Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk

Det här Copyswede.. är det ett privat företag? I så fall är det sjukt att ett privat företag ska tjäna pengar på ett sånt här sätt..

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Jag tror så länge total transparens ges på alla utgifter så skulle inte folk störa sig på att en andel togs ut för för att driva projektet. Dvs en tabell som visar varje månads utgifterna sidan genererar ner till den exakta kronan.

Jo, det har du rätt i. Hade jag tid över så skulle jag ge mig på det, som sagt. När jag blir pensionär kanske. Får hoppas att någon annan tar tag i det innan dess.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Det här Copyswede.. är det ett privat företag? I så fall är det sjukt att ett privat företag ska tjäna pengar på ett sånt här sätt..

Ja och ja.

De tar ut oskäligt höga löner dessutom. Högst besynnerligt.

Copyswede har inget verkligt existensberättigande, så jag hoppas att en omtolkning (eller slopande) av lagen sätter stockar i deras hjul.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vore ju ganska komiskt om Samsung och Apple gick ihop om detta

Min fiendes fiendes fiende är min vän... eller hur blir det i de här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det kan de inte, däremot kontrollerar de alla som säljer diskarna till oss. Så fungerar det för dem (som t.ex. Webhallen) som inte skrivit på avtal med Copy Swede.
Har återförsäljaren skrivit på avtalet så är det upp till återförsäljaren att rapportera till Copy Swede. Genom att skriva på avtalet ger man Copy Swede rättighet att se över redovisning, göra besök på lager/ekonomiavdelningar osv.

Men i huvudsak: om copy swede inte hade något sätt att kontrollera vad som säljs så vore ju allt helt tandlöst. Då hade alla bara kunnat påstå att de inte säljer något alls.
Dvs det säger sig självt att det fins mekanismer för dem att hålla koll. (No offense.)

Det låter ju som rena DDR metoderna! Någon måste ju sätta stopp för den där organisationen!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av running_wild:

Något jag har missat?

"80%* av dessa pengar går till en privat organisation som bedriver olaglig verksamhet."

Förklara.

Om du köper en hårddisk som Copyswede belagt med en avgift på 80 kr betalar du totalt 100 kr, varav 20 % är moms och 80 % går till Copyswede.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om du köper en hårddisk som Copyswede belagt med en avgift på 80 kr betalar du totalt 100 kr, varav 20 % är moms och 80 % går till Copyswede.

Jo det förstår jag med. Men olaglig verksamhet?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jo det förstår jag med. Men olaglig verksamhet?

Antar man syftar till att detta inte blivit prövad i domstol, de har alltså bara sagt "nu ska vi ta ut en avgift", utan prövning eller något i grunden mot lagen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Gjorde en liten lathund om maffians verksamhet att länka till folk eller sprida på Facebook.

http://i.imgur.com/jryM2IU.png

Delbar @ Facebook

1536x2048 @ Imgur

3072x4096 @ Imgur

Med tanke på hur lagen är utformad så är det ytterst lagligt...bara för att många här tycker att det är fel/omoraliskt mm så innebär det inte automatiskt att det är olagligt.

Skrivet av Vispen123:

Det här Copyswede.. är det ett privat företag? I så fall är det sjukt att ett privat företag ska tjäna pengar på ett sånt här sätt..

Skrivet av backfeed:

Ja och ja.

De tar ut oskäligt höga löner dessutom. Högst besynnerligt.

Copyswede har inget verkligt existensberättigande, så jag hoppas att en omtolkning (eller slopande) av lagen sätter stockar i deras hjul.

Copyswede är en ekonomisk förening som ägs och drivs av de fackförbund och paraplyorganisationer som samordnar musiker/tonsättare/skådespelare mm.

Och vad menar du med oskäligt höga löner? Vet du vad de som jobbar där har för utbildning? Vad de jobbar med? Vad motsvarande poster tjänar på andra företag? Vet du inte det så kan man inte säga att det är oskäliga löner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av running_wild:

Jo det förstår jag med. Men olaglig verksamhet?

Precis. Jag citerar svensk lag (2 kap. 26 k § upphovsrättslagen (1960:729)):

Citat:

När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk
,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

Det torde stå utom allt tvivel att datorer, surfplattor, mobiltelefoner, hårddiskar, SSD:er m fl inte faller under den kategori produkttyper som lagen specificerar.

Skrivet av Frispel:

Med tanke på hur lagen är utformad så är det ytterst lagligt...

Nej. Läs ovan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Copyswede är en ekonomisk förening som ägs och drivs av de fackförbund och paraplyorganisationer som samordnar musiker/tonsättare/skådespelare mm.

Och vad menar du med oskäligt höga löner? Vet du vad de som jobbar där har för utbildning? Vad de jobbar med? Vad motsvarande poster tjänar på andra företag? Vet du inte det så kan man inte säga att det är oskäliga löner.

Ja du, om du tänker på vad Copyswede i praktiken gör, så skulle det räcka med två anställda. En kontorsarbetare och en bullshitjeppe som är kontaktperson och kan leka chef. Men nej, de är 11 personer.

Snittlön för de 11 anställda är 423 kkr, dvs 35kkr i månaden. De kasserar alltså in pengar utan att röra ett finger (annat än att sprida lite information om hur det ska gå till), och de har en jeppe som kan snacka skit i media. Svältlön vore rimligt, då avgifterna ska gå till ersättning för s.k. "förlorade" intäkter, inget annat.

Mest rimligt vore om Copyswede och kassettlagen överhuvudtaget inte existerade. Det är fritt fram för politikerna att ordna det, så det gäller att slå undan benen på lobbyismen och få politikerna att inse hur verkligheten faktiskt ser ut.

Tillägg: Om det är de bakomliggande organisationerna som använder egna pengar för att betala Copyswedes löner så får de självklart ha så höga löner de vill, men om de tas från avgifterna så ska lönen ned till smärtgränsen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Felskrivning. sorry . Hoppas mer stora företag tar upp kampen

"Snittlön för de 11 anställda är 423 kkr, dvs 35kkr i månaden"
Har du gjort ett utdrag på alla personer ? Skulle vara roligt att se på dom. Då VD tar ut en lön på 80K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Felskrivning. sorry . Hoppas mer stora företag tar upp kampen

"Snittlön för de 11 anställda är 423 kkr, dvs 35kkr i månaden"
Har du gjort ett utdrag på alla personer ? Skulle vara roligt att se på dom. Då VD tar ut en lön på 80K

Tyvärr, jag tog bara den offentliga uppgift jag kunde hitta, och där finns bara snittlön.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, du har inte läst mycket av det vi diskuterat i de sista inläggen? Copyswede är inte mediaindustrin som du syftar på, copyswede ägs och drivs av organstationer som tar tillvara musik/filmskaparnas intressen. Stora skivbolag/filmbolag mm är inte inblandade i detta. Finns massa info på copyswedes hemsida om vad lagen går ut på, hur den uppstod och vilka som får pengarna. Bara att börja läsa

...när man sedan bildat sig en uppfattning om vad det hela går ut på och hur det fungerar så skapar man vettiga argument mot det hela som man sedan lobbar politiker/media med. Behöver inte kosta några pengar alls, men detta är alldeles för mycket jobb för de flesta här, skulle säkert ta några timmar i anspråk, och det har man ju inte tid med i dagens samhälle. Bättre då att gnälla här i sweclockers forum.

Njaa. Det där håller jag inte riktigt med om. Som jag förstått det är copyswede grundat av ett gäng organisationer och en del av dessa organisationer är i sin tur grundade av mediabloag, tonsättare med mera. IFPI som är ett av bolagen copyswede representerar är exempelvis en intresse/ersättningsorganisation för skivbolag bland annat.
Så visst, copyswede är inte ihopsatt av företag som producerar och säljer media. Men att mediaindustrin inte skulle vara inblandat tycker jag låter lite tokigt. De är delaktiga men med en intresseorganisation till emellan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja du, om du tänker på vad Copyswede i praktiken gör, så skulle det räcka med två anställda. En kontorsarbetare och en bullshitjeppe som är kontaktperson och kan leka chef. Men nej, de är 11 personer.

Snittlön för de 11 anställda är 423 kkr, dvs 35kkr i månaden. De kasserar alltså in pengar utan att röra ett finger (annat än att sprida lite information om hur det ska gå till), och de har en jeppe som kan snacka skit i media. Svältlön vore rimligt, då avgifterna ska gå till ersättning för s.k. "förlorade" intäkter, inget annat.

Mest rimligt vore om Copyswede och kassettlagen överhuvudtaget inte existerade. Det är fritt fram för politikerna att ordna det, så det gäller att slå undan benen på lobbyismen och få politikerna att inse hur verkligheten faktiskt ser ut.

Tillägg: Om det är de bakomliggande organisationerna som använder egna pengar för att betala Copyswedes löner så får de självklart ha så höga löner de vill, men om de tas från avgifterna så ska lönen ned till smärtgränsen.

Dvs, du har ingen som helst koll på vad de gör och utgår från att de bara sitter och rullar tummarna? Bra där...varför i hela friden skulle medlemsorganisationerna som äger och driver copyswede gå med på det?

Lönerna bör i mitt tycke vara rimliga, dvs på ungefär samma nivå som liknande arbeten i andra företag. Varken du eller jag vet vad anställda har för kompetens och arbetsuppgifter så innan vi vet det kan vi varken säga att de är rimliga eller orimliga.

Skrivet av HurMycket:

Precis. Jag citerar svensk lag (2 kap. 26 k § upphovsrättslagen (1960:729)):

Det torde stå utom allt tvivel att datorer, surfplattor, mobiltelefoner, hårddiskar, SSD:er m fl inte faller under den kategori produkttyper som lagen specificerar.

Nej. Läs ovan.

Läs skiljedomen mellan UMA-företagen och copyswede så får du lite mer insikt i bl.a. hur rättsväsendet tolkar frasen "särskilt ägnade för", de utgår från vad den frasen innebär i andra lagar vilket inte riktigt innebär samma sak som hur vi lekmän tolkar frasen. Finns ett eget avsnitt där domarna resonerar om vad lagen innebär och hur de tycker att den bör tolkas:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Hade det varit uppenbart olagligt så hade UMA-företagen vunnit det skiljedomsförfarandet, nu förlorade de istället vilket rent lagligt ger copyswede viss legitimitet i sina nya krav.

Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Det där håller jag inte riktigt med om. Som jag förstått det är copyswede grundat av ett gäng organisationer och en del av dessa organisationer är i sin tur grundade av mediabloag, tonsättare med mera. IFPI som är ett av bolagen copyswede representerar är exempelvis en intresse/ersättningsorganisation för skivbolag bland annat.
Så visst, copyswede är inte ihopsatt av företag som producerar och säljer media. Men att mediaindustrin inte skulle vara inblandat tycker jag låter lite tokigt. De är delaktiga men med en intresseorganisation till emellan.

Var hittade du att IFPI är inblandade i copyswede? Vad jag kan se så finns det inte med i listan över medlemsorganisationer:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

...
Kan även nämnas att Copyswede anser att de redan tagit hänsyn till att enheterna kan användas för annat än privatkopiering genom att sätta ett tak på avgiften.

Nu citerade jag inte hela lagtexten, men detta är faktiskt inte alls något copyswede gjort för att de är snälla. Det står i lagen. Vad som inte står angivet i lagen är någon exakt siffra för detta tak, formuleringen är "skälig" eller något liknande, men med tanke på att copyswede får betydligt mer pengar än vad distributören och återförsäljaren får tillsammans ligger beloppet enligt min, och bevisligen många berördas mening, fortfarande på en oskälig nivå.

Vad gäller privatkopiering och byte av format var det intressant - det visste jag inte. Dock blir väll musik på CD mer och mer förlegat ändå. Jag köper all musik som downloads idag, och jag ser heller inget problem med att man skulle kunna sälja CD's, fast med mp3-filer på från början. Då finns inga problem formatet, om det nu absolut är så att folk vill ha något att ställa i hyllan.
Edit: Fast det sistnämnda kanske inte fungerar? De kanske åsyftar fysiskt format också? (Även om det blir ganska skrattretande då jag gärna vill höra förklaringen på vilket "fysiskt medium" digital downloads ligger på? Då är det ingen skillnad på ett usb-minne, en skiva, en hårddisk, eller äns en ram-disk för den delen...)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var hittade du att IFPI är inblandade i copyswede?

Jag trodde att du hade läst igenom materialet du själv länkat till tidigare: http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12
Det står i tabellen att IFPI mottagit betalning av 5418 Tkr.

Som många andra, och även jag, tidigare sagt är det ytterst osannolikt att inte skivbolag m.fl. är inblandade i CopySwede på ett eller annat sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Var hittade du att IFPI är inblandade i copyswede? Vad jag kan se så finns det inte med i listan över medlemsorganisationer:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/styrelse-och-medlemsorga...

http://www.copyswede.se/om-copyswede/detta-ar-copyswede/

De representerar även stim som i sin tur representerar stora och små musikbolag samt artister.

Oavsett så kan man räkna med att lobbyverksamhet sällan eller aldrig bedrivs av organisationer som har uppenbara namn/konstellationer som indikerar deras intressen. Snarare är det så att lobbyverksamheten bedrivs av organisationer som dessa. Det finns troligen fler aktörer med än vad organisationerna skyltar med i många led i denna soppa.

Aja. Jag har inga invändningar gällande ersättningsfördelning, löner eller något sådant när det kommer till copyswede. Tycker till och med att denna del av diskussionen är direkt irrelevant. De får som privat aktör självfallet göra som de själva behagar eller som deras ägare/grundare behagar. Det jag har lite svårt för att copyswede som privat aktör har fått sådan makt från svensk lag utan någon form av kontrollsystem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu citerade jag inte hela lagtexten, men detta är faktiskt inte alls något copyswede gjort för att de är snälla. Det står i lagen. Vad som inte står angivet i lagen är någon exakt siffra för detta tak, formuleringen är "skälig" eller något liknande, men med tanke på att copyswede får betydligt mer pengar än vad distributören och återförsäljaren får tillsammans ligger beloppet enligt min, och bevisligen många berördas mening, fortfarande på en oskälig nivå.

Vad gäller privatkopiering och byte av format var det intressant - det visste jag inte. Dock blir väll musik på CD mer och mer förlegat ändå. Jag köper all musik som downloads idag, och jag ser heller inget problem med att man skulle kunna sälja CD's, fast med mp3-filer på från början. Då finns inga problem formatet, om det nu absolut är så att folk vill ha något att ställa i hyllan.
Edit: Fast det sistnämnda kanske inte fungerar? De kanske åsyftar fysiskt format också? (Även om det blir ganska skrattretande då jag gärna vill höra förklaringen på vilket "fysiskt medium" digital downloads ligger på? Då är det ingen skillnad på ett usb-minne, en skiva, en hårddisk, eller äns en ram-disk för den delen...)

Musik i mp3? Man köper oftast CD-skivor för kvalitén på ljudet, alltså lossless. Mp3 förstör ju kvalitén i ljudet på låtar, att sälja CD-skivor med Mp3 som format skulle alltså inte vara acceptabelt alls, och det finns ju ingen idé att sälja dem som FLAC på skiva, skulle bara uppstå mer problem att spela upp de på renodlade CD-spelare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Verkligen ett positivt besked från både tillverkare och återförsäljare. Skönt att inte bara vanligt folk har engagerat sig i debatten. Det är ju i mångt & mycket vi konsumenter som drabbas.

Precis som med det urbota dumma kriteriet att du som kan nå & nyttja innehållet på adressen svtplay.se måste betala licensavgift, lika illa blir det i detta fall för konsumenter som köper hårddiskar och andra lagringsmedia för att spara sina privata bilder & videoklipp. Denna avgift till Copyswede stjälper för konsumenter som lagrar allt möjligt material som inte innehåller upphovsrättsskyddat material. I detta avseende sysslar Copyswede med ren stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag trodde att du hade läst igenom materialet du själv länkat till tidigare: http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12
Det står i tabellen att IFPI mottagit betalning av 5418 Tkr.

Som många andra, och även jag, tidigare sagt är det ytterst osannolikt att inte skivbolag m.fl. är inblandade i CopySwede på ett eller annat sätt.

Intressant, det blir en definitionsfråga vad man menar med representerar i detta fallet, personligen tolkar jag det begreppet som vems intressen man bevakar, copyswede bevakar inte IFPIs intressen. Däremot så får IFPI uppenbarligen en del av pengarna som dras in av privatkopieringsavgifter...vore intressant att se vilka det är som får den delen i slutändan, går den till bolagen i sig, de som arbetade med inspelningen (tekniker, producenter mm) eller både och? Någon som har lust att gräva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/detta-ar-copyswede/

De representerar även stim som i sin tur representerar stora och små musikbolag samt artister.

Oavsett så kan man räkna med att lobbyverksamhet sällan eller aldrig bedrivs av organisationer som har uppenbara namn/konstellationer som indikerar deras intressen. Snarare är det så att lobbyverksamheten bedrivs av organisationer som dessa. Det finns troligen fler aktörer med än vad organisationerna skyltar med i många led i denna soppa.

Aja. Jag har inga invändningar gällande ersättningsfördelning, löner eller något sådant när det kommer till copyswede. Tycker till och med att denna del av diskussionen är direkt irrelevant. De får som privat aktör självfallet göra som de själva behagar eller som deras ägare/grundare behagar. Det jag har lite svårt för att copyswede som privat aktör har fått sådan makt från svensk lag utan någon form av kontrollsystem.

Det är en ekonomisk förening, borde det inte gå att ta reda på exakt vilka som äger/är medlemmar i denna?

Håller med om att det är på tiden att det prövas i domstol (vilket väl får anses som kontrollfunktion i detta fallet...). Med tanke på utfallet i skiljedomen UMA-copyswede så misstänker jag att avgifterna kommer att gå igenom, däremot kan man nog hoppas på en justering av beloppen. Kan knappast vara rimligt att intäkterna går från ca 80 miljoner nu till det tredubbla om den uträkning jag såg någonstans (160+ miljoner extra) stämmer. Privatkopiering har knappast ökat så drastiskt på så kort tid att det motiverar en sådan ökning av intäkterna från dessa avgifter.

Edit: förresten, representerar STIM även musikbolag? Trodde det endast var tonsättare/musikskapare och förlag som var medlemmar där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Det är en ekonomisk förening, borde det inte gå att ta reda på exakt vilka som äger/är medlemmar i denna?

Ja, det kan man väl tycka. Jag tror väl som sagt att en anledning är att de inte vill visa alla intressenter som är inblandade. Men det ser jag som ett sidospår. Jag är inte ute efter att hitta allt som kan tänkas vara fel med copyswede. Jag är bara intresserad av den ytterst märkliga och kanske till och med något verklighetsfrånvända ersättningsmodellen på inspelningsbar media.

Skrivet av Frispel:

Håller med om att det är på tiden att det prövas i domstol (vilket väl får anses som kontrollfunktion i detta fallet...). Med tanke på utfallet i skiljedomen UMA-copyswede så misstänker jag att avgifterna kommer att gå igenom, däremot kan man nog hoppas på en justering av beloppen. Kan knappast vara rimligt att intäkterna går från ca 80 miljoner nu till det tredubbla om den uträkning jag såg någonstans (160+ miljoner extra) stämmer. Privatkopiering har knappast ökat så drastiskt på så kort tid att det motiverar en sådan ökning av intäkterna från dessa avgifter.

Hmm... Jag är inte helt nöjd med domstolen som kontollorgan här. Disciplinen i rättssalen tillåter inte några större perspektiv gällande samhällsföljder eller vad som känns rimligt eller logiskt. En ordentlig statlig utredning där man får ta in fler aspekter i vågskålarna och vad som faktiskt verkar rimligt är vad som behövs.
Men det är väl som du säger. Det här kommer gå igenom. Sen blir det lite sura miner och efter ett tag har allt återgått till vardag och den nya avgiften kommer väl vara kvar.

Skrivet av Frispel:

Edit: förresten, representerar STIM även musikbolag? Trodde det endast var tonsättare/musikskapare och förlag som var medlemmar där?

De skriver själva så på sin hemsida så jag antar att det stämmer. Men det är inte så supertydligt direkt. Gick in på "om stim" på deras site.
"Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, är en upphovsrättslig intresseorganisation för musikskaparna och deras musikförlag."

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det kan man väl tycka. Jag tror väl som sagt att en anledning är att de inte vill visa alla intressenter som är inblandade. Men det ser jag som ett sidospår. Jag är inte ute efter att hitta allt som kan tänkas vara fel med copyswede. Jag är bara intresserad av den ytterst märkliga och kanske till och med något verklighetsfrånvända ersättningsmodellen på inspelningsbar media.

.......................

De skriver själva så på sin hemsida så jag antar att det stämmer. Men det är inte så supertydligt direkt. Gick in på "om stim" på deras site.
"Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, är en upphovsrättslig intresseorganisation för musikskaparna och deras musikförlag."

Har svårt att se vad copyswede skulle ha att vinna på att mörka vilka som äger/driver dom, de skulle bara att riskera riktigt negativ uppmärksamhet ifall det visade sig att stora skivbolag är inblandade.

Angående stim så tolkar jag det som att det är notförlag som man syftar på, stim hanterar ju huvudsakligen tonsättare så det känns rätt naturligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

de skulle bara att riskera riktigt negativ uppmärksamhet ifall det visade sig att stora skivbolag är inblandade.

Möjligheten att tjäna otroligt mycket pengar har alltid varit en starkare drivkraft än risken att bli ertappad, och där finns det verkligen en uppsjö exempel att gräva ner sig i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Möjligheten att tjäna otroligt mycket pengar har alltid varit en starkare drivkraft än risken att bli ertappad, och där finns det verkligen en uppsjö exempel att gräva ner sig i

Jo, men lite av copyswedes existenberättigande ligger att de representerar de som faktiskt skapar musik/film mm, skulle stora bolag vara inblandade så tappar de plötsligt sin trovärdighet som representanter för just musik/film-skaparna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frispel:

Läs skiljedomen mellan UMA-företagen och copyswede så får du lite mer insikt i bl.a. hur rättsväsendet tolkar frasen "särskilt ägnade för", de utgår från vad den frasen innebär i andra lagar vilket inte riktigt innebär samma sak som hur vi lekmän tolkar frasen. Finns ett eget avsnitt där domarna resonerar om vad lagen innebär och hur de tycker att den bör tolkas:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Hade det varit uppenbart olagligt så hade UMA-företagen vunnit det skiljedomsförfarandet, nu förlorade de istället vilket rent lagligt ger copyswede viss legitimitet i sina nya krav.

Att en sådan tolkning har gjorts visar enligt mig bara att rättsväsendet måste styras av ekonomiska intressen eller vara korrupt på något annat sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Dvs, du har ingen som helst koll på vad de gör och utgår från att de bara sitter och rullar tummarna?

Absolut, 2 personer räcker. Allt annat är överflödig och ineffektiv byråkrati.

Skrivet av Frispel:

Bra där...

Tack!

Skrivet av Frispel:

varför i hela friden skulle medlemsorganisationerna som äger och driver copyswede gå med på det?

För att överflödig och ineffektiv byråkrati är deras vardag, de vet inte bättre? Om de själva betalar så är de helt enkelt idioter, men de får kasta bort så mycket pengar de vill, om de tycker att det är kul. Om det är avgifterna som betalar så skiter de i vilket.

Skrivet av Frispel:

Lönerna bör i mitt tycke vara rimliga, dvs på ungefär samma nivå som liknande arbeten i andra företag. Varken du eller jag vet vad anställda har för kompetens och arbetsuppgifter så innan vi vet det kan vi varken säga att de är rimliga eller orimliga.

Enligt min mening saknar Copyswede existensberättigande, och därav förtjänar de absolut inte mer än minimilöner. Varför inte jobba ideellt? Det är ju en så fantastiskt nobel uppgift de har; det borde väl räcka.

Lagändring, tack. Copyswedes nedläggande, tack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, men lite av copyswedes existenberättigande ligger att de representerar de som faktiskt skapar musik/film mm, skulle stora bolag vara inblandade så tappar de plötsligt sin trovärdighet som representanter för just musik/film-skaparna.

De representerar snarare en bransch som inte hänger med i teknikens utveckling och vill håva in pengar som dom med gammaldags försäljningssätt inte numera lyckas få in. Stora bolag är som sagt mer än sannolikt med i bilden, och det lär nog inte dröja alltför länge om avgiften granskas nogrannare av någon högre instans innan en skandal om vart pengarna faktiskt går är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är en ekonomisk förening, borde det inte gå att ta reda på exakt vilka som äger/är medlemmar i denna?

På samma sätt som det inte är en offentlig uppgift vilka aktieägarna i ett AB är (så vitt jag vet, åtminstone när det gäller icke börsnoterade bolag), så tror jag att medlemmarna i en ekonomisk förening inte heller är offentlig uppgift. Jag kan mycket väl ha fel.

Visa signatur

5950X, 3090