Kan ett företag neka mig att köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Kan ett företag neka mig att köpa?

Jag har ett problem med ett internetföretag som bland annat säljer muminmuggar. Jag har köpt av detta företag ett tag. På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Men nu har de tröttnat på mig och sagt att jag får köpa i en fysisk butik där kan välja och vraka? Problemet är bara att de fysiska butikerna är typ 30 % dyrare eller nått.

Så min fråga är. Har företag rätt att göra så här mot mig, eller finns det någon lag eller så som säger att jag ska kunna få köpa produkter. Felet har ju faktiskt egentligen legat hos deras leverantör som skickar dem defekta muggar. Så jag själv tycker att företaget borde skälla på deras leverantör istället för att neka mig som storkund att köpa hos dem. De förlorar ju en storkund nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Ett företag får bestäma vem de vill sälja till, vill de inte sälja till TS behöver de inte göra det med all rätt på sin sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Ganska säker företag får välja vilka de vill sälja till.
Dock inte av anledningar som är diskriminerande eller rent ut sagt olagliga.

Men om de anser att du som kund innebär mer besvär än vinst får de nog det.

Fast är inte helt hundra på det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Skrivet av villaforever:

Jag har ett problem med ett internetföretag som bland annat säljer muminmuggar. Jag har köpt av detta företag ett tag. På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Men nu har de tröttnat på mig och sagt att jag får köpa i en fysisk butik där kan välja och vraka? Problemet är bara att de fysiska butikerna är typ 30 % dyrare eller nått.

Så min fråga är. Har företag rätt att göra så här mot mig, eller finns det någon lag eller så som säger att jag ska kunna få köpa produkter. Felet har ju faktiskt egentligen legat hos deras leverantör som skickar dem defekta muggar. Så jag själv tycker att företaget borde skälla på deras leverantör istället för att neka mig som storkund att köpa hos dem. De förlorar ju en storkund nu.

En affär kan neka köp av vilken anledning som helst så länge anledningen inte är könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder.

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

ja de får neka en kund att köpa sålänge du inte betalt varan så är varan deras att göra som de känner med.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av ODDNAME:

Ganska säker företag får välja vilka de vill sälja till.
Dock inte av anledningar som är diskriminerande eller rent ut sagt olagliga.

Men om de anser att du som kund innebär mer besvär än vinst får de nog det.

Fast är inte helt hundra på det

Stämmer

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Ja fast köper jag 12 muggar så kanske 1 är det fel på. Så de förlorar knappast på det. Även om de skulle göra det så är det ju inte mitt fel utan deras leverantör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Det tar ju tid för dem att hantera, paketera, prata med dig, maila till dig, lägga in nya ordrar, reklamera gamla varan etc etc.

Om du köper 12 muggar som kostar 100 spänn styck har de antagligen max 600 spänn i marginal (50%). Den marginalen ska ju täcka inköp, hantering, fakturering, lager etc etc. Så om de måste jobba mer än 5 minuter med dig kommer det nog bli en förlustaffär. Det är ju givetvis OK vid ett enstaka tillfälle för goodwill, men om det händer många gånger kommer det ju kosta mycket mer än de tjänar på det.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Ernesto:

Det tar ju tid för dem att hantera, paketera, prata med dig, maila till dig, lägga in nya ordrar, reklamera gamla varan etc etc.

Om du köper 12 muggar som kostar 100 spänn styck har de antagligen max 600 spänn i marginal (50%). Den marginalen ska ju täcka inköp, hantering, fakturering, lager etc etc. Så om de måste jobba mer än 5 minuter med dig kommer det nog bli en förlustaffär. Det är ju givetvis OK vid ett enstaka tillfälle för goodwill, men om det händer många gånger kommer det ju kosta mycket mer än de tjänar på det.

Dålig stil är det hur som helst att jag som kund ska drabbas när felet inte ens ligger hos företaget utan hos deras leverantör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljustorp
Registrerad
Okt 2011

Tjena!

Fråga företaget om du får köpa muggarna till samma pris i butik som de har på deras webbhandel. Kan vara värt ett försök antar jag, om du nu bor inom rimligt avstånd dvs.

Vet själv hur det är att beställa porslin, min fru gillar fint porslin, men vi åker numera till butik där man kan titta ordentligt innan man köper.

Mvh
Ola

Skrivet av villaforever:

Dålig stil är det hur som helst att jag som kund ska drabbas när felet inte ens ligger hos företaget utan hos deras leverantör.

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av thomasson:

Tjena!

Fråga företaget om du får köpa muggarna till samma pris i butik som de har på deras webbhandel. Kan vara värt ett försök antar jag, om du nu bor inom rimligt avstånd dvs.

Vet själv hur det är att beställa porslin, min fru gillar fint porslin, men vi åker numera till butik där man kan titta ordentligt innan man köper.

Mvh
Ola

de har endast lagerbutik, och de säger att de inte har personal till att låta mig plocka och välja själv. Tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av villaforever:

Ja fast köper jag 12 muggar så kanske 1 är det fel på. Så de förlorar knappast på det. Även om de skulle göra det så är det ju inte mitt fel utan deras leverantör.

Rimmar illa med vad du skrev i första posten

Skrivet av villaforever:

På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Räkna på hur många frakter de tvingats betala för att du ska bli nöjd, och hur många gratismuggar du sitter på nu.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Avtalsfrihet - Rätt att sluta avtal med vem man vill om vad man vill. Undantag finns så som diskriminering, avtal mot lag, oskäliga avtal och kontraheringsplikt (avtalsplikt).

Så ja, de måste knappast sälja till dig om de inte vill.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Ingen skillnad om det är ett företag eller privatperson. Säljaren väljer alltid vem/vilka den vill sluta avtal med (köp är en form av avtal).
Händer rätt ofta när bostäder säljs att det inte alltid är högsta bud som får köpa bostaden.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Okej, då tackar jag för alla svar. Förbannat bra forum för övrigt, snabbt med svar och många svar det tackar jag för.
Jag får ta min flickvän till hjälp o fortsättningen med att köpa muggar. Blir det några fler defekta muggar får jag ta det problemet då.

Ha en bra vecka.

Jonas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Jag blev portad/bannad från en godisbutik när jag var liten
Ville bara byta mitt godis eftersom jag inte tyckte om det men då blev jag utvisat och aldrig mera välkommen