Dell Inspiron 1525 hittar inte ny SSD

Permalänk
Snusfri

Dell Inspiron 1525 hittar inte ny SSD

Bytte tidigare ut den mekaniska HDD'n i mor å fars laptop till en Corsair F60 60GB SSD som efter några månader tackade för sig.
Skickade in den som RMA och fick idag ut en ny Samsung 840 EVO 120GB SSD som jag tänkte slänga in laptopen, men här stöter jag på patrull.

Den gamla mekaniska disken hittas och fungerar, men den nya hittas inte, varken i BIOS eller av Windows 8 installationen.

Har även uppdaterat till senaste BIOS (A17) men det hjälpte inte.
Inte heller spelar det någon roll om man sätter ATA eller AHCI i BIOS (Det enda som kan ändras gällandes HDDS).
Finns även något som heter Cache Module men det gör ingen skillnad.

Har testat SSD'n i både min stationära och i min laptop och den fungerar fin fint, har även formaterat den som NTFS, men inget har hjälpt hitills.

Iomed att den gamla mekaniska disken hittas och fungerar så är det inget fel på kontrollern i Dell'en och eftersom SSD'n fungerar i mina datorer så är det inget fel på den heller.

Någon aning om vad man kan göra?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Hej THB

Har du sat SSD'en i den samme port som den oprindelige harddisk sad?

Det kan eventuelt også være, at den første harddisk ikke var defekt, men at det faktisk er porten på motherboardet der fejler.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag tru nästan att du har samma Problem som jag.En ny Disk har MBR och den gammal har GPT-finns att läsa om.
Med vänlig hälsning....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ