Permalänk
Vägledare

Hett efter överklockining

Hej allihopa

Jag har en i7 950 som jag precis överklockade med hjälp av Swecklockers guide(http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7). Kom till steg 2 med därefter blev det varmt, väldigt varmt. Nämligen 60 grader i idle :S
Min kylare är en Noctua NH-U12P SE2, kör med båda fläktarna, och min kylpasta är ArticSilver. Allt är monterat som det ska, inget damm och så har jag två chassifläktar som går på fullvarv.
Så vad är anledningen till att det blir så varmt?

Permalänk

Hur mycket volt har du på processorn och vilken klock kör du.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Anledning till att det blir så varmt är för att du följer en guide som inte är avsedd för din CPU, Guiden är för en tidig version av i7 920, inte din i7 950.
Som du ser i guiden så är den CPU som är använd av stepping C0, senare revisioner av 920 samt tror jag alla 930-960 är med stepping D0 detta gör att du inte kan följa den här guiden mer än på ett väldigt ungefär, dvs du måste dra ner på dom flesta voltvärden som anges i guiden.

i7 950 kräver bra mycket mindre volt.
Du kan dra ner på i stort sett samtliga voltvärden.

Det allra bästa är dock att inte följa någon guide alls, och istället lära sig hur man ska ställa in dom flesta parametrar vilket är individuellt för just din kombination av moderkort, CPU och minne, det är egentligen den ända bra metoden för att lyckas bra med klockning.

Dock guiden är bra att följa till http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/4
så man får ett begrepp vad dom olika inställningarna är till för.
Efter det kan man utgå mycket från defaultinställningar, växla över till manuellt läge och sen försiktigt börja höja FSB samt följa med med volt vid behov, samt övriga parametrar som tex LLC mm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300