Samsungs leveranser av 10,1-tums surfplattor på nedgång

Permalänk
Melding Plague

Samsungs leveranser av 10,1-tums surfplattor på nedgång

Mindre surfplattor tar allt större marknadsandelar. Modeller i sjutumsklassen står nu för 70 procent av Samsungs totala försäljning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En anledning är ju också att 7" och 10" har hamnat under respektive över den psykologiska gränsen 2000 kr. När man ska köpa en sån här lite onödig "extrapryl" så blir det en stor upplevd skillnad på t.ex. 1590 kr eller 2190 kr.

Efterhand som folk får större skärmar på sina mobiler så kommer de vilja ha större storleksskillnad upp till surfplattan.

Permalänk

10.1 är för stort, 7 är för litet. Jag har kommit till att gilla 8.9/9.1 dock finns det inte värst många modeller med just den storleken :/

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

10,1 är lagom för mig, inte så man ändå har en 7" platta i bakfickan utan förvarar den oftast i en väska etc.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

10-tummarna är väl ofta ganska mycket dyrare än 7-tummarna och dessutom är de stora plattorna rätt åbäkiga att ha med sig så det känns inte alls konstigt att de små säljer mera. Kanske dags att sänka priserna på 10-tummarna?

Permalänk
Medlem

Personligen trivs jag bäst med 7 tum, skönare att läsa eböcker på, vilket är det jag gör mest. Föredrar även mobiler med mindre skärm, ner mot 4" är lagom enligt mig

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vilja ha en platta med 8" men det verkar aldrig hända.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Plattorna har ju rätt stora kanter som gör att hela skärmytan inte används.
Så de gör dem onödigt stora.

Jag har en Nexus 7 som jag är nöjd med.
Men skulle aldrig köpa en icke-Nexus platta för då kan man ju inte lita på att man får några uppdateringar, dessutom så lägger tillverkarna då in en massa skräp.

Permalänk
Medlem

Nexus 7 2 nd gen(2013) är det bästa plattan jag ägt! 9 - 10 tum var aldeles för bökigt att släpa på.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

10" känns lagom för en platta. 7" känns mer som en stor mobil nästan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

7" är perfekt för bokläsning, men det är det enda.

Jag gissar att största anledningen är att folk är fattiga eller snåla.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag har en äldre 10" som fortfarande funkar bra att kolla nyheter, läsa serier och tv tablåer i vardagsrummet. Jag köpte nyligen en 7" som jag har med i väskan. Orsaken att jag inte köpte en 10" var alltså att jag redan hade en.
Nästa jag köper är alltså en större platta som jag har i vardagsrummet. En tia eller varför inte en 13"? Väntar dock på att de ska gå ner i vikt och pris, samt att den jag redan har fortfarande funkar för det jag använder den till.
Jag tror att jag inte är ensam om det här.
Det har ju sålts en hel del 10" redan, som kanske inte har den hetaste hårdvaran längre men fortfarande funkar att surfa och läsa på samt enklare spel. Det känns helt enkelt inte motivierat att lägga ut pengar på något nytt bara för lite rappare hårdvara som inte ger så mycket mer ändå.

Att köpa en 7" däremot öppnar upp helt nya användningsområden då den är lbättre lämpad att ta med. Jag tror dock att försäljningen av sjuor också kommer stanna av när den nischen är mättad. Om några år finns det antagligen plattor i alla storlekar från 7" till 32"
Tillverkarna har helt fel förväntningar och tror att allt ska sälja som den första ipaden. Folk har ju redan paddor nu. Jag tror en paddas livscykel inte ska jämföras med en smartphone utan mer som en bildskärm för de flesta. Och jag vet att en del ska ha det senaste och en stor andel av dem finns på swec, men jag tror att ni är en minoritet av köparna...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en platta i a4 format.

Men jag vill inte ha bloatware, sa jag tittar pa Nexus, och jag vill inte ha en mer än 1 ar gammal hardvara. Sa jag tittar pa Nexus 7. Det finns ingen modern premium 10'' och jag star pa marknaden och maste köpa en inom en manad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

10,1 är lagom för mig, inte så man ändå har en 7" platta i bakfickan utan förvarar den oftast i en väska etc.

Jag har min 7" i innerfickan.

7" Is The Shit.

Och den dagen du köper en, så kommer du med att komma på det magiska 7"

Skrivet av isak88:

Personligen trivs jag bäst med 7 tum, skönare att läsa eböcker på, vilket är det jag gör mest. Föredrar även mobiler med mindre skärm, ner mot 4" är lagom enligt mig

Så sant! 7" är som en pocketbok. Men även att surfa på tycker jag att 7" så mycket trevligare än mobilen. Jag har med mig mobilen och Nexus 7 alltid. Mobolen snackar jar i och skriver sms, resten av nöjet tar 7" plattan om.

Skrivet av Ozzed:

10" känns lagom för en platta. 7" känns mer som en stor mobil nästan.

Jag tänkte som dig innan. Men faktum är att 7" är en optimal lösning. Kan ju vara trevligt med en 10" platta hemma

Skrivet av backfeed:

7" är perfekt för bokläsning, men det är det enda.

Jag gissar att största anledningen är att folk är fattiga eller snåla.

Är varken fattig eller snål. Och att 7" enbart skulle vara perfekt för bokläsning är så fel!

När jag och mina vänner skall åka på semester, så är det samma vissa varje gång (alla vänner har en platta, men dom är ju "för stora att ta med sig" ) Och sen kommer det, bråket om vem som skall ha 7" plattan, min platta

Senare, så av 4st, så har 2st köpt en egen Nexus.

Nä, Allt över 7" det bara skall stanna hemma.

Och att bara jämföra en mobil på 4" eller 5" med underbarnet Nexus 7 är bara löjligt, för det var exakt det mina vänner satt med, och ändå var dom inte nöjda fören dom fick 7" i näven

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

7" är perfekt för bokläsning, men det är det enda.

Jag gissar att största anledningen är att folk är fattiga eller snåla.

10" känns dock helt fel, lite för stort att släpa med sig överallt medan det är aningen för litet för en enhet man mest använder hemma. Nä för min del är det 7" och 11,6" som gäller. Köper hellre 2 enheter som uppfyller de krav jag ställer än kompromissar med en enhet som inte riktigt når fram, vem är det som är "fattig och snål" nu ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är varken fattig eller snål. Och att 7" enbart skulle vara perfekt för bokläsning är så fel!

När jag och mina vänner skall åka på semester, så är det samma vissa varje gång (alla vänner har en platta, men dom är ju "för stora att ta med sig" ) Och sen kommer det, bråket om vem som skall ha 7" plattan, min platta

Senare, så av 4st, så har 2st köpt en egen Nexus.

Nä, Allt över 7" det bara skall stanna hemma.

Och att bara jämföra en mobil på 4" eller 5" med underbarnet Nexus 7 är bara löjligt, för det var exakt det mina vänner satt med, och ändå var dom inte nöjda fören dom fick 7" i näven

10" skulle vara för stort att ta med sig någonstans? Ha. Hahah. Hahahahahahaha. Det var det roligaste den här veckan.

En alternativ förklaring till fenomenet är alltså att folk måste ha krympt och förtvinat den senaste tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Personligen skulle jag vilja ha en platta med 8" men det verkar aldrig hända.

Here you go, med Snapdragon 800 och allt.

http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/lg-yaps-about-lg-g-pad-8-3-tablet-in-youtube-teaser-1175780

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så sant! 7" är som en pocketbok. Men även att surfa på tycker jag att 7" så mycket trevligare än mobilen. Jag har med mig mobilen och Nexus 7 alltid. Mobolen snackar jar i och skriver sms, resten av nöjet tar 7" plattan om.

Lite nyfiken... om du alltid har med dig mobil och 7"-platta, varför inte skaffa en 7"-mobil?

Då har du ju en enda enhet att hålla reda på - istället för alltid behöva både ladda och släpa på två (verkar högst onödigt enligt mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

10" skulle vara för stort att ta med sig någonstans? Ha. Hahah. Hahahahahahaha. Det var det roligaste den här veckan.

En alternativ förklaring till fenomenet är alltså att folk måste ha krympt och förtvinat den senaste tiden.

Ha. Hahah. Hahahahahahaha ursäkta mig.

Men om det är det roligaste den här veckan för din del, så bjuder jag på det, samtidigt som jag tycker lite synd om dig!

Och om det är som du tror, det du skrev: 7" är perfekt för bokläsning, men det är det enda. Jag gissar att största anledningen är att folk är fattiga eller snåla.

Så tror jag tvärtom, många "Har rätt verktyg, till rätt sak"

Och för att ha rätt verktyg, till rätt sak, så är man man varken snål eller fattig. Däremot väldigt smart.

Om man ska vara lite seriös (vilket jag inte uppfattar dig i ditt inlägg alls) så är det väldigt stor skillnad på att ta med sig 7" mot 10" därav att mina vänner tog beslutet att lämna sina plattor hemma (som är Transformer/Ipad)

Och vem orkar, ens släppa på en 10" med sig 24/7 Så som du beskriver det, så har du inget emot att släpa ett Piano efter dig ju.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite nyfiken... om du alltid har med dig mobil och 7"-platta, varför inte skaffa en 7"-mobil?

Då har du ju en enda enhet att hålla reda på - istället för alltid behöva både ladda och släpa på två (verkar högst onödigt enligt mig).

Klart du kan vara nyfiken, men då jag enbart använder Iphone som mobil så är det dels, enda valet p g a jobb, och jag vill inte ha en stor 5" mobil.

Och, du får gärna vissa mig en 7"-mobil. Ursäkta språket, men vem f*n vill ha en 7"-mobil? Inte jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Liksom mobilen har redan fick-rollen.
Ser inte varför man ska en en till produkt som gör exakt samma sak med marginellt större skärm.

Ser betydligt mer värde och användning i en 10".

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Liksom mobilen har redan fick-rollen.
Ser inte varför man ska en en till produkt som gör exakt samma sak med marginellt större skärm.

Ser betydligt mer värde och användning i en 10".

Exakt. Mobiler har jag alltid med mig dygnet runt. Surfplatta har jag hemma och alltid med mig på resa. Har inga som helst problem att slänga ner en 10":are i ryggsäcken eller annan väska. Tar väldigt liten plats. På lite längre resor (mer än 1-2 dagar) så tar jag oftast även med mig en ultrabook.

Själv är jag inte så förtjust i extremt stora telefoner, men orsaken är just att jag inte vill släpa på så stora prylar dygnet runt.

Däremot så förtstår jag att det finns de som har behov för det. Där ser jag dock, precis som du, ingen poäng i att ha med 7" platta + 5-6" mobil. Då förstår jag lite mer de som köper dessa jättetelefoner. Blir ju åtminstonde en pryl mindre att släpa på 24/7/365.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Liksom mobilen har redan fick-rollen.
Ser inte varför man ska en en till produkt som gör exakt samma sak med marginellt större skärm.

I mitt fall är mobilen en förbrukningsvara som jag inte vill behöva vara försiktig med och därför lägger jag aldrig mer än 1500-2k på en mobil och köper ny med 2-3 års mellanrum om den nu inte går sönder före det. Den fyller i princip 2 syften, att ringa med och förser min surfplatta med internet om det behövs. Detta medför att jag har valet att släpa med mig min surfplatta när jag tror att jag kommer ha användningen för den istället för att alltid behöva släpa med mig min jättetelefon i skog och vatten.

edit: Men ja som tidigare har tagits upp, sitter man på en telefon över 5-5,5" ser jag ingen mening med att skaffa en 7" platta (5 är dock gränsfall, varje tum gör väldigt stor skillnad för användbarheten), dock ser jag väldigt liten anledning till att skaffa en 10" heller i det fallet och skulle personligen gå för x86 baserat i 11-12" segmentet istället men det beror som sagt på vad man har för användningsområden.

Skrivet av martinot:

Har inga som helst problem att slänga ner en 10":are i ryggsäcken eller annan väska.

Just därför är en 7" bättre för mig då jag i princip aldrig tar med mig en ryggsäck om det kan undvikas, har inga större problem att hitta en jackficka där den går ner och måste jag nu bära den så är den betydligt lättare att handskas med än en 10".

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ha. Hahah. Hahahahahahaha ursäkta mig.

Men om det är det roligaste den här veckan för din del, så bjuder jag på det, samtidigt som jag tycker lite synd om dig!

Och om det är som du tror, det du skrev: 7" är perfekt för bokläsning, men det är det enda. Jag gissar att största anledningen är att folk är fattiga eller snåla.

Så tror jag tvärtom, många "Har rätt verktyg, till rätt sak"

Och för att ha rätt verktyg, till rätt sak, så är man man varken snål eller fattig. Däremot väldigt smart.

Om man ska vara lite seriös (vilket jag inte uppfattar dig i ditt inlägg alls) så är det väldigt stor skillnad på att ta med sig 7" mot 10" därav att mina vänner tog beslutet att lämna sina plattor hemma (som är Transformer/Ipad)

Och vem orkar, ens släppa på en 10" med sig 24/7 Så som du beskriver det, så har du inget emot att släpa ett Piano efter dig ju.

Hehe. Det hela var mer på skoj än allvar, jag har faktiskt själv en Nexus 7 (som ryms i fickan på mina brallor om behovet skulle uppstå).

Jag tror alltjämt att det generellt väldigt låga priset på en 7"-platta är en viktig faktor i dess popularitet, särskilt för de som har snäv ekonomi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Väl inte så konstig att Samsung inte kan sälja deras 10" plattor. Enda intressanta är Nexus 10 och hur många vanliga konsumenter känner till den? Dessutom finns det knappt några som säljer den. Resten av deras 10" (Tab 2, 3 Note 10.1 osv.) har skitskärmar med låg upplösning och inga prestandamonster heller. Hela Galaxy tab 10.1 serien (1, 2 och 3) är ett skämt, slöa, låg kvalité och ofantlig illa skött när det gäller uppdateringar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag tycker 7" är för otympliga, släpar hellre runt med min Galaxy note. Om man promt vill ha en större skärm på resa eller nått så skulle en 10" surf platta vara mycket vettigare än en bärbar dator. Men priset är en faktor ja, 10" även av äldre genaration är svindyra oftast, det är väldigt konstigt om dom vill sälja dem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har på tok för många plattor. Har en Galaxy Note 10.1 och en Asus TF300T 10" och en Nexus 7:a och en gammal Motorola Xoom platta mfl.. Vilken platta använder jag? Nexus 7! Den har i mitt tycke den perfekta storleken. Det handlar inte om pengar för mig. Jag gillar helt enkelt storleken. Jag tycker 10" blir för stort. Det enda jag inte gillar med min N7:a är att den inte har front stereo högtalare som min Note 10.1 platta har. I övrigt är jag väldigt nöjd.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Många här på forumet bär nog inte handväska dagligen. Sett till min frus väskor så går en sjua ner i de flesta. En tia kräver modell större på handväskor. Jag tror många sjutumsköpare även bär handväska.