m i 12 månader därefter 219kr/m. Medans BBB erbjuder 100/10 (fiber) för 199kr/m i 12 månader. Detta är då med studentrabatter. Så det är koaxial VS fiber. Vet inte hur jag ska välja och beder er om hjälp.

Har en annan fråga när jag ändå postar här, om man använder sig utav fiber. Behöver man endast en router då?

Det är enkelt, jämför dom bara på Robtex. ComHem är sveriges mest överbokade ISP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Har du en källa på det om Bbb kundtjänst?
Har inte bbbs kundtjänst vunnit priser flera år i rad?
De hade väl flest nöjda kunder också i mätningar?

Både ComHem och Bredbandsbolaget har urusel personal, den enda gången jag stött på kundtjänst som faktiskt fått en utbildning är hos Telia.

Börjar man prata teknisk svenska med ComHem blir det tyst i andra änden, samma sak med BBB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Transcom suger ju. Det är ju eländet man får med Tele2 med.

Om det nu är så att Bredbandsbolaget nu använder Transcom så är det ju förstårligt om de också är sämre men förr i tiden kunde man ju ringa dem dygnet runt (tror jag) och då var det kanske Bredbandsbolagets egen support och det tyckte jag var bra. Kände man någon där kunde man ju tigga 100/100 med. Billigare var det också.

Båda finns/fanns väl i Karlskoga.

Vad gäller Comhem vet jag en Stockholmare som hela tiden har whineat om det på forum och facebook så det verkar ju inte fungera något vidare där. Bredbandsbolaget har alltid fungerat bra för mig (haft det i över tio års tid) men på sistone har uppkopplingen brutits ibland men kan bero på min sopiga dator eller avskalade TP-kabel (som passerar några rum och dörrar på vägen.)

Min syster med pojkvän hade Bredbandsbolagets TV och ja det sög för dem med. Tror det kunde bli så att telefonen slutade fungera med på något vis. Jag antar att de hade via ADSL dock, jag har via ethernetuttag i väggen. Även jag har haft ATA-box förr men det fungerade väl som det skulle, ibland fick man dra ur sladden och sätta i den igen men ändå.

Svårt att sia om priset, man kan inte säga upp Comhem efter 12 månader? Måste ha 24?

Skall du bo kvar i 6 års tid så blir det väl samma pris totalt.

Edit: Du kan inte få Bahnhof (eller Universal Telecom kanske?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliquise:

Transcom suger ju. Det är ju eländet man får med Tele2 med.

Om det nu är så att Bredbandsbolaget nu använder Transcom så är det ju förstårligt om de också är sämre men förr i tiden kunde man ju ringa dem dygnet runt (tror jag) och då var det kanske Bredbandsbolagets egen support och det tyckte jag var bra. Kände man någon där kunde man ju tigga 100/100 med. Billigare var det också.

Båda finns/fanns väl i Karlskoga.

Vad gäller Comhem vet jag en Stockholmare som hela tiden har whineat om det på forum och facebook så det verkar ju inte fungera något vidare där. Bredbandsbolaget har alltid fungerat bra för mig (haft det i över tio års tid) men på sistone har uppkopplingen brutits ibland men kan bero på min sopiga dator eller avskalade TP-kabel (som passerar några rum och dörrar på vägen.)

Min syster med pojkvän hade Bredbandsbolagets TV och ja det sög för dem med. Tror det kunde bli så att telefonen slutade fungera med på något vis. Jag antar att de hade via ADSL dock, jag har via ethernetuttag i väggen. Även jag har haft ATA-box förr men det fungerade väl som det skulle, ibland fick man dra ur sladden och sätta i den igen men ändå.

Svårt att sia om priset, man kan inte säga upp Comhem efter 12 månader? Måste ha 24?

Skall du bo kvar i 6 års tid så blir det väl samma pris totalt.

Edit: Du kan inte få Bahnhof (eller Universal Telecom kanske?)

Bahnhof borde vara absolut sista utvägen för folk, vad som helst är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 100mbit comhem och är sjukt nöjd!
http://www.speedtest.net/my-result/2948929500

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in att jag har BBB för att deras support är den bästa jag upplevt av de olika leverantörer jag haft. Visst, inte alltid supersvar men kötider är delade med 10 jämfört med Telia och de ersätter en för problemtid. Vi har ADSL i huset nu (beställt fiber, tar något år innan det installeras) och det krånglade massor och för det så skickade de ut tekniker som fixade flera gånger samt drog av två månader för trubblet. Vi fick dessutom ha en 4G-router under tiden.

Så jag skulle säga att de har helt ok kundbemötande, det enda smolket jag upplevt är att de har personal som ringer upp en om erbjudanden och den personalen suger totalt. Fick tvivelaktig information som när jag sedan kontaktade riktiga supporten fick bekräftat var falska uppgifter. Men som sagt, i övrigt bra tjänst.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W