Vilket grafikkort för BF3?

Permalänk

Där ser man! tack så mycket för den mätningen !

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Grafikkortet räcker gott och väl till high i bf3 i 1080p, det är ett jättebra köp just nu om du vill komma billigt undan. Din mängd ramminne och processor är dock också väldigt viktigt, så ta reda på vad du har.

Jo de priset för ett nytt va ju helt ok! Men hur skall jag veta om mitt ram minne o processorn passar bra ihop med grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Grafikkortet räcker gott och väl till high i bf3 i 1080p, det är ett jättebra köp just nu om du vill komma billigt undan. Din mängd ramminne och processor är dock också väldigt viktigt, så ta reda på vad du har.

det står att jag har
Processor : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40Ghz 2.40Ghz

RAM : 4GB (3,21 GB går att använda)

Så de klarar jag mig kanske med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

6970 är ett snart 2 år gammalt kort som presterar ungefär likvärdigt mot 7950, dock har 6970 2GB minne, 7950 3GB. 6970 säljs dessutom inte i butik längre, så hade kört på 7950 ändå, om det är den prisklassen man ligger i iaf.

inte för att vara den som är den, men 6970 är snart tre år gammalt, inte två

ont:

7970 finns på komplett.se nu till ett nra pris http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

såg även att inet hade XFX modellen av 7950 för 1999:-

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

det står att jag har
Processor : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40Ghz 2.40Ghz

RAM : 4GB (3,21 GB går att använda)

Så de klarar jag mig kanske med?

Är det den två eller fyrkärniga processorn?
Om det är den tvåkärniga processorn tror jag den är i svagaste laget för att spela Battlefield 3 på high med hög fps. Från vad jag kan hitta, http://facepunch.com/showthread.php?t=1150545, så har folk bekymmer med den fyrkärniga. Jag har tyvärr rätt dålig koll på tidigare versioner av Intels processorer, kanske någon annan på forumet vet mer i frågan. Möjligtvis blir det ont om ram också då du bara har nytta av ca 3,2 gig.

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Är det den två eller fyrkärniga processorn?
Om det är den tvåkärniga processorn tror jag den är i svagaste laget för att spela Battlefield 3 på high med hög fps. Från vad jag kan hitta, http://facepunch.com/showthread.php?t=1150545, så har folk bekymmer med den fyrkärniga. Jag har tyvärr rätt dålig koll på tidigare versioner av Intels processorer, kanske någon annan på forumet vet mer i frågan. Möjligtvis blir det ont om ram också då du bara har nytta av ca 3,2 gig.

Känns nästan lite mindre lockande att slänga mer pengar på denna burk för tillfället om jag ändå kommer få byta mer än grafikkort och nätagg.

Permalänk

Själv sitter jag med ett Leadtek Winfast GTX 460 OC, och med FullHD upplösning och grafik inställningarna på High preset så får jag mellan 45-60 beroende på situation. Någon gång kan det vara 40-41 men har aldrig sett att FPSen droppat under 40

Kör jag Ultra Preset så ligger min FPS mellan 25-35.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag ser inte någon överdrivet stor skillnad på grafikinställningarna. Jag tycker att AA och hög fps är viktigt

Förlåt för dum fråga. Men eftersom du nämner aa och jag aldrig riktigt förstått mig på det, vad är det? Ska man ha högt/lågt inställd?

Permalänk
Entusiast

Bara så du vet TS så är din CPU alldeles för svag för BF3 oavsett vilket grafikkort du köper. I alla fall om du vill ha 60FPS.
Du kommer att få många otrevliga drops med den CPU'n och näst intill aldrig nå 60FPS.

Som exempel så är din CPU ganska lik AMD Phenom II X2 550 i prestanda och det här är den CPU'n prestanda i Battlefield 3 multiplayer:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Förlåt för dum fråga. Men eftersom du nämner aa och jag aldrig riktigt förstått mig på det, vad är det? Ska man ha högt/lågt inställd?

Kantutjämning så att pixlar inte syns. http://www.club-3d.com/tl_files/club3d/uploads/en/content/Gra...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

det står att jag har
Processor : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40Ghz 2.40Ghz

RAM : 4GB (3,21 GB går att använda)

Så de klarar jag mig kanske med?

Mitt bf3 blev stabilare med 8gig ram. Min dator är gammal men klarar bf3 ok på medel settings.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Bara så du vet TS så är din CPU alldeles för svag för BF3 oavsett vilket grafikkort du köper. I alla fall om du vill ha 60FPS.
Du kommer att få många otrevliga drops med den CPU'n och näst intill aldrig nå 60FPS.

Som exempel så är din CPU ganska lik AMD Phenom II X2 550 i prestanda och det här är den CPU'n prestanda i Battlefield 3 multiplayer: http://gamegpu.ru/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield%...

oohh den kändes inte bra. Att behöva uppgradera CPU'n också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

oohh den kändes inte bra. Att behöva uppgradera CPU'n också :/

Är det quad eller dual core du har då? Om det är en quad core så skulle ett gtx 660 fungera rätt bra ihop med din processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

fins 6st 7950 i marknaden här på swec nu för så lågt som 1900kr...
kan kanske vara värt en liten blick

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

inte för att vara den som är den, men 6970 är snart tre år gammalt, inte två

ont:

7970 finns på komplett.se nu till ett nra pris http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

såg även att inet hade XFX modellen av 7950 för 1999:-

Haha, 3 år till och med? Ja tiden går fort när man har roligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Känns nästan lite mindre lockande att slänga mer pengar på denna burk för tillfället om jag ändå kommer få byta mer än grafikkort och nätagg.

Tråkigt att det inte blev något köp när vi hittade ett bra kort till ett riktigt bra pris, men det hade ju varit ännu tråkigare om du köpt något och ändå inte fått en bra upplevelse på grund av övriga komponenter i din dator. Om du bestämmer dig för att spara ihop och köpa en helt ny dator så är det bara att skicka ett pm om vill ha hjälp med att välja komponenter.

Permalänk
Medlem

Geforce GT610 klarar bf3.

Ett gtx 660 verkar som ett passande köp för dig. Och det är inom budget till skillnad från de flestas förslag.

EDIT: missade att du hade polish cpu. jobbigt att hålla koll på allt gammalt budgetskit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Tråkigt att det inte blev något köp när vi hittade ett bra kort till ett riktigt bra pris, men det hade ju varit ännu tråkigare om du köpt något och ändå inte fått en bra upplevelse på grund av övriga komponenter i din dator. Om du bestämmer dig för att spara ihop och köpa en helt ny dator så är det bara att skicka ett pm om vill ha hjälp med att välja komponenter.

Ja tror jag faktiskt kör på det grafikkortet och testar. Han som hade datorn innan hade tydligen kört bf3 med ett 6970 kort och de hade funkat ok.
Men ett nytt data bygge lär inte hända inom några år men ja får tacka för erbjudandet!

Permalänk
Skrivet av deadich:

Geforce GT610 klarar bf3.

Ett gtx 660 verkar som ett passande köp för dig. Och det är inom budget till skillnad från de flestas förslag.

EDIT: missade att du hade polish cpu. jobbigt att hålla koll på allt gammalt budgetskit.

Okej ! haha skall testa ändå och se. Som ja skrev nyss till en annan va att killen innan mig hade använd 6970 kort och lyckats spelat bf3 utan problem. Så alltid värt att testa!

Permalänk

kanske lite utanför tråden men jag har beställt ett kort nu.
https://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048...
vilket nätaggregat skulle denna passa till? Behöver nog ett modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

kanske lite utanför tråden men jag har beställt ett kort nu.
https://www.inet.se/produkt/5409851/asus-geforce-gtx-660-2048...
vilket nätaggregat skulle denna passa till? Behöver nog ett modulärt.

Kul för dig, alltid roligt med nya prylar :). Synd att du inte slog till på det tidigare och sparade några hundralappar, nu fick du ju dock med Batman, så det är en bra deal ändå. Ett nätägg som fungerar bra med grafikkortet är t.ex. https://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze....

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Kul för dig, alltid roligt med nya prylar :). Synd att du inte slog till på det tidigare och sparade några hundralappar, nu fick du ju dock med Batman, så det är en bra deal ändå. Ett nätägg som fungerar bra med grafikkortet är t.ex. https://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze....

Haha såg de också när jag lade till varan i varukorgen! Okej för över 500w förstår jag att de behöver vara. Tänkte mest på kopplingarna och sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Haha såg de också när jag lade till varan i varukorgen! Okej för över 500w förstår jag att de behöver vara. Tänkte mest på kopplingarna och sånt!

Du klarar dig gott och väl på ett 500w då specifikationerna på kortet är väl tilltagna för att tillverkaren inte ska få några bekymmer. Men eftersom prisskillnaden bara är 100 kr kan du lika gärna köpa 600w för att inte belasta det onödigt mycket, det är även mer framtidssäkert för eventuella uppgraderingar av din dator.

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Du klarar dig gott och väl på ett 500w då specifikationerna på kortet är väl tilltagna för att tillverkaren inte ska få några bekymmer. Men eftersom prisskillnaden bara är 100 kr kan du lika gärna köpa 600w för att inte belasta det onödigt mycket, det är även mer framtidssäkert för eventuella uppgraderingar av din dator.

Sant där! Skall kolla upp detta mer! Fick hem grafikkortet idag. ink. batman spelet och en godisrem! Inet vet i alla fall hur man lockar till sig kunder!