Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Rasplex

Hej, jag vet att det finns flera trådar ang. Raspberry som mediaspelare/htpc men jag hittar inget som hjälper mig.

Jag går i tankarna att införskaffa en Rasberry som htpc och installera Rasplex på den. Frågan jag ställer är hur mycket en Rasberry egentligen klarar?
Just nu kör jag med min stationära dator som media server och min bärbara som alltid är inkopplad i TVn. Det jag funderar över är och en Rasberry klarar av att streama allt som den säger sig göra, jag har för det mesta bara DVDrip filmer och en del blueray.

Hoppas verkligen nån kan reda ut frågetecknen jag känner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Mar 2004

Jag kör openelec, så länge du dekoda ljudet i raspberryn går de bra. Ska vara riktigt tunga filmer som ej går streama då nätverkskortet inte mäkta med (processorn får jobba mycket för att hämta hem data paketen och orka inte hålla hög datatakt samtidigt som den spelar upp). Då pratar jag om maffiga filmer som ligger på en 30GB (2 timmar).

Angående format verka den svälja det mesta, du kan spela från iso och även direkt i en zipad fil. Aldrig haft problem med tearing heller (Som jag har problem med om jag spelar från PC)

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Har en raspberry med raspbmc. Allt utom filmer med DTS-ljud gick bra när jag inte hade den kopplad till förstärkare. Nu när den är kopplad till förstärkare som tar hand om avkodningen av ljudet flyter allt som jag slänger på den utan problem.

Jag tror dock att de ska ha förbättrad DTS-avkodningen men kan tyvärr inte säga något om det.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H